به گزارش «ایسنا» ششم و بیستم آبان‌ماه، نخستین و دومین عرضه نفت‌خام در بورس بود که نسبتا با موفقیت انجام شد و نفت‌خام به فروش رسید. اتفاقی که پای بخش‌خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. ازسوی دیگر، بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار، بخش‌خصوصی بتواند وارد معاملات نفت‌خام شود.

عرضه سوم و چهارم که در روزهای یکم و بیست و پنجم بهمن‌ماه صورت گرفت، روند دیگری را طی کردند و با اینکه در این عرضه‌ها، تسهیلاتی برای خریداران در نظر گرفته شد، نفت بی‌مشتری ماند. برای مثال یکی از این تسهیل‌گری‌ها، تسویه ریالی برای خریداران داخلی و افزایش زمان تسویه برای خریداران خارجی بود.

نفت‌خام درحالی برای دو مرتبه در بورس بی‌مشتری ماند که مسوولان نفتی اعلام کردند مراجعه متقاضیان برای مذاکره با شرکت ملی نفت بیشتر شده است که به این معنی است که این فرآیند درحال شناخته شدن است و فعالان این حوزه درحال آشنا شدن با آن هستند. در این راستا اعلام شد عمده صحبت‌ها در این مذاکرات درباره نقل و انتقال وجوه است، زیرا از مشتری خارجی انتظار داریم ۶ درصد پیش پرداخت را ریالی واریز کند. درواقع از کسی انتظار داریم که تاکنون یک ریال در اختیار نداشته و چنین فضایی را تجربه نکرده است. از سوی دیگر، بورسی‌ها نیز اعلام کردند برخی افراد روی شرایط خرید و تضامین، پیشنهادهایی دارند که فعلا با شرایط اطلاعیه عرضه، قابل انجام نیست. ما آن پیشنهادها را به مسوولان شرکت ملی نفت منتقل می‌کنیم. برخی از این پیشنهادها درباره اخذ ضمانت‌نامه و شرایط بانکی است و برخی نیز شرایطی برای پرداخت دارند که متفاوت با شرایطی است که ما در اطلاعیه عرضه آورده‌ایم.

  پیشنهاد خریداران به وزارت نفت چیست؟

در این راستا، امیرحسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران - در گفت‌وگو با « ایسنا»، درباره پیشنهادها مذکور توضیح داد: درباره پیشنهادهای خریداران، شرکت ملی نفت جلساتی را با سازمان بورس برگزار کرده و به جمع‌بندی رسیدند. این پیشنهادها باید داخل وزارت نفت هم بررسی شود تا مشخص شود می‌توانیم این امکانات را فراهم کنیم یا خیر. در صورتی که مجوزها صادر شود و امکانات فراهم شود، در اطلاعیه عرضه منتشر می‌کنیم. وی همچنین درباره پیشنهادهای خریداران اظهار کرد: از آنجاکه پول مشتریان خارجی ارزی است، امکانی را برای نحوه تسویه پیش‌پرداخت می‌خواهند که باید برسی کنیم و ببینیم می‌توانیم این امکان را با توجه به شرایطی که داریم فراهم کنیم یا خیر. به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران، احتمالا این موضوع برای هفته جاری یا هفته آینده به جمع‌بندی برسد و چنانچه تفاوتی صورت بگیرد، در عرضه میعانات گازی در بورس نیز اعمال می‌شود.