به گزارش «کالاخبر» بر‌اساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت ماه ۹۸ از روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن راه‌اندازی شده و تا تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ قابل معامله خواهد بود.براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ٣٠ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.گفتنی است، قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

  هر کیلو زعفران بین ۶ تا ۱۱ میلیون تومان

عضو شورای ملی زعفران قیمت هر کیلو زعفران را با توجه به کیفیت بین ۶ تا ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد. علی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درخصوص آخرین وضعیت بازار زعفران گفت: هر کیلو زعفران با توجه به کیفیت بین ۶ تا ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در مدت اخیر افزایشی نداشته است.

وی درخصوص قاچاق محصول زعفران با توجه به نوسانات نرخ ارز خاطرنشان کرد: طبیعتا سختگیری‌ها در زمینه صادرات باعث افزایش قاچاق می‌شود به‌طوری‌که پیمان‌سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز به سامانه نیما از سوی صادرکننده برای بسیاری از صادر‌کنندگان دشوار است.

عضو شورای ملی زعفران افزود: در هر صورت برخی از کشور‌ها به محصول زعفران ما نیاز دارند و از طرفی ما نیز به برخی دیگر از محصولات احتیاج داریم که در این زمینه با تسهیل صادرات و واردات محصولات مورد نیاز از محل ارز حاصل از صادرات با کاهش سختگیری‌ها شاهد رشد صادرات محصولات خواهیم بود.

حسینی بیان کرد: با مدیریت درست بازار زعفران آهنگ رشد صادرات نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت که این امر به نفع کشور است.

وی با اشاره به تعلل در اجرایی شدن طرح شناسنامه‌دار شدن زعفران گفت: شناسنامه‌دار شدن زعفران در به حداقل رسیدن سوء‌استفاده و تخلف نقش مهمی دارد و از طرفی نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده و صادرکننده را در برخواهد داشت، اما هنوز برای این طرح تصمیم جدی گرفته نشده است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح نیاز به زیرساخت‌های پیچیده ندارد، عنوان کرد: برای اجرا شدن این طرح برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ساده‌ای نیاز است به‌طوری‌که فرمت آن در شورای ملی زعفران تهیه و در ۱۰۰ روستا نیز به‌صورت پایلوت اجرا و نتیجه آن مورد قبول بوده است.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرا شدن طرح شناسنامه‌دار شدن زعفران می‌توان به‌طور دقیق سطح زیر کشت، میزان تولید و رقم تولید در آینده را پیش‌بینی و در این خصوص برنامه‌ریزی کرد.