محصولات فولادی ایران سال خوبی پیش رو دارند

دیده‌ور گفت: دولت همچنین باید زمینه‌ای را فراهم کند که بتوانیم با سایر کشورها مذاکره کرده و دانش فنی روز را وارد کنیم.وی درباره زمینه‌های فعالیت این شرکت اظهار کرد: به دلیل ایجاد تنوع در فعالیت‌های شرکت، سهامداران تصمیم گرفتند شرکتی تحت عنوان ارزش‌آفرینان میلاد را نیز راه‌اندازی کنند. این شرکت، علاوه بر اینکه در بورس، خرید و فروش سهام می‌کند، به گونه‌ای بازارگردانی سهام شرکت مادر یعنی آهن و فولاد میلاد را هم به عهده گرفته است.مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد گفت: بازارگردانی هم به این دلیل صورت می‌گیرد تا از کاهش غیرمعقول و سفته‌بازانه یا افزایش غیرمنطقی سهام جلوگیری کرده و اجازه دهد تا سهام در یک محدوده منطقی و متعادل نوسان کند.

وی درباره سایر اقدامات این مجموعه افزود: همچنین اقدام به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی نفت کرده و شرکتی را به نام نفت میلاد پارس تاسیس کرده‌ایم که کارخانه‌ای را در اصفهان احداث کرده است. این شرکت دانش‌بنیان بوده و قادر است محصولات متفاوتی بر مبنای نوآوری علمی تولید و عرضه ‌کند و به واسطه همین دانش‌بنیان بودن نیز، توانسته است سهمیه‌ای از برخی مواد اولیه، از پالایشگاه‌ها دریافت کند. در عین حال شرکت بازرگانی آهن و فولاد میلاد یک شرکت مادر به شمار می‌آید و در مقطعی با این مشکل مواجه بود که ظرفیت‌های شرکت به‌صورت کافی به بهره‌برداری نرسید و سود چندانی از فعالیت‎ها حاصل نمی‌شد. بنابراین ارزش هر سهم شرکت به ۷۰ تومان هم رسید و سرمایه کل شرکت که ۳۲۰ میلیون سهم بود به کمتر از ۲۵ میلیارد تومان کاهش یافت.

دیده‌ور گفت: در ادامه و با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید که افرادی متخصص از خانواده آهن و فولاد هستند، شرکت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ متحول شد و قیمت سهام این شرکت حتی به ۴۵۰ تومان رسید. اکنون نیز ارزش کل سهام شرکت در بورس، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان است با وجود همه فراز و نشیب‌ها، مجموعه شرکت‌های گروه آهن و فولاد میلاد سودآور و مورد توجه بازار سرمایه است.مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد گفت: پیش از شروع به کار تیم مدیریتی جدید، برخی مدیران توجه کافی به بورسی بودن و اهمیت سود و زیان نداشتند و بنابراین، اطلاعات به‌موقع به بورس و بازار سرمایه داده نمی‌شد. به همین دلیل این روند نه تنها در شرکت مادر، بلکه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشهود بود که اطلاعات کافی به سهامداران داده نمی‌شود؛ ضمن اینکه نقاط ضعفی در این رابطه به چشم می‌خورد که اکنون با تحولات قابل توجهی که به خصوص در نفت میلاد پارس ایجاد شده است، کار به‌صورت کاملا مدیریت شده پیش می‌رود. در عین حال، از حسابداران بسیار حرفه‌ای، کارآمد و قانونمند دعوت به عمل آمده تا نسبت به شرایطی که شرکت‌های بورسی پذیرفته‌اند و آن، ارائه اطلاعات به‌موقع به بورس است، اقدام کنند و از این نظر نیز، شرکت دچار تحول شده است.

وی ادامه داد: اکنون شرایط شرکت در وضعیت مطلوبی است و با این سرمایه، شرکت آهن و فولاد میلاد در سال‌جاری بدون در نظر گرفتن شرکت‌های زیرمجموعه به سودی بیشتر از نصف سرمایه خود دست خواهد یافت.دیده‌ور گفت: همچنین با تلاش‌های انجام شده در شرکت نفت میلاد امسال به سود بسیار خوبی در این حوزه رسیده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که اکنون تقاضای بسیار بالایی برای محصولات شرکت نفت میلاد وجود دارد البته در برخی موارد، توان پاسخگویی به تمامی ‌تقاضاها میسر نیست؛ زیرا کالاها از نظر فنی نیز با استقبال مواجه بوده است.

این فعال بازار افزود: شرکت نفت میلاد پارس شرکتی دانش بنیان است که توانسته از ضایعات نفت و مشتقات نفتی و سهمیه‌های بالایی که داریم، کالاهایی را تولید و به کشورهای مختلف مانند چین، کره، امارات عربی متحده و هندوستان صادر کند. در این راه و برای کسب درآمد ارزی برای کشور با مشکلاتی از جمله مسائل ارزی مواجه هستیم که البته برای حل آنها همکاری لازم در این رابطه با بانک مرکزی و سازمان‌های مربوطه داشته‌ایم.وی درباره چگونگی تعامل با سامانه‌های ارزی رسمی‌ هم گفت: ارز را به سامانه نیما عرضه می‌کنیم و البته از قوانین و مقرراتی که پیش روی ماست، عدول نکرده و نسبت به سرمایه خود، قابلیت ارزآوری بیشتری داریم که با مقررات و قوانینی که قرار داده شده و هر روز یک بخشنامه جدید پیش پای صادرکنندگان گذاشته می‌شود، تبعا دچار مشکلات می‌شویم.

دیده‌ور در پاسخ به این سوال که یکی از اهداف شرکت آهن و فولاد میلاد، مشارکت در تولید صنایع فولادی بود آیا این هدف محقق شد، گفت: هنوز به بخش تولید ورود نکرده‌ایم، اما بعد از نفت، می‌توانیم روی فولاد تمرکز کرده و بخشی از اقتصاد کشور خود را با اصلاح ساختار و دانش فنی که در اختیار داریم، روی فولاد متمرکز کنیم. به خصوص اینکه معادن و ذخایری که در کشور وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند برای کشور ارزآور باشد.دیده‌ور گفت: واقعیت آن است که تا دو سال گذشته، واردکننده فولاد بودیم؛ اما اکنون به صادرکننده فولاد تبدیل شده‌ و اکنون نیز مشتری‌هایی از عراق، افغانستان و ترکیه داریم. البته به لحاظ سیاسی نیز گاهی مشکلاتی برای فولاد ایران ایجاد می‌کنند، اما فولاد ایران در بهترین شرایط به‌سر می‌برد.مدیرعامل شرکت توسعه بازار آهن و فولادمیلاد افزود: در‌حال‌حاضر هر استانی تقریبا به خودکفایی در تولید فولاد رسیده است و بخش عمده‌ای از کشور، می‌تواند فولاد خود را تامین کند. البته باید توجه داشت که فولاد یک زنجیره است.

باید به اندازه کافی ماده معدنی را برای کارخانه فرآوری داشته باشد. این ظرفیت معادن ما بی‌حد نیست؛ بلکه کارخانه فرآوری،ماده معدنی را تبدیل به کنسانتره و شمش می‌کند که یک ظرفیت دیگر است. البته باید توجه داشت که در حلقه بعدی این زنجیره، باید ظرفیتی نیز برای عرضه این محصولات در سطح بین‌المللی داشت. این فعال بازار فولاد گفت:بازار داخلی به لحاظ مصرف محدود است و این حجم فولادی که ایران را در رتبه یازدهم دنیا قرار داده است، در داخل کشور مصرف نمی‌شود، از این‌رو بخش بزرگ این محصولات باید صادر شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی در این حوزه در شرکت آهن و فولاد میلاد مشغول به‌کار هستند که توانمندی بالایی در فروش و عرضه فولاد تولیدی کشور دارند، گفت: ما فعالیت خود را متنوع کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که با ایجاد شرکت ارزش‌آفرینان، تلاش شد که در بازار سرمایه فعالیت‌هایی صورت گیرد که یک منبع درآمدی در کنار درآمد خرید و فروش آهن و فولاد به‌شمار می‌رود و ارزش‌آفرینان در دو ماه اخیر، با فروش برخی از سهام خود ۸/ ۴ میلیارد تومان سودآوری داشته است؛ سپس با ایجاد کارخانه نفت میلاد پارس، تلاش شده تا در صنایع پایین‌دستی نفت وارد شده و یک منبع درآمدی جدید از تولید محصولات دانش‌بنیان نفتی به درآمدهای شرکت اضافه شود. وی گفت: تلاش کردیم که فروش در کنار تولید باشد؛ فروش و بازاری که در کشورهای همجوار به‌دست آورده‌ایم کمک بزرگی به اقتصاد ایران است؛ چراکه تمام کشورهای منطقه از ایران، فولاد خریداری می‌کنند و از دست دادن این بازارها برای ما تاسف‌بار است به‌خصوص اینکه اگر بتوانیم به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم، باید به فکر بازارهای جدید صادراتی و حفظ بازارهای موجود باشیم.  دیده‌ور گفت: همه سازمان‌های ذی‌ربط باید در کار فروش و عرضه محصولات تولیدی به بازارهای صادراتی، به ما کمک کنند زیرا تولید، اگرچه بخش عمده‌ای است؛ اما توزیع اهمیت کمتری از آن ندارد. بازاریابی، شناخت بازار و کالارسانی به آن از جمله عوامل مهمی‌ به‌شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرند تا یک محصول بتواند به دست مصرف‌کننده آن برسد. در حال‌حاضر بسیاری از کشورهای خریدار فولاد ایران، روابط چندان گرمی با ایران ندارند.  وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از فعالیت شرکت در بحث آهن و فولاد عرضه داخلی و چند درصد صادراتی است، گفت: شرکت بازرگانی آهن و فولاد میلاد در بخش توزیع آهن و فولاد سرمایه‌گذاری و نسبت به تامین نقدینگی کارخانه‌هایی که برای ما مقرون‌به‌صرفه هستند اقدام می‌کند؛ تا جایی‌که نیاز داشته باشند، تامین سرمایه برای آنها انجام می‌شود. این کار بسیار وسیع است و ما نیز به‌صورت تخصصی کار را پیش می‌بریم، اما بیشترین تخصص ما در عرضه آهن و فولاد در داخل کشور است. اگرچه بخشی از سرمایه ما نیز مصروف احداث کارخانه تولیدی نفت میلاد پارس شده است.