در همین باره با علیرضا حمیدی مدیر عامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی و عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی قند و شکر ایران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 مدتی است بازار شکر دچار تلاطم شده و با افزایش قیمت روبه‌رو‌ هستیم، دلیل این رشد یکباره چه بوده است؟

مجموعه‌های بزرگ تولید شکر از چغندر قند و نیشکر معمولا از مهر ماه کار را آغاز می‌کنند و تا پایان شهریور سال بعد ادامه می‌دهند. در سال زراعی ۹۸-۹۷، شرکت‌های نیشکر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در استان خوزستان و به‌دلیل بارندگی مستمر نتوانسته‌اند به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کنند و به تولید شکر بپردازند بنابراین بازار شکر دچار یک شوک شده که به‌زودی مرتفع می‌شود.

بدیهی است وقتی که ۵۰درصد تولید شکر کشور در استان خوزستان بوده و سهم ۵۰ درصدی نیشکری‌ها در چرخه تولید نیامده، باید انتظار چنین رفتارهایی را در بازار مصرف داشت. برای توضیح بیشتر اضافه کنم که قریب به ۶ درصد تولید شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در استان خوزستان مصرف می‌شود، به عبارتی ۹۴ درصد تولید در بیرون استان مصرف می‌شود. پر‌واضح است هر‌گونه اتفاق مثبت یا منفی برای شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می‌تواند آثار مثبت یا منفی برای دیگر استان‌های کشور داشته باشد و در ابعاد ملی اثر خود را بگذارد.

 چگونه می‌شود این تنش‌ها را در بازار مصرف مدیریت و از افزایش نرخ برای مصرف‌کنندگان جلوگیری کرد؟

همواره و در همه کالاهای مصرفی اگر به‌صورت شفاف کالای تولیدی خود را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانیم هیچ‌گاه شاهد تنش‌های قیمتی در بازار نخواهیم بود؛ البته این تمایل برای شفاف‌سازی باید در دوطرف معامله یعنی تولید‌کننده و مصرف‌کننده وجود داشته باشد. یکی از ابزار‌های رایج و موجود در کشور می‌تواند عرضه کالا دربورس کالا باشد که در این خصوص فعلا بورس کالا قریب به ۵ ماه است از عرضه شکر به دلایلی ممانعت می‌کند که این عمل خود به بازار پیام‌های منفی می‌دهد.

 به‌نظر شما برای اصلاح قیمت شکر و بازگشت آرامش به بازار چه باید کرد؟

اقدامات لازم کاملا احصا شده و به فوریت می‌تواند صورت پذیرد؛ از جمله اقدامات فوری می‌تواند عرضه شکر موجود توسط مراجع ذی‌ربط دولتی در بورس کالا باشد تا هر مصرف‌کننده نهایی با ارائه مدارک مثبت بتواند خرید مورد نیاز خود را انجام دهد.