بازار کشاورزی تشنه مدیریتی نوین

حاشیه‌های این نشست جذاب‌تر از متن آن بود آن هم در شرایطی که حسن امیری و حامد سلطانی‌نژاد هر دو ولی با ادبیاتی متفاوت نسبت به شرایط فعلی اعطای یارانه به مواد غذایی و محصولات کشاورزی انتقاد داشتند اگرچه نه این دو مدیر و نه هیچ‌یک از سخنرانان این نشست حذف یارانه مواد غذایی را خواستار نشدند، ولی این شیوه توزیع را هم منطقی و کارآمد ندانستند. به‌صورت دقیق‌تر اعطای یارانه به محصول به این معنی است که هیچ جایی برای رقابت قیمتی یا تبعیت از نظام عرضه و تقاضا باقی نماند یعنی این شیوه به خودی خود با ذات بورس‌های کالایی در ایران و جهان تناقض دارد. اگر به تجربیات پیشین اقتصادی بازگردیم به وضوح مشاهده خواهیم کرد که شورش علیه نظام بازار آزاد و واقعیت‌های عرضه و تقاضا نه تنها راه به جایی نمی‌برد، بلکه به هدر رفت منابع، توزیع رانت و ناکارآمدی اقتصادی منجر خواهد شد. به جرات می‌توان گفت اگر سیاست‌گذار بنایش توزیع یارانه در مکانیزم توزیع باشد حضور محصولات کشاورزی در بورس کالا مفهومی ندارد.

همین موارد در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» هم مورد بحث قرار گرفت و در زمانی که صحبت‌ها به بحث حجم معاملات محصولات کشاورزی و شرایط قیمت‌گذاری رسید، مدیرعامل بورس کالا عنوان کرد: سیاست‌گذاری در حوزه بازارهای کالایی از دسترس بورس کالا خارج است. بین تخصیص و رقابت باید یکی را انتخاب کرد. در مورد محصولات کشاورزی اتفاقات خوبی را شاهد نیستیم. تمام اتفاقات در معاملات درون بورس کالا قابل رصد است و اگر مکانیزم بازار به خوبی پیاده شود برطرف‌کننده فعالیت‌های رانت جویانه در این حوزه مهم خواهد بود. در حوزه محصولات کشاورزی نیازمند بازار هستیم ولی نمی‌گویم که یک شبه یارانه را قطع کنید اما باید نرخ‌های آزاد و یارانه‌ای را به هم نزدیک کرد. بهتر است مقایسه کنیم که بازار خارج از بورس امن‌تر و بهتر است یا معاملات آزادانه در بورس کالا.

این موارد را می‌توان کلیدواژه‌هایی به شمار آورد که می‌تواند آینده بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی را ترسیم کند آن هم در شرایطی که شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی گویا تمایل به عرضه در بورس کالا ندارند و افت قابل توجه حجم عرضه و معاملات این گروه کالایی را می‌توان دلیلی بر عدم تمایل این دستگاه‌های دولتی به شمار آورد. البته اگر بازار نهاده‌های دامی و سایر محصولات کشاورزی به فعالیت مرسوم خود ادامه داده بود و حتی رشد قیمت‌ها را در حد تعادل پذیرفته بودیم دیگر رشد افسارگسیخته بهای فرآورده‌های دامی یا محصولات کشاورزی این گونه که تجربه می‌شود را شاهد نبودیم البته باز هم باید به اما و اگرهای یارانه‌ای هم اشاره کرد. گویی در برابر یک دو راهی جدی قرار گرفته‌ایم. ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلی برای واردات کالاهای اساسی به معنی اختلاف نرخ جدی قیمت تمام شده کالاهای وارداتی با واقعیت‌های قیمتی در بازار آزاد و کشورهای همسایه است. این اختلاف نرخ به معنی صادرات رسمی و غیررسمی بسیاری است که اولین خروجی آن اتلاف منابع است.  البته در حاشیه مراسم دیروز خبرهای دیگری هم مخابره شد که می‌توان به افزایش سرمایه (شرکت) بورس کالا همگام با رشد ارزش معاملات، برطرف شدن مشکلات ضمانت برای عرضه آلومینیوم المهدی در بورس کالا و انتظار برای اعلام قطعی عرضه این فلز در بورس کالا، ابراز تمایل برای عرضه صادراتی فولاد، سنگ آهن و سیمان در بورس کالا در کنار توانمندی بورس برای عرضه‌های داخلی سیمان، پتانسیل اعمال قراردادهای مشتقه بر دارایی‌های پایه فلزی همچون مس و آلومینیوم و ابراز تمایل بورس کالا برای حمایت از این معاملات از مواردی بود که در این نشست به بحث گذاشته شد. در ابتدای این نشست پس از خیرمقدم؛ مدیرعامل بورس کالا به توضیحی اجمالی در مورد بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا پرداخت و گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی بورس‌های کالایی در ایران و سایر کشورهای جهان حمایت و مدیریت بازار محصولات کشاورزی است اگرچه قبل از سال ۹۴ توفیق چندانی در این حوزه حاصل نشده بود. به همین دلیل به آسیب‌شناسی این واقعیت‌ها پرداختیم که نتیجه آن نیاز به بازبینی ساز و کارهای موجود و سپس حرکت به سمت ابزارهای مالی جدید بود. این در حالی بود که مکانیزم قیمت تضمینی در چارچوب الزامات قانونی هم مورد توجه قرار گرفت و در نهایت معاملات جو وذرت به کمک گواهی سپرده کالایی در بورس کالا رونق گرفت. تجمیع این موارد در نهایت به جایی ختم شد که ۱۰ درصد از حجم کل بازار بورس کالا به معاملات محصولات کشاورزی اختصاص یافت که رقم جذابی به شمار می‌رود. بعد از این موفقیت‌های اولیه حرکت به سمت ابزارهای مالی جدید در دستور کار قرار گرفت و بازارهایی همچون بازار مشتقه محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد که معاملات گواهی سپرده کالایی و معاملات آتی زعفران در دستور کار قرار گرفت و سپس اجرایی شد. در ادامه اما حرکت به سمت تشکیل صندوق‌های سپرده کالایی از برنامه‌های بورس کالاست که به کمک آن می‌توان گفت زنجیره ابزارهای مالی مورد نیاز در بازار محصولات کشاورزی کامل شده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که زمانی‌که به سمت یارانه‌ای بودن بازار حرکت نکرده  یا تلاش کنیم تا از ساز و کار اعطای یارانه به محصولات کشاورزی فاصله بگیریم، می‌توان در چارچوب این ابزارها، بازارها را مدیریت کرد.

  بیمه نوسان قیمت زعفران با آپشن

در ادامه حسن امیری به معرفی بازار زعفران پرداخت و گفت: زعفران با سایر محصولات کشاورزی کشور شرایط متفاوتی دارد چراکه ایران اصلی‌ترین تولیدکننده زعفران دنیاست و بورس کالای ایران با مهیا کردن بستر عرضه این محصول درصدد است تا سود واقعی حاصل از تولید سخت این محصول به کشاورزان برسد. در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که عمده سود حاصل از تولید زعفران به واسطه‌ها می‌رسد اما از سال‌جاری با رونق معاملات زعفران در بورس کالا به شیوه نقدی، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی شاهد بهبود شرایط کشاورزان و بازار زعفران کشور هستیم.وی به حجم مطلوب معامله زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: معامله ۶۶ تن زعفران در بازار فیزیکی و ۲۷ تن زعفران در گواهی سپرده کالایی نشان‌دهنده استقبال مطلوب فعالان بخش کشاورزی از معاملات این محصول در بورس کالاست که این روند معاملاتی بخشی از دغدغه کشاورزان در حوزه فروش محصول با قیمت‌های ارزان به واسطه‌ها را برطرف کرد.

امیری در ادامه با بیان اینکه معرفی و راه‌اندازی ابزارهای متعدد در بازار سرمایه و آشنایی فعالان بازارها با نحوه کارکرد و مزایای این بازارها نیاز به تلاش رسانه‌ها دارد، گفت: امروز با راه‌اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالای ایران به سمت کامل شدن سبد ابزارهای مالی زعفران در حرکت هستیم تا امکانات جدیدی برای فعالان این بازار در زمینه بیمه قیمت زعفران در آینده فراهم شود.

وی به‌ویژگی قرارداد اختیار معامله اشاره کرد و گفت: آپشن به نسبت قراردادهای آتی، ریسک کمتر و نیاز به سرمایه در گردش پایین‌تری دارد و از همه مهم‌تر، این قرارداد مبنایی برای بیمه قیمت زعفران در آینده است که این مزیت بزرگ برای کشاورزان از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

امیری اظهار کرد: بورس کالا عملکرد بسیار مناسبی در حوزه ابزارسازی برای بخش کشاورزی داشته است که سازمان بورس و اوراق بهادار نیز زمینه ایجاد ابزارهای مالی جدید از جمله صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم می‌کند.

معاون نظارت بر امور ناشران و اعضای سازمان بورس و اوراق در پایان عنوان کرد: امیدواریم که با رونق معاملات محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالای ایران، تعاونی‌ها و نهادهای مرتبط با بخش کشاورزی با ورود به بورس کالا از تامین مالی‌های سنتی و مبادلات ناکارآمد فاصله بگیرند که با توجه به برنامه‌های مدون بورس کالا در حوزه فرهنگ‌سازی، پیش‌بینی می‌شود که اتفاق‌های خوبی در بخش کشاورزی کشور خواهد افتاد.نهایتا برخی از ویژگی‌های جذاب قراردادهای اختیار معامله در گفتار معاون نظارت بر امور ناشران و اعضای سازمان بورس را می‌توان این‌گونه برشمرد:

 ریسک کمتر معاملاتی به نسبت قراردادهای آتی

  نیاز به سرمایه‌گذاری و گردش مالی کمتر

  ترسیم مبنایی برای بیمه قیمت در آینده

  کاهش ریسک معاملات برای کشاورزان

  کمک به نقدشوندگی محصول

  استفاده به‌عنوان یک ابزار برای تامین مالی بخش کشاورزی

  بورس کالا شاگرد اول بازار سرمایه

حامد سلطانی‌نژاد گفت: بورس کالای ایران با ارزش معاملات ۱۵۲۴هزار میلیارد تومان طی ۱۰ ماه اول سال جاری، سهم ۴۱ درصدی را از کل ارزش معاملات بازار سرمایه به خود اختصاص داده و جایگاه نخست را در میان سایر بورس‌های فعال در کشور کسب کرده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به ارزش کل معاملات بورس کالا از سال ۱۳۸۶ تا پایان بهمن‌ماه ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: طی دوره ۱۱ ماهه سال‌جاری ارزش معاملات بورس کالای ایران از ۱۶۵۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات بورس کالا از زمان راه‌اندازی تاکنون به ثبت برسد که از این رقم، ارزش معاملات بازار فیزیکی به ۷۷۳ هزار میلیارد ریال رسیده و ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز به بیش از ۸۸۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

  ۱۱ ماه از نگاه آمار

سلطانی‌نژاد آمار ۱۱ ماهه سال‌جاری را با دوره مشابه سال گذشته مورد مقایسه قرار داد و گفت: بررسی آمار معاملات بورس کالا در بازارهای مختلف طی دوره ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات از حدود ۱۰۳۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ به ۱۶۵۷ هزار میلیارد ریال در دوره ۱۱ ماه امسال رسیده و ۶۰ درصد افزایش داشته است. بازار فیزیکی بورس کالا نیز با رشد ۷۳ درصدی در ارزش معاملات خود رو به رو شده و به رقم ۷۷۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال رسیده است. در بازار قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران نیز در حالی ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار قرارداد آتی و آپشن منعقد شده که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۸۳ درصد و ۴۱ درصد رشد رو به رو شده که قراردادهای آتی بیشترین تاثیر را در افزایش حجم و ارزش معاملات داشته است.سلطانی‌نژاد به آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: طی این دوره معاملاتی ارزش معاملات بازار مالی شامل معاملات سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه‌گذاری به بیش از ۷۰ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال رسیده که با رشد ۶۲۶ درصدی همراه بوده است.مدیرعامل بورس کالای ایران در بیان سهم گروه‌های کالایی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در ۱۱ ماه ابتدایی امسال عنوان کرد: محصولات صنعتی و معدنی با ارزش معاملات ۲۸۳ هزار میلیارد ریال سهم ۶/ ۳۶ درصدی را از معاملات بازار فیزیکی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفته است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب سهم ۵/ ۳۴ و ۱/ ۲۵ درصدی را کسب کرده‌اند و تالار محصولات کشاورزی و بازار فرعی نیز در رتبه‌های بعدی هستند.به گفته وی، سهم قراردادهای نقدی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ با ارزش معاملاتی ۴۷۷ هزار میلیارد ریال ۶۲ درصد بوده و معاملات سلف با سهم ۲۹۶ هزار میلیارد ریالی سهم ۳۸ درصدی را از این متغیر کسب کرده است.

  تامین مالی ۲۹۶ هزار میلیاردی صنایع از تالار نقره‌ای

سلطانی‌نژاد از تامین مالی ۲۹۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریالی گروه‌های کالایی مختلف از طریق معاملات سلف بازار فیزیکی از ابتدای فروردین ماه تا پایان بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: گروه محصولات صنعتی و معدنی با تامین مالی بیش از ۱۸۲ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریالی بیشترین تامین مالی را از این معاملات داشته است.وی درخصوص آمار معاملات گواهی سپرده کالایی در سال جاری نیز اظهار کرد: در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۳۶۱ هزار قطعه سکه طلا، بیش از ۶۴ هزار تن ذرت و نزدیک به ۲۶ تن زعفران در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته و ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بازار به بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال رسیده است.

  رکورد معاملات پتروشیمی شکست

مدیرعامل بورس کالای ایران از ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات امسال در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماه امسال خبر داد و گفت: در این دوره در بازار پتروشیمی بورس کالا بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می‌شود. ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده‌های نفتی نیز در حالی به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت برسد.

  سهم ۴۱درصدی بورس کالا از ارزش معاملات بازار سرمایه

وی در ادامه اقدامات و نتایج راهبردی بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۷ را تشریح کرد و در جمع خبرنگاران گفت: از مهم‌ترین نتایج راهبردی سال ۹۷ می‌توان به کسب سهم ۴۱ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و رشد ۶۰ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.

  مهم‌ترین اقدامات در تالار کشاورزی

سلطانی‌نژاد با اشاره به توسعه گستره جغرافیایی فعالیت بورس کالای ایران در کشور درخصوص اقدامات و نتایج راهبردی تالارهای مختلف این بورس در سال جاری اظهار کرد: از مهم‌ترین‌ اقدامات و نتایج راهبردی در تالار محصولات کشاورزی می‌توان به مواردی از جمله ایجاد بستر اجرای سیاست خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران، انجام اقدامات لازم درخصوص پذیرش انبارهای جدید و ایجاد نماد معاملاتی برای آنها، معامله ۲۵ تن زعفران در قالب معاملات گواهی سپرده کالایی و ۶۶ تن زعفران در قالب معاملات بازار فیزیکی اشاره کرد.

  نتایج راهبردی مهم تالار محصولات نفتی و پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی حجم و ۹۲ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درخصوص سایر اقدامات و نتایج راهبردی در تالار محصولات نفتی و پتروشیمی گفت: طی دوره ۱۱ ماهه امسال افزایش ۱۱۶ درصدی ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در ۱۱ ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدیریت اعضای تعاونی‌ها، مدیریت و تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، صنعتی و نفتی، از مهم ترین اقدامات و نتایج به دست آمده در سال جاری بوده است.به گفته وی، کنترل کف عرضه و عرضه اولیه محصولات پتروشیمی به‌صورت روزانه، کنترل اسناد منشا عرضه‌های قیر و عایق رطوبتی از طریق سامانه ثامن نیز موارد دیگری است که می‌توان در این رابطه به آنها اشاره کرد.

  دستاوردهای تالار صنعتی و معدنی در سال‌۹۷

سلطانی‌نژاد افزایش ۵۵ درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در ۱۱ ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از مهم‌ترین نتایج راهبردی تالار صنعتی و معدنی دانست و در بیان سایر موارد گفت: سهم ۳۶ درصدی معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی شرکت بورس کالای ایران در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و سهم ۶۵ درصدی معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی طی دوره مذکور نیز از دیگر نتایج محقق شده در این تالار بوده است.

  کارنامه ۱۱ ماهه بازار مالی و مشتقه

مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص بازار مالی و مشتقه نیز اظهار کرد: در بازار مذکور طی دوره ۱۱ ماهه سال جاری شاهد رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پذیرش و راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین، افزایش ۳۸ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزایش ۴۱ برابری ارزش معاملات صندوق‌های کالایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته بودیم. افزایش ۱۶ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۳ برابری ارزش معاملات سلف موازی استاندارد نسبت به زمان مشابه سال گذشته و پیگیری ایجاد زیرساخت توثیق گواهی سپرده کالایی نیز موارد دیگری است که می‌توان از آنها نام برد.سلطانی‌نژاد در ادامه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا، برگزاری آزمون‌های احراز صلاحیت متقاضیان کد مشتقه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای ذی‌نفعان بورس کالا و آموزش‌های لازم برای اعطای مجوزهای جدید به کارگزاری‌ها و تدوین و ویرایش نهایی کتاب طراحی قانون قبض انبار در بازار مالی و مشتقه بورس کالا اشاره کرد.به گفته وی، اجرای سیاست قیمت تضمینی محصول ذرت در استان‌های تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، تدوین و انتشار کتاب بورس‌های کالا و مشتقات در آفریقا و در نهایت تصویب معاملات اختیار معامله زعفران از اقدامات مهم بورس کالا در حوزه بازار مالی و مشتقه بوده است که در این رابطه امروز (یکشنبه) قراردادهای آپشن زعفران نگین در این بازار راه‌اندازی شده تا به این ترتیب، زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا روی محصول زعفران تکمیل شود.سلطانی‌نژاد از همکاری با سایر دستگاه‌ها به منظور برقراری اتصال الکترونیک از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، قاچاق کالا و ارز، گمرک، ثبت احوال، امور مالیاتی، شرکت سپرده‌گذاری، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای عالی مناطق آزاد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی سخن گفت و ارتقای سامانه معاملات آتی به منظور راه‌اندازی معاملات آتی زعفران و پیاده‌سازی سامانه جدید مدیریت انبار گواهی سپرده کالایی را از مهم‌ترین اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالا در سال جاری برشمرد.

  رئوس برنامه‌های بورس کالا در سال ۹۸

سلطانی‌نژاد رئوس برنامه‌های سال ۱۳۹۸ شرکت بورس کالای ایران را چنین تشریح کرد: در سال آینده توسعه دارایی‌های پایه روی اوراق بهادار مبتنی بر کالای موجود را از طریق راه‌اندازی صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی از جمله صندوق زعفران و راه‌اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله روی صندوق‌های کالایی در برنامه داریم. توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالای جدید از طریق راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین به‌عنوان یک ابزار تامین مالی جدید در بورس کالای ایران و راه‌اندازی معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه‌های سال ۹۸ است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، توسعه در روش‌های معاملاتی و تسویه در بازار فیزیکی با فراهم کردن امکان انجام معاملات تقاضا‌محور (مبتنی بر مناقصه) و فراهم کردن امکان انجام تسویه چند‌مرحله‌ای در معاملات از جمله برنامه‌های سال آینده بورس کالا است.وی در بیان دیگر برنامه‌های بورس کالا برای سال آینده گفت: توسعه مشارکت با نهادهای پولی و مالی از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت بانک‌های تجاری در حوزه گواهی سپرده کالایی و استفاده از خدمات بازارگردانی نهادهای مالی از جمله شرکت‌های تامین سرمایه در جهت تعمیق بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به ذی‌نفعان و احصا و بهبود فرآیندهای شرکت نیز رئوس دیگری است که به‌عنوان برنامه‌های سال ۹۸ بورس کالا در نظر گرفته شده است.

  تکمیل زنجیره ابزارهای مالی کشاورزی

علیرضا ناصرپور در این مراسم گفت: قرارداد آپشن روی زعفران نگین راه‌اندازی می‌شود و اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود معامله‌گران خرد به بازار وجود داشته باشد. علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیات مدیره بورس کالا مقرر شده است تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات (بورس‌ها) صفر در نظر گرفته شود.معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در آیین راه‌اندازی معاملات اختیار معامله زعفران گفت: برای راه‌اندازی معاملات اختیار معامله زعفران لازم بود تا یک بازار نقدی قوی برای دارایی پایه این محصول فراهم شود که در این راستا قرارداد آتی زعفران در بورس کالا راه‌اندازی شد تا فعالان بازار با معاملات مشتقه آشنا شوند؛ به این ترتیب از خرداد ماه امسال و با ورود معاملات آتی زعفران به بازار مشتقه، اولین قراردادآتی زعفران در بازار کشاورزی منعقد شد.علیرضا ناصرپوردر این مراسم به جزئیات راه‌اندازی معاملات آپشن زعفران اشاره کرد و گفت: قرارداد آپشن روی زعفران نگین راه‌اندازی می‌شود و اندازه قرارداد ۱۰۰ گرمی تعیین شده است تا امکان ورود افراد خرد به بازار وجود داشته باشد.علاوه بر این با همکاری سازمان بورس و تصویب هیات مدیره بورس کالا مقرر شده است تا زمان رونق معاملات، حق کارمزد معاملات صفر در نظر گرفته شود.وی در ادامه به منطق راه‌اندازی معاملات آپشن اشاره کرد و گفت: منطق راه‌اندازی قرارداد آپشن زعفران غیر‌قابل انکار است، زیرا این قرارداد ابزاری برای پوشش ریسک بوده و ابزاری برای بیمه کردن نوسانات قیمت برای کشاورزان است بنابراین این ابزار دارای منطق اقتصادی قوی بوده و طراحی این ابزار در حوزه معاملات کشاورزی بسیار موثر است. به گفته ناصرپور، با راه‌اندازی صندوق‌های کالایی زعفران زنجیره ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی تکمیل می‌شود که امیدواریم صندوق‌های کالای کشاورزی با ورود به بازار زعفران بتوانند پرتفوی مناسبی از ابزارهای موجود ایجاد کنند.