به گزارش خبرگزاری فارس، پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا و تلاش دولت این کشور برای کاهش صادرات نفت ایران، عرضه نفت در بورس به‌عنوان راهکار مقابله با تحریم در دستور کار قرار گرفت. این راهکار از اوایل آبان ماه امسال اجرایی شد و مطابق با مصوبه مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸، در سال آینده هم تداوم خواهد داشت. در همین راستا، امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره روند عرضه نفت در بورس انرژی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استمرار آن گفت: از ابتدای امسال بحث عرضه نفت در بورس پیگیری شد. برای این اقدام مجوزهای لازم از شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه اخذ شده و نهایتا از آبان ۹۷، عرضه در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز شد. پس از ایجاد یکسری اصلاحات که مهم‌ترین‌ آن امکان تسویه ریالی ارزش محموله‌‌ها بود، عرضه دوم در بهمن ماه اتفاق افتاد و از همان زمان مقرر شد دوشنبه هر هفته نفت خام یا میعانات گازی به‌صورت مستمر عرضه شود.وی افزود: تا امروز مبنای مجوز عرضه نفت در بورس انرژی، مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه بوده است اما احتمالا برای سال آینده مبنای کار، بودجه سال ۱۳۹۸ خواهد بود. در قانون بودجه سال ۹۸ تصریح شده است که حداقل باید ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی به‌صورت ماهانه در بورس عرضه شود.

دلایل کم شدن استقبال مشتریان در برخی عرضه‌های نفت خام در بورس انرژی

نماینده شرکت ملی نفت ایران درخصوص فروش یک میلیون بشکه‌ای نفت در عرضه‌های اول و دوم و کم شدن استقبال مشتریان در عرضه‌های بعدی گفت: این مساله دو جنبه دارد. یکی اینکه باید در بورس استمرار عرضه وجود داشته باشد زیرا هر بار که عرضه متوقف شود و دوباره از سر گرفته شود احتمالا با نوسانات و کاهش حجم معاملات مواجه می‌شود و براساس مجوزی که داشتیم در آبان ماه اقدام کردیم. اخذ مجوز دوم دو ماه طول کشید که این سیگنال خوبی برای بازار نیست.

تبیانیان اضافه کرد: نکته دیگری که باید در نظر بگیریم این است که بازار نفت خام بازاری سیال و دارای نوسان است. به همین دلیل، سرمایه‌‌گذارها موضوع را ارزیابی می‌کنند و نقطه ورود درنظر می‌‌گیرند که مسلما در بعضی از قیمت‌ها ورود را منطقی نمی‌دانند. بنابراین نباید انتظار داشت خریدارها در هر عرضه اقدام به خرید کنند. خریدارها هم تحلیل‌‌های خود را دارند. گاهی زمانی را برای ورود مناسب و گاهی نامناسب می‌دانند. بنابراین احتمال عدم انجام معامله در بازارهای فیزیکی طبیعی است و پارامترهایی همچون قیمت نفت، امکان جابه‌جا‌یی پول و نرخ ارز در شکل‌‌گیری معامله موثرند براین اساس، وجود نوسان در معامله نفت در بورس کاملا طبیعی است که انشالله با پیگیری عرضه منظم، حجم معاملات به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

تبیانیان در پاسخ به این سوال که برای تقویت و تداوم عرضه نفت در بورس چه زیرساخت‌هایی باید فراهم شود، گفت: درحال حاضر زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است که البته این انتهای کار نیست و متناسب بازخوردهای بازار و سرمایه‌‌گذارها، اقدامات رو به جلویی را در دستور کار داریم.نماینده شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: سازوکار کلی  بازار جدید شکل گرفته است اما اقدامات دیگری را هم باید انجام داد. به‌عنوان مثال، بحث امکان تسویه ارزی برای پیش‌‌پرداخت یا امکان ارائه ضمانت‌‌نامه‌‌های ارزی برای قسمت اعتباری. این‌ موارد بحث‌‌های تکمیلی هستند. استمرار عرضه نشانگر تعهد ما به این موضوع است و بازار به ما اطمینان پیدا خواهد کرد.تبیانیان در پاسخ به ادعای مطرح شده در فضای مجازی درباره نمایشی بودن عرضه ۲۹ بهمن ماه نفت خام در بورس انرژی و فروش ۳۵ هزار بشکه‌ نفت در این عرضه گفت: این ادعا کاملا غلط است معامله‌‌ای که در بیرون از بورس انجام می‌گیرد، نیازی برای تکرار آن در بورس نیست. در معاملات داخل بورس علاوه بر خریدار و فروشنده رکن دیگری به اسم سازمان بورس و شرکت سپرده‌‌گذاری وجود دارد. همه ارکان بورس در قیمت‌‌گذاری و در تسویه ناظر هستند. به هیچ وجه این امکان وجود ندارد که معامله‌‌ای که در بیرون انجام شده است را دوباره در بورس ثبت کنیم زیرا باید عملا پیش‌‌پرداخت واریز شود، کشف قیمت صورت بگیرد و کشتی معرفی شود.

وی اضافه کرد: دلیل بعدی که می‌توان در جواب این ادعا مطرح کرد این است که استثنائا حجم معامله در عرضه ۲۹ بهمن کم بود و حجم تراز معاملاتی که در خارج از بورس انجام می‌‌شود بالا است (حدود یک میلیون بشکه) که اصلا با این ادعایی که مطرح شده همخوانی ندارد.تبیانیان درخصوص تاریخ عرضه بعدی نفت در بورس انرژی گفت: ۱۳ اسفندماه (روز گذشته) نفت خام سبک با قیمت ۵۹ دلار و ۶۳ سنت در بورس انرژی عرضه می‌شود. اطلاعیه عرضه آن یکشنبه هفته قبل، صادر و منتشر شد.  ضمناً عرضه‌‌های اسفند نسبت به عرضه‌‌های بهمن تغییر در عملیات داشته است. قبلا خریدار باید ۱۰ تا ۲۰ روز بعد از معامله کشتی‌‌اش را معرفی می‌‌کرد اما الان با توجه به محدودیت‌‌های نفت، به خریدار این امکان را داده‌ایم که تا ۱۰ روز قبل از دوره بارگیری فرصت داشته باشد کشتی‌‌اش را معرفی کند. این از حیث عملیات تسهیل‌‌گری و بهبود شرایط برای خریدار است که در عرضه‌‌های اسفندماه اعمال شد.وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال عرضه نفت خام در بورس انرژی در تعطیلات نوروز گفت: هنوز برای این مساله برنامه‌‌ریزی نکرده ایم چون تعطیلات رسمی است و بورس هم تعطیل خواهد بود. باید بررسی کنیم ببینیم چه طور می‌توانیم این کار را انجام دهیم.