به گزارش «کالاخبر»،در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی، چند سال است که جو و ذرت در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. از اوایل آذرماه امسال نیز عرضه ذرت دانه‌ای استان‌های کرمانشاه، فارس و خوزستان در بورس کالا آغاز شد مانند سال قبل، این سیاست برای محصول ذرت به دو روش گواهی سپرده کالایی و عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا به اجرا در آمد که عرضه محصول سه استان کرمانشاه، خوزستان و فارس در قالب گواهی سپرده کالایی و در سایر استان‌های تولیدکننده ذرت به شکل عرضه در بازار فیزیکی صورت پذیرفت.براساس اطلاعات بورس کالا نیز سال گذشته نزدیک به ۶۵۰ هزار تن ذرت در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از این میزان ۴۶۰ هزار تن آن در چارچوب اوراق سپرده کالایی بود.

  کاهش بار مالی دولت

در همین زمینه علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با ارائه ذرت در بورس کالا در سال جاری دو مزیت شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات کشاورزان به نحو کارشناسی شده‌ای عملیاتی شد.  اکبری افزود: بورس کالا از ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور است و می‌توان از این ظرفیت در ایجاد شفافیت معاملات محصولات کشاورزی از جمله ذرت استفاده کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت منابع کافی برای خرید محصولات کشاورزی در قالب سیاست خرید تضمینی در اختیار ندارد، افزود: اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت به کمک بورس کالا و جایگزینی آن با سیاست خرید تضمینی این امکان را فراهم می‌کند تا کشاورزان به موقع و در مدت زمان کوتاه مطالبات خود را دریافت کنند. ضمن اینکه در بورس چنانچه ذرت به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعیین شده معامله شد، به نفع تولیدکننده است و اگر به قیمت پایین تری مورد معامله قرار گرفت، دولت متعهد است مابه‌التفاوت آن را به کشاورز بپردازد.عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: باید توجه داشت که کشاورزان در بورس کالا می‌توانند مستقیما محصولات تولیدی خود را با نرخ واقعی و عادلانه معامله کنند. همچنین زمانی که کشاورز بتواند محصولات خود را که با هزینه بالا تولید کرده است، در مکان مطمئنی همچون بورس کالا به‌صورت مستقیم به فروش برساند، شاهد حذف سیستم‌های دلالی و سفته بازی در صنعت کشاورزی خواهیم بود. اکبری با بیان اینکه معامله در بورس کالا باعث شفافیت و نظام مند شدن بازار ذرت شد، ادامه داد: با توجه به قابل رصد بودن معاملات بورس کالا، شاهد شفافیت در دادوستدها و تعیین واقعی قیمت‌ها هستیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت به کمک بورس کالا و جایگزینی آن با سیاست خرید تضمینی طرحی است که طی چند سال اخیر در برخی استان‌ها به اجرا درآمده است که باید با شناسایی نواقص و کاستی‌ها و سپس رفع آن، این طرح را در سراسر کشور و برای سایر محصولات کشاورزی به اجرا در آورد تا بورس کالا به‌عنوان مرجع اصلی انجام معاملات محصولات مختلف حوزه کشاورزی از جمله ذرت قرار گیرد. وی با بیان اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا می‌تواند بورس را به مرجع اصلی انجام معاملات محصولات کشاورزی تبدیل کند، گفت: با توجه به نظارت‌های دقیقی که در بورس کالا اعمال می‌شود، شاهد شفافیت در معاملات و تعیین قیمت واقعی هستیم که این موضوع هم به نفع کشاورز و هم به نفع خریدار است.وی اظهار کرد: اکنون زمان آن است که با سرعت تمام در جهت اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی روی محصولات قابل معامله در بورس کالا حرکت کنیم؛ چراکه این ماده قانونی آزمایش خود را پس داده و وقت آن رسیده تا رفته رفته از خریدهای سنتی و پرهزینه تضمینی به سمت درج قیمت‌های تضمینی در بورس و رسیدن سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان حرکت کنیم.