به گزارش «دنیای اقتصاد» حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درهجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: توجه به مسائل زیست محیطی برای فولاد مبارکه در واقع یک اقدام داوطلبانه است که به آن پرداخته ایم.وی افزود: شرکت فولاد مبارکه در سال ۷۳ معادل ۳/ ۲ میلیون تن تولید داشت و مصرف آب آن ۱۶مترمکعب بود. اما امروز که تولید ۲/ ۷ میلیون تن است مصرف آب ما با اندکی افزایش به ۷/ ۲ مترمکعب رسیده است. در واقع فولاد مبارکه مصرف آب در هر تن تولید را  به حدود یک هفتم کاهش داده است.

به گفته مدیر عامل فولاد مبارکه، کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه با اجرای طرح‌های دقیق و مهندسی و تصفیه پساب صنعتی اتفاق افتاده است، زیرا در مبارکه از یک قطره آب هم نمی‌گذریم.وی تصریح کرد: مقام‌های سیاسی کمک کنند قرارداد‌های آبی که در سال‌های قبل عملیات اجرایی آن آغاز شده را تکمیل کنیم تا آب پایدار فولاد مبارکه تامین شود.عظیمیان در باره برنامه صادراتی فولاد مبارکه در سال جاری افزود: تحریم مشکلاتی را برای صادرات فولاد ایجاد کرده ودر تلاشیم با ارتباطات سنتی با مشتریان قدیمی و بازارهای جدید صادرات را تداوم دهیم. از این رو تلاش بر این است تا صادرات بدون مشکل انجام شود.وی خاطرنشان کرد: برای خرید تجهیزات خارجی و مواد مصرفی نیز با مشکل مواجه شدیم، البته برنامه‌هایی برای تامین آنها اجرا کردیم تا فولاد مبارکه با موضوع توقف مواجه نشود.وى گفت: تلاش بر این است تا مواد اولیه از جمله الکترودگرافیتى تامین شود و توقفى در کار صورت نگیرد.

عظیمیان در ادامه با اشاره به محصولات جدید این شرکت افزود: در سال جارى چند محصول جدید تولید خواهد شد که در بخش ورق‌هاى APR مخصوص صنایع نفت و گاز، ورق هاى خودرو و لوازم خانگى است. به گفته وى، تلاش بر این است با توجه به ملاحظات زیست محیطى طرح هاى توسعه خارج از اصفهان و بیشتر در هرمزگان باشد. مدیر عامل فولاد مبارکه همچنین درباره تحقق شعار رونق تولید گفت: چند هزار واحد صنعتى در کشور با محصولات مبارکه فعال هستند، درواقع تولید، فروش و تحویل به موقع منجر به رونق این واحدهاى صنعتى شده است. همچنین اقدام دیگر آن است که طرح‌هاى توسعه مبارکه پیمانکاران و سازندگان تجهیزات را فعال مى‌کند. وی با تاکید بر اینکه سر پا نگه داشتن تولید گام مهمی در راستای تحقق شعار سال است، گفت: اقدام دیگر، فعال کردن بخش پیمانکاری و سازندگان داخلی از طریق اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و برنامه داریم تا در راستای شعار سال آنها را راه‌اندازی و اجرا کنیم. مدیر عامل فولاد مبارکه تاکید کرد: از دولت درخواست می‌کنیم حمایت‌های تامین نقدینگی ارز و ریال را برای واحدهایی نظیر مبارکه داشته باشند تا بخشی از مشکل بیکاری در برخی استان‌ها که با توسعه فولاد هرمزگان و نورد مبارکه ایجاد می‌شود برطرف شود. از این رو انتظار داریم دولت در صدور مجوز و نقدینگی ما را حمایت و کمک کند.وی در باره برنامه تولید در سال جاری افزود: امسال تولید را با راندمان گرفتن از کوره‌ها ۵ درصد افزایش می‌دهیم.عظیمیان در‌باره طرح‌های جدید در فولاد مبارکه تصریح کرد: از جمله طرح‌های تکمیلی در سال جاری می‌توان به دو طرح کنسانتره سنگان و فولادسازی سفید‌دشت اشاره کرد.وی تاکید کرد: طرح‌های توسعه‌ای ما به علت رعایت مصرف آب و محیط زیست بیشتر به سمت فولاد هرمزگان سوق داده خواهد شد.مدیر عامل فولاد مبارکه درخصوص افزایش سرمایه در سال‌جاری نیز افزود: برنامه افزایش سرمایه‌ای برای امسال نخواهیم داشت.