مس از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۵/ ۱۳ درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرده و این میزان رشد برای آلومینیوم ۵/ ۳ درصد بوده است.  بهای مس در بازار لندن سال جدید میلادی را در قیمت حدودا ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی شروع کرده بود اما این قیمت اکنون بالاتر از ۶ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن است. به گزارش «دنیای اقتصاد» در این دوره قلع ۴/ ۸ درصد، روی ۴/ ۲۳ درصد و نیکل ۵/ ۲۳ درصد رشد کردند و شاید سرب تنها فلزی بود که تقریبا بعد از یک دوره رشد شدید و افت متناسب با دوره رشد بدون تغییر باقی مانده است. بر‌اساس‌ آمارها این رشد قیمت در بازار سنگ‌آهن و فولاد نیز مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که‌ قیمت این محصول در سه ماه اول امسال ۳۷ درصد رشد را از سر گذرانده است.

در این رابطه نیکولاس آگیلار اقتصاددان فوکوس اکونومیکس بر این باور است که فلزات پایه نسبت به دلار موفقیت‌های بیشتری را در سه ماه اول کسب کرده‌اند که شاید مهم‌ترین‌ دلیل آن خوش‌بینی به بهبود روابط آمریکا و چین بوده است. در بازار داخل نیز به وضوح شاهد رشد قیمت فلزات مذکور هستیم تاجایی که مس به‌عنوان پیشرو این بازارها در دی ماه در رقم ۵۲ هزار تومان در بورس کالا معامله می‌شد اما اکنون به ۶۵ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. این در شرایطی است که بهای دلار در بازار داخلی نسبتا ثابت بوده است که این موضوع به معنای تقویت پتانسیل‌های رشد قیمت در بازار منهای مولفه دلار اما با حمایت قیمت‌های جهانی است.

کارشناسان می‌گویند فلزات پایه هنوز این ظرفیت را دارند که با رشد نسبی قیمت مواجه شوند هرچند در برهه‌های کوتاه‌مدت از خود رفتارهای متفاوتی نشان دهند. مثلا هفته پیش برخی از این فلزات منفی بودند اما در مجموع در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت بازار فلزات پایه شرایط خوبی دارد. نکته دیگر سیاست‌های فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره آمریکا بود که در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ بر بازارهای مختلف از جمله فلزات پایه اثر گذاشت. مساله دیگر شرایط عرضه محصولات فلزی است. کارشناسان می‌گویند تعداد پروژه‌هایی که در این حوزه تولید و عرضه می‌شود کاهش یافته و تناسبی با رشد جمعیت یا سایر مولفه‌های رشد تقاضا ندارد. فلزات پایه در برابر این موضوع بسیار آسیب‌پذیر هستند و بی‌توجهی به این مقوله می‌تواند به حیات بسیاری از زنجیره‌های صنعتی آسیب بزند. این در حالی است که بررسی یک موسسه پژوهشی آمریکایی نشان داده است که سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیز روند کاهشی به خود گرفته و با این میزان سرمایه‌گذاری امیدی به تعادل بازار در آینده نیست.

این بررسی نشان می‌دهد آنچه تحت عنوان کسری برای فلزات پایه مطرح می‌شود کسری ساختاری برای این بازار است و حتی اگر هر از گاهی به‌صورت گذرا با رشد تولید شاهد بهبود در این بازار باشیم، تهدید ناشی از کمبود فلزات پایه به خصوص مس مشهود خواهد بود. این موضوع برای کشور ما نیز اهمیت بالایی دارد. ایران حدود ۴ درصد از منابع مس جهان را در اختیار دارد، در مورد آلومینا ۵ درصد از منابع بوکسیت و آلومینای دنیا در اختیار ایران قرار دارد و نزدیک به ۹ درصد از سرب و روی دنیا را در اختیار داریم. این در حالی است که سهم عمده‌ای را در تامین نیاز دنیا به این محصولات هنوز کسب نکرده‌ایم که بخشی از آن به چالش‌های حوزه تولید بخش خصوصی و بخشی به دلیل تحریم‌ها بوده است. با این حال به عقیده فعالان این حوزه کشش بالای تقاضا برای فلزات پایه شرایط را برای ارتقای کیفی و کمی تولید این محصولات مهیا کرده است.

 در رابطه با بهبود کشش تقاضا موسسه فوکوس اکونومیکس معتقد است چین دیر یا زود بازار فلزات پایه را دچار یک تلاطم جدی خواهد کرد و این پیش‌بینی منهای نوساناتی است که گهگاه در این بازارها مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال در ماه‌های اخیر تقاضای جهانی برای خودروهای چینی کاهش یافته است؛ طبیعی است که این موضوع روی کشش واردات برای فلزات پایه اثر منفی بر جای بگذارد اما آیا این اتفاق در بلندمدت ادامه خواهد یافت؟ متغیرهای متعددی از گذشته نشان داده که اقتصاد جهان برای یک دوره طولانی‌مدت در سراشیبی باقی نمی‌ماند و تغییر ترکیب رشد اقتصادی از منطقه‌ای به منطقه دیگر عاملی است که سطوح مشخصی از تقاضای کل را در بلندمدت حفظ می‌کند و حتی با افزایش روبه‌رو می‌سازد، بنابراین این تصور که رشد اقتصادی چین در میان‌مدت روند کاهشی به خود گرفته نباید ملاک عمل باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند چهره‌های جدیدی از کشورهای فقیر آسیایی گرفته تا آفریقا و کشورهای بحران‌زده ناشی از جنگ و... همگی اکنون پتانسیل‌های خوبی برای رشد در اختیار دارند که می‌تواند کاهش رشد ناشی از چین را برطرف سازد و این موضوعات به معنای رشد تقاضا برای انواع فلزات پایه در سال‌های پیش رو است که از افت جدی قیمت‌ها نیز ممکن است جلوگیری کند؛ هرچند مصالحه پکن و واشنگتن نیز به خودی خود یک سیگنال موثر در این مسیر محسوب می‌شود.

 اما در سه ماه دوم سال جاری پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که مذاکرات تجاری بیش از هر عامل کوتاه‌مدت دیگری بازار فلزات پایه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برخی می‌گویند به دلیل نزدیکی به دور جدید مذاکرات شی جین پینگ و ترامپ، ممکن است ریسک‌ها افزایش یابند و بر این اساس رفتار بازارهای سهام و شاخص دلار تعیین می‌کند که فلزات پایه چه مسیری را در پیش بگیرند. به‌عنوان مثال افت ارزش دلار یا بهبود بازارهای سهام آمریکا قیمت فلزات پایه را افزایش می‌دهند و این مساله در بازار داخلی ما نیز خودنمایی خواهد کرد که در این صورت قیمت پیش‌بینی برای مس به تنهایی ۷ هزار دلار در هر تن است که سایر فلزات پایه را نیز با خود همراه خواهد کرد. Investing News پیش‌بینی کرده است که در دوره جدید احتمالا سطوح حمایتی قوی‌تری را نیز شاهد خواهیم بود به این معنا که بازار فلزات پایه خواهد توانست حتی شرایط بهتری را پشت سر بگذارد و این موضوع به دلیل کاهش عرضه در برخی فلزات از جمله مس که با مشکل تولید معدنی نیز روبه‌رو است تشدید خواهد شد.

نشانه‌های این موضوع نیز در معاملات اخیر مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال طی یک هفته گذشته اغلب این گروه با رشد قیمت روبه‌رو شده‌اند. کارشناسان می‌گویند بدبینی‌ها تا حد زیادی از بین رفته‌اند و این حمایت مهمی برای بازار محسوب می‌شود، مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد. حتی شاخص‌های اقتصادی نیز در حال تقویت هستند؛ به‌عنوان مثال شاخص خرید مدیران چین در ماه مارس به اوج ۹ ماهه خود رسیده که نشان می‌دهد محرک‌های اقتصادی در حال خودنمایی هستند. از طرف دیگر بازارهای جهانی اعم از کالا و سهام به یکی از بهترین رکوردهای خود در ۶ ماه گذشته رسیده‌اند درحالی‌که دلار تضعیف شده و همه این موارد به خوش‌بینی‌ها دامن می‌زند.

12 (1)

12 (2)

12 (3)