«نقض غرض» در چرخه بورس- بازار

در بازار آزاد فولاد نیز روز گذشته از ساعت ۱۳ به بعد شاهد ثبت یک روند کاهشی شدید بودیم که به گفته فعالان این بازار، جو بازار فولاد به سمت نزدیک شدن به واقعیت‌های خود و تخلیه حباب قیمتی است که البته این حباب هم در بازار و هم در بورس کالا وجود داشت، باید منتظر ماند و دید که این روند در روزهای آتی چه سمت و سویی خواهد داشت. شواهد، علائم، رصد قیمت، حجم تقاضا و مقایسه قیمت‌های عرضه شده در بورس کالا و بازار نشان می‌دهد که تقاضای واقعی به معنای اصیل در بازار در جریان نیست و بیش از آنکه روند تقاضای واقعی در این فضا در جریان باشد، جریان «سفته‌بازی» مشهود است، به‌صورتی که هر کالایی در بازار عرضه شود، روند منطقی را برای قیمت‌گذاری طی نمی‌کند. امروز باید از خریداران سبدهای معامله شده در رینگ بورس کالا پرسیده شود که چه شواهدی در اختیار داشته‌اند که به میزان ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم بالاتر از قیمت روز خرید کرده‌اند. یک فعال بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: چه منطقی وجود دارد که بر اساس آن کالایی که قرار است ۳۱ خرداد تحویل مشتری شود در بازار روز به رقم ۴ هزار و ۵۸۰ تومان معامله ‌شود و از سوی دیگر قیمت میانگین موزون پایانی‌اش در بورس کالا به میزان ۴ هزار و ۷۰۷ و ۴ هزار و ۶۷۰ تومان باشد؟ آیا این مشتری از شرایط خاصی آگاه است که کالا را به ترتیب ۱۲۰ و ۹۰ تومان در هر کیلوگرم بیشتر خریداری کرده و آیا امید به افزایش قیمت وجود دارد؟ یا سناریوی دیگری در جریان است؟به گزارش «دنیای اقتصاد» بازار فولاد در شرایط کنونی در لغزندگی به سر می‌برد و پول‌ها و سرمایه‌های سرگردان در حال جذب شدن به بورس کالا برای خرید آهن هستند، در هفته‌های آتی وضعیت رینگ بورس و جو بازار شباهت خاصی به بازار ارز پیدا کرده است، به‌طوری‌که زمانی که ارز افزایشی می‌شود، تقاضا به سمت کالا می‌رود.

اما در ذهن خریداران چه می‌گذرد؟

 عده‌ای این سوال را مطرح می‌کنند که اگر محصول خود را به فروش برسانند، آیا در آینده می‌توانند این محصول را مجددا خریداری کنند؟  عده دیگر این موضوع را مطرح می‌کنند که اگر امروز کالا را خریداری نکنند، فردا و در آینده قادر خواهند بود با چنین قیمتی اقدام به خرید کنند یا خیر؟ بنابراین خریدار و فروشنده نمی‌دانند چه شرایطی در پیش دارند. در چنین شرایطی بهترین نسخه‌ای که می‌توان ارائه کرد این است که از سوی کارخانه‌ها عرضه‌ای صورت نگیرد، چرا‌که همزمان با عرضه‌ای که از سوی کارخانه‌ها صورت می‌گیرد شاهد بالا رفتن قیمت در بورس کالا و ایجادفرصت از سوی بازیگران بازار برای افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، به‌طوری‌که‌ طی چند روز گذشته که نیشابور اقدام به عرضه کرد بازار میلگرد ۵ هزار تومان بود و پس از عرضه نیشابور به رقم ۵ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. چرا؟

یکی دیگر از فعالان بازار در پاسخ به این سوال «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: معادله چندان پیچیده‌ای نیست چراکه عرضه‌کننده با یک عرضه محدود در بورس کالا مجوز رشد قیمت را برای محصول باقی مانده‌ای که در اختیار دارد دریافت می‌کند.وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که برخی نوسانات و فرآیندهای سفته‌بازی از سوی افرادی که مصرف‌کننده یا در حاشیه هستند مورد توجه واقع نمی‌شود، در چنین مواقعی بهترین اقدام، «عدم عرضه‌های خرد» از سوی کارخانه‌ها است.این فعال بازار بر این باور است که عرضه‌های خرد در چنین برهه‌ای در حال آسیب رساندن به بازار است. وی از لفظ «فاجعه» استفاده کرده و ادامه می‌دهد: این عرضه‌ها به بازار لطمه می‌زنند.

بازار فولاد کشور به این دلیل که لیدر و برنامه‌ریزی مشخصی ندارد به بورس کالا پناه می‌برد و این محل برای یکسری از سفته‌بازان که خود را فعال فولادی معرفی می‌کنند به محلی برای زورآزمایی قیمتی و نوسان‌گیری تبدیل شده است، امروز باید به دنبال خرد‌جمعی در بازار فولاد بود تا از تنش‌های جبران‌ناپذیر در این بازار و افزایش قیمت‌های بی‌پشتوانه و آسیب‌زا جلوگیری کرد.با این حال و در این باره می‌توان با اعمال مدیریت در بازار در مقابل افراط و تفریط‌های اینچنینی ایستاد. در حال حاضر مجددا روی بخشنامه‌های قبلی که از سوی وزارت صنعت در جهت رصد خریدها وجود داشت اصرار شده است، در این باره عنوان شده که این خریدها با چه قیمت‌هایی انجام شده و با چه قیمت‌هایی به فروش می‌روند، این بخشنامه‌ها در هفته جاری از سوی وزارت صنعت اجرا خواهد شد.

 روند عرضه‌های دیروز

به گزارش «دنیای اقتصاد» هرچند  بازار در ساعت‌های پایانی روز گذشته با شیب نزولی همراه بود ولی همزمان همه منتظرند که عرضه‌های امروز فولاد خوزستان در بورس کالا صورت گیرد و به‌صورت اعتباری خرید کنند؛ در این باره پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها رقمی بالاتر از قیمت شمش را به ثبت برسانند. قیمت تمام شده تا رقم ۴ هزار و۸۰۰ تا ۴ هزار و ۹۰۰ تومان هم در بازار گفته می‌شود، بنابراین باید منتظر ماند و دید که بازار روند افزایشی بعد از اتفاقات داخل رینگ بورس کالا را خواهد دید یا خیر؟ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان فولادی در برهه کنونی که افزایش قیمتی در بورس به رغم پایین بودن قیمت در بازار واقعی دیده می‌شود پیشنهاد می‌دهند که عرضه‌های جزئی متوقف شود، چنانچه عرضه‌های اینچنینی‌ نباشد چنین اتفاقاتی در این برهه نخواهد افتاد و بازار روند خود را طی خواهد کرد، در صورتی که عرضه‌های کنونی به محلی برای تنش در بازار واقعی و سنتی تبدیل شده است.

Untitled-1