به گفته علیرضا ناصرپور، صندوق‌های کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی متفاوت از صندوق‌هایی است که به‌صورت سنتی در بازار کشاورزی فعال هستند چراکه می‌توان از حجم منابع بالایی که در بازار سرمایه وجود دارد در راستای حمایت از کشاورزان بهره برد که این روند قابل مقایسه با فعالیت صندوق‌ها در بازار سنتی نیست.

وی با اشاره به آغاز جدی معاملات گواهی سپرده کالایی روی محصول زعفران و سکه طلا طی یکسال گذشته در بورس‌کالا گفت: پس از راه‌اندازی صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، شاهد رونق بیشتر معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس بودیم به‌طوری‌که هم اکنون چهار صندوق فعال در این زمینه حضور دارند و معاملات گواهی سپرده نیز از حجمی مطلوب برخوردار است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران با بیان اینکه خوشبختانه طی یکسال گذشته موفقیت‌های زیادی حاصل شد و تجربه‌های متعددی پس از معاملات گواهی سپرده سکه طلا و زعفران به‌دست آمد، گفت: امروز با توجه به ترکیب گواهی سپرده و بازار مشتقه، راه‌اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس‌کالا مسیری هموار‌تر در پیش دارد که امیدواریم به زودی شاهد آغاز به‌کار نخستین صندوق کالایی در حوزه کشاورزی باشیم.

ناصرپور اظهار کرد: با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز نیز شاهد تنوع بیشتر در بازار محصولات کشاورزی بورس و تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بودیم که این موضوع نیز در راه‌اندازی توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی محصولات کشاورزی اثرگذار خواهد بود.

یک صندوق با چند محصول دارایی

وی افزود: با توجه به ریسک‌هایی که به‌دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی ممکن است برای صندوق‌ها ایجاد شود، این طرح ارائه شد که به‌جای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی بر پایه یک محصول کشاورزی خاص، صندوق‌ها را بر پایه یک گروه کالایی از محصولات کشاورزی راه‌اندازی کنیم. هرچند صندوق‌هایی که مبتنی بر یک کالای خاص باشند نیز می‌توانند در اندازه‌های کوچک‌تر راه‌اندازی شوند؛ اما برای راه‌اندازی صندوق‌های با اندازه بزرگ این ریسک با متنوع‌سازی کالاها مرتفع می‌شود.

ناصرپور با بیان اینکه کالاهایی همچون زعفران، زیره و پسته می‌توانند به‌عنوان دارایی‌های پایه قرار گیرند، تاکید کرد: خوشبختانه این محصولات زمان برداشت متفاوتی دارند و نگرانی‌هایی که بابت زمان سررسید شدن اوراق گواهی سپرده آنها و ریسک‌های ناشی از تحویل کالا برای صندوق‌ها مطرح شده، برطرف می‌شود. ضمن اینکه طبق ملاحظات در نظر گرفته شده در این طرح، صندوق‌های مبتنی بر کالاهای کشاورزی امکان تحویل محصول در زمان سررسید اوراق گواهی سپرده کالاها را ندارند و مدیریت آنها باید متناسب با شرایط و پیش از سررسید شدن اوراق به نحوی که بازار تحت تاثیر قرار نگیرد، اقدام به فروش این اوراق و تبدیل آنها به اوراق با سررسیدهای دورتر کنند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران با بیان اینکه در دنیا سهم ابزارهای مشتقه در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی به نسبت اوراق گواهی سپرده و معاملات نقدی آن غالب است، گفت: می‌توانیم برای حساسیت‌هایی که ممکن است موعد تحویل کالا در سررسید اوراق گواهی سپرده بروز کند، سهم ابزارهای مشتقه را برای این صندوق‌ها افزایش و سهم اوراق گواهی سپرده را کاهش دهیم؛ در دنیا نیز ابزارهای مشتقه روی محصولات کشاورزی کاربرد بیشتری دارد.