طهمورث جوانبخت، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولادمبارکه اصفهان به جزئیات تولید و فروش، سودآوری، بهره‌وری و بازدهی سرمایه فولادمبارکه اصفهان و همچنین به بازدهی سهام و برنامه‌های جدید این شرکت بزرگ فولادی پرداخت. وی در مورد عملکرد فولادمبارکه در سال ۱۳۹۷ افزود: سال گذشته یکی از موفق‌ترین سال‌های عملکردی شرکت بود و توانستیم به رکوردهای تازه‌ای در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنیم. وی کسب رکورد در تولید محصول نهایی کلاف گرم با تولید ۳/ ۶ میلیون تن و تولید کلاف سرد به میزان ۵/ ۱ میلیون تن، کسب بالاترین سطح فروش شرکت با فروشی به میزان ۲۳۴ هزار میلیارد ریال در سال ۹۷، کسب بالاترین سطح سودآوری شرکت با خلق سود ۱۶۶ هزار میلیارد ریالی در گروه (تلفیق) و سود ۱۲۲ هزار میلیارد ریالی در شرکت اصلی، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه کشور در تاریخ برگزاری مجمع (۳۰ تیرماه ۹۸) با ارزش بازاری بالغ بر ۶۱۰/ ۵۵۸ هزار میلیارد ریال را می‌توان بخشی از موفقیت‌های شرکت در سال ۹۷برشمرد. معاون اقتصادی و مالی شرکت فولادمبارکه اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۷ شاهد رشد ۵ درصدی در تولید تختال بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای‌که تولید تختال از حدود ۲/ ۷ میلیون تن در سال ۹۶ به بیش از ۵/ ۷ میلیون تن در سال ۹۷ رسید. وی خاطرنشان کرد: همچنین در کلاف گرم نیز شاهد رشد ۶ درصدی تولید بوده‌ایم و سطح تولید از حدود ۶میلیون تن در سال ۹۶ به بیش از ۳/ ۶ میلیون تن در سال ۹۷ رسید. همچنین در تولید کلاف سرد شاهد رشد ۴ درصدی بوده‌ایم و توانستیم در سال ۹۷ تولید کلاف سرد را به یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن برسانیم. جوانبخت محصولات قلع‌اندود تولید ۹۸ هزار تنی در سال ۹۷ و کاهش هزار تنی در مقایسه با سال ۹۶، محصولات گالوانیزه تولید ۲۰۲ هزار تنی در سال ۹۷ و کاهش ۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ و محصولات رنگی تولید ۱۲۰ هزار تنی در سال ۹۷ و افزایش ۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ را از جمله محصولات پوشش‌دار برشمرد که از سوی شرکت تولید شد.

به گفته وی، طی سه ماه سال‌جاری نیز میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از ۲ میلیون تن رسیده که ۶ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.معاون اقتصادی و مالی شرکت فولادمبارکه اصفهان تاکید کرد: در سال ۹۷ با افزایش تقاضای داخلی برای محصولات شرکت مواجه بودیم؛ به همین دلیل میزان فروش صادراتی با کاهش همراه بود؛ اما به‌دلیل افزایش نرخ ارز از منظر ریالی این کاهش مقداری جبران شد.به گفته وی، در مجموع در سال ۹۷ مبلغ فروش محصولات نهایی شرکت با رشد ۴۸ درصدی از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ به بیش از ۲۳۴ هزار میلیارد ریال رسید و شاهد افزایش قابل‌توجه ۷۶ هزار میلیارد ریالی در میزان فروش شرکت بوده‌ایم. جوانبخت افزود: طی سه ماه سال‌جاری نیز میزان فروش محصولات نهایی شرکت به بیش از یک میلیون و ۹۵۳ هزار تن رسیده که ۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. طی سه ماه سال‌جاری مبلغ فروش محصول با رشد ۱۰۳ درصدی از ۴۷ هزار میلیارد ریال به ۹۶ هزار میلیارد ریال رسیده است و امیدوارم طی ماه‌های جاری نیز شاهد رشد فروش محصولات شرکت باشیم. وی گفت: علاوه بر افزایش قابل‌توجه در فروش، خبرهای خوبی از رشد سودآوری فولادمبارکه شاهد بوده‌ایم. معاون اقتصادی و مالی شرکت فولادمبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین طی سال گذشته درآمدهای عملیاتی تلفیقی با رشد ۴۴ درصدی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رسید. سود عملیاتی تلفیقی سال ۹۷ نیز با رشد ۹۸ درصدی از ۷۶ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسید و در نهایت به‌واسطه کاهش هزینه‌های مالی و استفاده از معافیت مالیاتی حاصل از افزایش سرمایه شاهد رشد ۱۲۷ درصدی در سود خالص تلفیقی بوده‌ایم. به گفته وی، در سطح شرکت اصلی نیز در درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد ۴۸ درصدی به بیش از ۲۳۴ هزار میلیارد ریال رسید و عمدتا به‌دلیل سود ناشی از تسعیر یا تسویه دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی سود عملیاتی شرکت در سال ۹۷ با رشد ۷۷ درصدی از ۶۷ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۱۹ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین سود خالص شرکت در سال ۹۷ با رشد ۱۰۳ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد ریال رسید. جوانبخت با اشاره به مهم‌ترین دلایل رشد حاشیه سود شرکت گفت: به افزایش نرخ فروش محصولات و جلوگیری از افزایش سطح هزینه‌های شرکت به نسبت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، کاهش هزینه‌های مالی و استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه اشاره کرد. وی تصریح کرد: در سال مالی ۹۷ در مجموع شاهد رشد ۶۴ درصدی بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت بوده‌ایم که عمدتا منتج از افزایش نرخ مواد مستقیم مصرفی خصوصا افزایش نرخ خرید سنگ و گندله از یک طرف و افزایش هزینه‌های سربار خصوصا افزایش نرخ الکترود مصرفی از طرف دیگر است.

با این افزایش قیمت‌ها سهم مواد مستقیم مصرفی از بهای تمام‌شده با رشد ۲۲ درصدی به ۶۷ درصد رسیده است. معاون اقتصادی و مالی شرکت فولادمبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: خرید و مشارکت در معادن موجود کشور برای تامین پایدار سنگ و انجام اکتشافات گسترده در این خصوص و همچنین برنامه‌ریزی برای تامین الکترود از طریق بهره‌برداری از شرکت تولید الکترود در داخل کشور و خرید به‌موقع این ماده استراتژیک یکی از مهم‌ترین اقدامات عملیاتی سال‌جاری است. طی سه ماه سال‌جاری نیز با وجود افزایش ۱۰۳ درصدی فروش شاهد رشد حدود ۱۳۰ درصدی سود خالص در شرکت بوده‌ایم که نویدبخش سالی پرسود برای سهامداران شرکت است. جوانبخت افزود: ما شاهد رشد ۴۹ درصدی ارزش دفتری دارایی‌ها در فولادمبارکه و رشد ۵۸ درصدی در گروه در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶بوده‌ایم. با این رشد، ارزش دفتری دارایی‌های گروه به حدود ۵۴۱ هزار میلیارد ریال و در شرکت فولادمبارکه به ۳۸۷ هزار میلیارد ریال رسیده که مقایسه این ارقام با ارزش بازاری شرکت یعنی ۵۵۸ هزار میلیارد ریال قابل‌توجه است. به گفته وی، به دلیل شرایط کلان حاکم بر کشور دوره وصول مطالبات شرکت از ۷۸ روز در سال ۹۶ به ۸۵ روز در سال ۹۷ رسیده (یعنی رشد ۹ درصدی) و از طرف دیگر به‌دلیل فشار شرکت‌های تامین‌کننده شرکت ناچار به خرید نقدی و پرداخت پیش پرداخت به تامین‌کنندگان شده، به‌گونه‌ای‌که دوره تعویق حساب‌های پرداختنی از ۴۶ روز به ۳۳ روز کاهش یافته و دوره تبدیل موجودی‌ها نیز با یک روز افزایش به ۱۹۸ روز رسیده است.