طبق بررسی «دنیای‌اقتصاد» معاملات بورس انرژی در ماه گذشته توانست به بیش از ۴ هزار و ۴۹۴ هزار میلیارد تومان برسد که به نسبت ماه قبل از آن ۴۳۰ درصد رشد داشت و بزرگ‌ترین رکورد تاریخ بورس انرژی بود. این درحالی بود که بازار فیزیکی بورس انرژی حتی در یک روز توانسته بود ارزش معاملات بیش از هزار میلیارد تومان را به ثبت برساند که به معنی برتری یک روز بورس انرژی بر اغلب ماه‌های عملیاتی در این بازار بود. در این رابطه مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه در هفته اول معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی فقط ۷ هزار تن فرآورده به فروش رسید، گفت: حجم معاملات در هفته گذشته به ۳۱۷ هزار تن رسیده که نشان دهنده رشدی ۴۵ برابری است.

سیدعلی حسینی در جلسه هم‌اندیشی کارگزاران بورس انرژی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه ۱۰ پالایشگاه در کشور با توان نیروهای داخلی اداره می‌شود، افزود: در صنعت نفت دو مرحله طی شده که شامل ملی شدن صنعت نفت و به‌دست آوردن مالکیت است و در مرحله بعد با تربیت نیروی انسانی صنعت نفت را توانستیم اداره کنیم و اکنون به جرات می‌توان گفت که در صنعت پالایش ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

به گزارش «ایرنا» حسینی تاکید کرد: در بورس انرژی به‌دنبال بومی کردن معاملات فرآورده‌های نفتی هستیم، زیرا این موضوع برای کشور راهبردی است. وی با اشاره به اینکه در بستری قانونی کار می‌کنیم، ادامه داد: در ماده چهارم قانون برنامه ششم تاکید شده تا فرآورده‌های نفتی را در بورس عرضه کرده و به صادرکننده فرآورده نفتی تبدیل شویم، بنابراین آنهایی که در مسیر مخالف این موضوع حرکت می‌کنند کارشان غیرقانونی است. حسینی گفت: در بالاترین سطوح کشور این تاکید وجود دارد تا ایران در معاملات فرآورده‌های نفتی وارد شده و سازوکارهایی را تعریف کند. مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: از هفته اول مرداد کارمان را شروع کردیم. هفت هزار تن فرآورده معامله شد و در هفته گذشته نیز ۳۱۷ هزار تن معامله شد و این ارقام افزایش پیدا می‌کند. البته نیازمند برنامه مشخصی هستیم. وی با بیان اینکه کارگزاران باید اقداماتی برای حضور در معاملات فرآورده‌های نفتی انجام دهند، افزود: تجهیز واحد انرژی از لحاظ نیروی انسانی، آموزش و تجهیزات باید از سوی کارگزاران فراهم شود. حسینی گفت: نکته دیگر حفظ اسرار مشتریان است. این در شرایطی است که برخی تصور می‌کنند بورس به‌دلیل شفافیت می‌تواند در شرایط تحریم مشکل آفرین باشد اما بورس با وجود شفافیت، خود را ملزم به حفظ اسرار مشتریان می‌داند. معاون وزیر نفت نیز در این نشست با اشاره به ارزش ۵ هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در دوماه گذشته گفت: بورس انرژی ظرفیت عرضه ۳ میلیون تن فرآورده را در ماه دارد و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۵۰۰ دلاری برای هر تن،‌ بازاری با ارزش ۵/ ۱ میلیارد دلار پیش روی ما است. علیرضا صادق‌آبادی با بیان این مطلب ادامه داد: ‌ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ۵ هزار میلیارد تومان بوده و این در شرایطی است که در ماه‌های اول، عرضه‌ها کوچک بود و فقط حدود ۴ هزار میلیارد تومان مربوط به ماه پیش است. وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون دلار فروش فرآورده در بورس انرژی انجام شده است،‌ افزود: بورس انرژی ظرفیت عرضه ۳ میلیون تن فرآورده را در ماه دارد و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۵۰۰ دلاری برای هر تن،‌ حکایت از بازاری با ارزش ۵/ ۱میلیارد دلار دارد. معاون وزیر نفت تاکید کرد: چشم‌انداز بازار ۵/ ۱ میلیارد دلاری بین پالایش و پخش و بورس انرژی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران با ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در رتبه اول در بین کشورهای منطقه و اوپک قرار دارد،‌ گفت:‌ در نفت گاز نیز ظرفیت تولید ۱۲۵ میلیون لیتر در روز وجود دارد که اگر چه از تولید عربستان کمتر است، اما به‌دلیل مصرف پایین‌تر ایران، ‌ظرفیت بالای صادراتی این فرآورده وجود دارد.

صادق‌آبادی با بیان اینکه زمانی که عرضه فرآورده پیوسته باشد می‌توان برنامه بلندمدت داشت،‌ ادامه داد:‌ تقریبا همه عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی موفق بوده که مهم‌ترین دلیل آن اطمینان مشتریان به استمرار آن است. وی افزود:‌ مشتریان می‌دانند که عرضه‌ها اتفاقی نیست و حتی توانایی افزایش عرضه را نیز داریم. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،‌ در تلاشیم تا خوراک صنایع داخلی و ایجاد فضای رقابتی در بورس انرژی انجام شود. وی عامل دیگر موفقیت عرضه‌ها را کم نوسان بودن قیمت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ سعی بر این بود تا نوسان زیاد در قیمت ایجاد نشود و قیمت‌ها با ثبات باشد و با همین ثبات قیمت و عرضه مستمر توانستیم در دو ماه به این حجم از عرضه در بورس انرژی برسیم.