به گزارش «کالاخبر»، در این جلسه میرزاپور درخصوص راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس‌کالای ایران اظهار کرد: در سلسله جلساتی که برای معامله محصولات کشاورزی در بورس‌کالای ایران برگزار شده است، تاکنون محصولات مختلفی به تالار معاملات راه یافته‌اند که می‌توان به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران، زیره سبز و پسته اشاره کرد. همچنین تجربه عرضه جو، ذرت و گندم در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در بستر بورس به اجرا درآمده است و هم اکنون درصدد راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس‌کالا هستیم. سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس‌کالا با اشاره به تنوع بالا و اندازه بازار محصول کشمش گفت: این جلسه برای طرح موضوع و جویا شدن نظر فعالان و تولیدکنندگان بازار کشمش برگزار شده است تا با دریافت نظرات فعالان این حوزه به انتخاب نوع محصول پایه برای انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی و تدوین استانداردهای مورد نیاز بپردازیم. 

وی هدف از راه‌اندازی این معاملات را چنین عنوان کرد: کمک به بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان برای فروش نقدی و بدون واسطه محصول، کمک به کشف نرخ بهتر و شفافیت بیشتر معاملات و همچنین استانداردسازی محصول تولید شده، فرآوری و صادر شده از اهدافی است که با معاملات گواهی سپرده کشمش می‌توان به آنها دست یافت. میرزاپور ضمن ارائه تاریخچه راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران درخصوص مناطق زیر کشت کشمش در کشور اظهار کرد: طبق آمار منتشر‌شده از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سه کشور ترکیه، آمریکا و ایران با سهم ۶۲ درصدی از کل تولید جهانی کشمش، تولیدکنندگان عمده این محصول محسوب می‌شوند. در ایران نیز عمده تولید در استان خراسان رضوی، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و قزوین است که در استان خراسان رضوی نوع کشمش قلمی سبز بالاترین حجم تولید را به خود اختصاص داده است. وی به تنوع بالای محصول کشمش و نبود زیرساخت‌های صادراتی برای آن اشاره کرد و گفت: در ایران ۵ گونه اصلی کشمش وجود دارد که شامل آفتابی، تیزابی، قلمی سبز، مویز و کشمش است و بر پایه محصول کشمش قلمی سبز می‌توان از گواهی سپرده کالایی در مرحله اول و پس از آن از قراردادهای آتی به‌عنوان ابزارهای معاملاتی موجود در بورس‌کالای ایران استفاده کرد.

میرزاپور از لزوم پذیرش انبارهای حائز شرایط در بورس و ایجاد نماد معاملاتی مربوط به آن سخن گفت و درخصوص محورهای اصلی جلسه اظهار کرد: با توجه به تنوع محصول کشمش، بحث استانداردسازی مطرح است که باید دید چه نوع کشمشی با چه استاندارد یا مشخصات کیفی به شکل گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی شود؟ محور دوم این است که باید ببینیم با چه انبارهایی و در چه شهرستان‌هایی کار را شروع کنیم؟ و سوم اینکه از وزارت جهادکشاورزی می‌خواهیم که درخصوص تسری طرح به استان‌ها کمک کند تا استان‌های دیگر نیز درخصوص عرضه دیگر انواع کشمش‌های تولیدی کشور در بورس اعلام نظر کنند.

حمید جنتی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی نیز به ارائه آماری از سطح زیر کشت این استان پرداخت و گفت: در استان خراسان رضوی سه شهرستان خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن بیشترین حجم تولید محصول را دارند که بیشترین میزان تولید مربوط به دو گونه کشمش قلمی سبز و طلایی است و پیشنهاد می‌کنیم معاملات گواهی سپرده کالایی بر پایه محصول کشمش قلمی سبز راه‌اندازی شود. در پایان این گزارش می‌افزاید، طی این جلسه مقرر شد معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش سبز قلمی با یک سررسید ۶ ماهه انباری در خلیل‌آباد با ظرفیت ۱۰۰ تن راه‌اندازی شود. علاوه بر انبار خلیل‌آباد، مدیران انبارهای فعال در کاشمر و بردسکن و تعاونی روستایی استان خراسان رضوی نیز برای پذیرش در بورس و مشارکت در راه‌اندازی این معاملات اعلام آمادگی کردند.