منابع رصدکننده رفت‌وآمد کشتی‌ها نشان می‌دهند در فاصله ۱۳ تا ۱۹ اکتبر در مجموع ۷۱ کشتی حامل ۵/ ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن به بنادر مهم چین رسیده‌اند که در مقایسه با هفته قبل از آن ۱۸/ ۲ میلیون تن کاهش را نشان می‌دهند. این دومین هفته متوالی است که ورود سنگ‌آهن به بنادر چین با کاهش روبه‌رو شده است. هفته قبل از آن این میزان کاهش ۱۵/ ۱ میلیون تن بود که نشان می‌دهد ورودی محصول درحال کاهش بیشتری است. براساس این گزارش، با تغییر میزان سنگ‌آهن وارداتی و افزایش عرضه قراضه فولادی، روند عرضه سنگ‌آهن درحال تغییر است و این مساله روی بازار آن نیز اثر گذاشته است. در این بین معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس‌های این کشور با تشدید نگرانی‌ها درباره عرضه سنگ‌آهن توسط معادن برزیلی روبه‌رو شده است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر میزان عرضه محموله‌های سنگ‌آهن توسط برزیل و استرالیا ۲/ ۱ میلیون تن در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش یافته است، به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان چین برای تحویل در ماه ژانویه ۳/ ۱ درصد افزایش یافت، این درحالی است که در بازار نقدی طی هفته گذشته قیمت‌ها ۲/ ۲ درصد کاهش یافته است.

در بازار نقدی قیمت در معاملات روز گذشته به ۹۰ دلار و ۵۳ سنت رسید درحالی‌که قیمت تحویل ماه ژانویه سال آینده ۸۷ دلار و ۵۴ سنت است که نشان می‌دهد برخلاف برخی ادعاها بازار در وضعیت کنتانگو قرار ندارد. با این حال برخی نگرانی‌ها از کاهش عرضه در ماه‌های آینده می‌تواند باعث شود بازار به وضعیت کنتانگو وارد شود. درحال‌حاضر بازار با موجودی ذخایر نسبتا مناسب و وضعیت متعادلی روبه‌رو است اما ترس از کاهش عرضه در ماه‌های آینده می‌تواند وضعیت بازارهای آتی را با رشد روبه‌رو ساخته و حتی قیمت‌ها از قیمت‌های بازار نقدی پیشی بگیرند. در این‌باره نیازمند گذشت زمان هستیم چراکه باید دید سرعت رشد قیمت‌ها در بازار آتی نسبت به بازار نقدی به چه صورت تغییر خواهد کرد.

آنچه مشخص است بازار فعلا درحال کاهش بوده و باید منتظر بررسی و تحلیل سطح اثرگذاری این تغییرات در هفته‌های آینده بود. در مقابل نباید به تقاضا بی‌تفاوت باشیم. تقاضا با توجه به وارد شدن به فصل سرما و کند شدن فعالیت‌های ساختمانی و محدودیت‌هایی که روی تولید فولاد اعمال می‌شوند، ممکن است کاهشی باشد و همین امر تغییرات قیمت را در آینده کنترل خواهد کرد. به همین دلایل نیازمند مطالعه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت هستیم. معاملات آتی فولاد نیز در بازار چین نشان می‌دهد که رشد قیمت در انتظار این بازار است و این به معنای آن است که نمی‌توان نسبت به افت قطعی سنگ‌آهن در میان‌مدت مطمئن بود. در بورس معاملات شانگهای هفته قبل میلگرد برای تحویل در ژانویه پیش‌رو ۷/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و این افزایش برای محصولات نورد گرم ۶/ ۰ درصد بود. قیمت فولاد ضدزنگ البته برای تحویل در ماه فوریه ۰۳/ ۰درصد کاهش یافته است.  در این بین اما واله برزیل نیز اعلام کرده برای ارزیابی ژئوتکنیکی یکی از سدهای باطله‌برداری خود نیازمند ۳۰ روز توقف تولید است که این امر به گفته این شرکت ۲/ ۱ میلیون تن بیشتر روی تولید اثر نمی‌گذارد و جای نگرانی ندارد. این تعلیق بعد از متوقف شدن فعالیت این معدن در ماه جولای اتفاق می‌افتد که در آن دوره نیز تلاش شد تا ظرفیت سد باطله‌برداری برای راه‌اندازی مجدد افزایش یابد. منابع خبری و کارشناسان می‌گویند این خبر قاعدتا نمی‌تواند بازار را دستخوش تغییرات جدی کند.