شکست تحریم‌ها در صنعت مس

وی تصریح کرد: امروز به همت شرکت ملی صنایع مس ایران، از معدن تا محصول می‌توان قیمت تمام شده را رصد کرد و وضعیت را به لحاظ انبارداری مورد بررسی قرار داد که در قالب سامانه جامع مالی که از سوی شرکت ملی مس طراحی شده، می‌توان ارتقای شفافیت را هم در کنار سرمایه‌گذاری‌ها شاهد بود.به گفته غریب‌پور، بخش معدن و صنایع معدنی هم اکنون کاملا پیشتاز درحوزه ارزآوری است و اکتشافات در معادن نیز در کنار صادرات وارد عمل شده است، به این معنا که صنعت مس در سرچشمه و سونگون وارد فعالیت‌های جدیدی شده و پهنه‌های جدیدی نیز در استان سیستان‌وبلوچستان از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران درحال اکتشاف است.غریب‌پور درخصوص تغییر در عوارض صادراتی بخش‌های مختلف معدنی گفت: در زمینه کنسانتره مس خوشبختانه با توجه به مازاد تولیدی که در کشور نسبت به مصرف وجود دارد، توانایی صادرات کاملا همزمان با تامین بازار داخل وجود دارد و نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز برای تغییر عوارض صادرات این محصول فراهم است.وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما آموزش و ایمنی در معادن است و کمیته ایمنی معادن را بیش از پیش فعال خواهیم کرد.وی اظهار کرد: حمایت از معادن کوچک مس در دستور کار قرار گرفته و سیاست ما آن است که معادن بزرگ را خود شرکت ملی مس در اختیار داشته باشد و در مقابل، معادن کوچک تحت‌نظر این مجموعه به فعالیت ادامه دهند.

 ارتقای سهم مس از تولید ناخالص داخلی

در ادامه اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: در راستای هوشمندسازی سیستم‌های مالی برنامه‌ریزی شده تا سامانه جامع مالی را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم به‌صورت آنلاین قابلیت تعیین تکلیف قیمت تمام شده را در بخش‌های مختلف داشته باشیم.وی افزود: بر این اساس برای شفاف‌سازی در راستای فروش، بازرگانی و انبارداری سیستمی طراحی شده تا به‌عنوان یک ابزار مدیریتی قابلیت تصمیم‌سازی سریع را به ما بدهد و اسناد مالی به‌صورت مکانیزه وارد سیستم شود.سعدمحمدی تصریح کرد: این سیستم جامع مالی کاملا از سوی متخصصان ایرانی طراحی شده و تلاش خواهد کرد تا به لحاظ مدیریتی ما را به سیستم‌های منطبق بر استانداردهای جهانی ارتباط دهد.وی گفت: سهم مس از تولید ناخالص داخلی ارتقا خواهد یافت و جایگاه این صنعت در کل صنایع معدنی شاخص‌تر از قبل خواهد شد.سعد محمدی درحاشیه این مراسم درخصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: طرح‌های آماده افتتاح در صنعت مس شامل طرح تولید اسید سولفوریک با ظرفیت ۶۱۰ هزار تن، طرح ذوب خاتون آباد، کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره است. وی ادامه داد: اخیرا هم رئیس‌جمهور طرح اسید سولفوریک را در سرچشمه کرمان افتتاح کرد که سرمایه‌گذاری آن ۱۱۰ میلیون یورو و ۴۰میلیارد تومان است که درراستای عدم آلودگی زیست‌محیطی بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: باید شرایط تولید اسید فسفریک را از اسید سولفوریک فراهم کنیم و به سمت تولید کودهای فسفاته برویم. وی افزود: اکنون سالانه ۵۰ هزار تن کود فسفاته برای بخش کشاورزی وارد می‌شود.

 اکتشافات جدید در حوزه مس

سعد محمدی با بیان اینکه اکتشافات در معدن سرچشمه درحال انجام است، گفت: امیدواریم ذخایر این معدن به‌زودی از ۳ میلیارد تن عبور کند. ذخایر اقتصادی این معدن بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است.وی ادامه داد: در معدن مس سونگون نیز اکتشافات درحال انجام است و خوشبختانه به ذخایر بسیار خوبی دست یافته‌ایم. ذخایر اقتصادی این معدن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تن است و امیدواریم در توسعه‌های جدید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همچنین در معدن میدوک شهر بابک با اکتشافات جدید، ذخایر به بیش از یک میلیارد تن ارتقا یافته و ذخایر اقتصادی نیز به بیش از ۵۰۰ میلیون تن رسیده است.وی افزود: اکتشافات در بخش‌های دیگر کشور از جمله مناطق جنوب کرمان، اردبیل، آذربایجان‌شرقی، یزد و سیستان‌وبلوچستان عملیاتی شده و سال آینده خبرهای بسیار خوبی از ذخایر جدید مس خواهیم داشت.سعدمحمدی گفت: درحال‌حاضر برای ۷۵سال ذخایر مس داریم و اگر اکتشافات جدید انجام شود طی ۵ سال آینده، ۲ میلیارد تن به ذخایر مس افزوده می‌شود.سعد محمدی با بیان اینکه ظرفیت تولید ذوب مس در کشور تا پایان امسال به ۴۰۰هزار تن می‌رسد، گفت: این افزایش ظرفیت در خاتون آباد به ۱۲۰ هزار تن و در سرچشمه به ۲۸۰هزار تن خواهد رسید. این درحالی است که ظرفیت مس در ۵۰ سال گذشته با ۲۰۰ هزار تن شکل گرفت. وی افزود: طی ۳ تا ۴ سال آینده ۱۰۰هزار تن ظرفیت در مس سونگون آذربایجان شرقی احداث می‌یابد و ظرفیت به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد.وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای طرح‌های مسی با سرمایه‌گذاری ۸/ ۱ میلیارد یورو و ۱۳هزار میلیارد تومان بتوانیم تا ۵ سال آینده، بخشی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم و حضور جدی در بازار جهانی پیدا کنیم.

 ۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی از اجرای ۴ طرح کنسانتره

سعدمحمدی با بیان اینکه اکنون چهار طرح کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی در دستور کار است، گفت: طرح کنسانتره دره آلو سال آینده به پایان می‌رسد. طرح کنسانتره دره‌زار در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. فاز ۲ واحد میدوک و فاز ۳ سونگون عملیاتی شده و شروع به فعالیت کرده است. وی ادامه داد: این اقدام، ۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. از این رو با سرعت دادن و افزایش مالی می‌توانیم با سرمایه‌هایی که وارد سیستم می‌شود نسبت به توسعه‌ها اقدام جدی‌تری داشته باشیم. ضمن اینکه بازار سرمایه می‌تواند روش‌های مختلفی را برای تامین مالی فراهم کند و نگاه سودده و اقتصادی موجود در این بخش، پشتیبان دلگرم‌کننده برای سرمایه‌گذاری جدید ایجاد کند.

 افزایش سرمایه فملی از محل سود انباشته

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه تولید داخل از طریق بورس تامین می‌شود، گفت: هیچ مشکل و دغدغه‌ای برای مصرف‌کنندگان مسی در کشور وجود ندارد. مابه‌التفاوت عدم نیاز داخل را صادر می‌کنیم.سعدمحمدی خاطرنشان کرد: اکنون شرکت مس با توجه به‌شرایط سهامداران به‌عنوان مالکان بازار بورس و طی مذاکرات انجام‌شده، بخش بیشتر سرمایه را از درآمدهای خود تامین می‌کند. همچنین، به زودی از محل سودهای انباشته افزایش سرمایه خواهیم داشت.وی افزود: با توجه به اینکه این شرکت شرایط سودده اقتصادی را دنبال می‌کند مشکلی در جمع‌آوری سرمایه در این بخش نداریم. درحال‌حاضر درحال برنامه‌ریزی مدون برای سرعت در اجرای کار هستیم.سعدمحمدی به میزان تولید این شرکت اشاره کرد و گفت: میزان تولید مس در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و نسبت به برنامه ۱۵درصد بیشتر است. این درحالی است که یکی از کوره‌ها به‌دلایل زیست محیطی تعطیل شد.

 جریان شفاف و روان اطلاعات در شرکت مس

در همین راستا مدیر منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه «نرم‌افزار زیرساخت شرکت مس» با دست‌های پرتوان کارشناسان گروه فاوا طراحی، تولید و در دسترس قرارگرفته است، گفت: این سامانه در راستای سیاست‌گذاری و تاکیدات مدیرعامل شرکت مس درخصوص لزوم هوشمندسازی سیستم‌ها و جریان شفاف و روان اطلاعات در شرکت مس در دستور کار این معاونت قرار گرفت و هم‌اکنون فاز نخست این سامانه با عنوان «سیستم حسابداری مالی» آماده راه‌اندازی و ارائه به حوزه‌های مرتبط شده است.حسنی با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از این طرح گام مهمی در جهت شفاف‌سازی و بسترسازی برای کنترل‌پذیری هرچه بیشتر تراکنش‌های مالی برداشته شده است اظهار کرد: رعایت یکپارچگی با سایر سیستم‌های مرتبط در سطح فرآیندهای عملیاتی، انطباق حداکثری با نیاز کاربران و ذی‌نفعان حوزه مالی، کاهش موازی‌کاری و تحت دسترس بودن و درعین‌حال امن بودن و همچنین دخالت حداقلی نیروی انسانی در ورود اطلاعات از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم جامع مالی است.معاون منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مس با تاکید بر امنیت بالای این سامانه گفت: علاوه بر این، سیستم جامع امکان یکپارچه‌سازی اطلاعات در شرکت مس را که از آرزوهای دیرینه شرکت بوده است فراهم می‌آورد و به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کوتاه‌مدت و بلندمدت درحداقل زمان ممکن سرعت می‌بخشد.