عباس نعیمی قائم‌مقام و عضو هیات عامل ایمیدرو با اعلام این مطلب گفت: مجتمع معادن سنگ‌آهن سنگان تاکنون یک میلیارد دلار سرمایه، در ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی، جذب کرده است. به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، عباس نعیمی که به همراه مدیران ایمیدرو برای بررسی طرح‌های توسعه سنگان به این مجتمع سفر کرده است، اظهار کرد: این مجتمع برنامه ایجاد ۵/ ۱۷ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۱۵ میلیون تن گندله سنگ‌آهن را در دست اجرا دارد که تاکنون مجموع ظرفیت کارخانه‌های به بهره‌برداری رسیده در بخش گندله‌سازی به ۱۰ میلیون تن و در کنسانتره سنگ‌آهن به ۱/ ۵ میلیون تن رسیده است. وی افزود: راه‌اندازی این کارخانه رشد ارزش افزوده سنگ‌آهن را به داخل کشور منتقل کرده است. نعیمی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که رقم فوق، بدون احتساب سرمایه‌گذاری‌های درحال اجرا، هزینه‌های اکتشاف، معدنکاری و زیربنایی محاسبه شده است. قائم مقام ایمیدرو در عین حال خبر داد: این مجتمع همچنین در سال‌جاری ۵ میلیون تن ظرفیت جدید کنسانتره و ۵/ ۲ میلیون تن ظرفیت جدید گندله وارد مدار تولید خواهد کرد که به این ترتیب مجموع ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ۱/ ۱۰ میلیون تن و ظرفیت گندله‌سازی به ۵/ ۱۲ میلیون تن می‌رسد.

به گفته نعیمی، در سال آینده با بهره‌برداری از کنسانتره شرق کاوه، ظرفیت کنسانتره منطقه به ۶/ ۱۲ میلیون تن می‌رسد و مجتمع معدنی سنگان از نظر زنجیره متوازن خواهد بود. وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طرح‌های توسعه باقی‌مانده نیز تا سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهند شد و منطقه به هدف‌گذاری تعیین شده خواهد رسید. تحرک در طرح‌های سنگان: این عضو هیات عامل ایمیدرو با یادآوری اینکه مجتمع معدنی سنگان که به سبب ذخایر غنی سنگ‌آهن لقب عسلویه شرق کشور را نصیب خود کرده، اظهار کرد: این مجتمع تا پیش از دولت یازدهم فعالیت چندانی در اجرا و توسعه طرح‌های فرآوری سنگ‌آهن (کنسانتره و گندله سنگ‌آهن) نداشت اما ایمیدرو در راستای استراتژی جلب مشارکت بخش‌خصوصی، اقدام به فعال‌سازی پروژه‌های راکد کرد.

وی افزود: پیش از آن تنها یک واحد تولید کنسانتره به ظرفیت تولید ۶/ ۲ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری وارد مدار تولید شده بود که بعدها با سیاست‌های جدید ایمیدرو به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان (اُپال پارسیان) واگذار شد. نعیمی گفت: علاوه بر این با مشارکت ۴۹ درصدی ایمیدرو، طرح ۵ میلیون تنی گندله، متعلق به شرکت اپال پارسیان، با سرمایه‌گذاری ۱۱۳ میلیون دلاری نیز اجرا و در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. به گفته وی، هم‌اینک یکی از طرح‌های درحال اجرای این شرکت، طرح توسعه ۴/ ۲ میلیون تنی کنسانتره است که حداکثر تا ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد.

سرمایه‌گذاری فولادمبارکه: نعیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شرکت فولادمبارکه متعهد به اجرای یک واحد ۵ میلیون تنی کنسانتره و ۵ میلیون تنی گندله شد که پیرو آن کارخانه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی با سرمایه‌گذاری ۱۱۳ میلیون دلاری در سال ۹۶ افتتاح شد. وی خبر داد: با توجه به پایش‌های انجام شده، در بهمن‌ماه سال‌جاری نیز واحد ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن به میزان ۲۶۵ میلیون دلار تکمیل می‌شود و این کارخانه قرار است در ۲ فاز وارد مدار تولید شود.

ورود فولاد خوزستان به سنگان: این مقام ایمیدرو به ورود شرکت فولاد خوزستان به سرمایه‌گذاری در سنگان اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذار توسعه ملی نیز از سال ۹۳ اقدام به توسعه ۵/ ۲ میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۲ میلیون تن گندله کرد. واحد کنسانتره سنگ‌آهن این شرکت نیز با سرمایه‌گذاری ۱۶۱ میلیون دلار در سال ۹۶ افتتاح شد و سپس سهام این کارخانه (با تغییر نام به صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد)، در اختیار شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان مصرف‌کننده این محصول قرار گرفت. وی افزود: پیرو این اقدام،‌ شرکت فولاد خوزستان اقدام به تکمیل واحد گندله‌سازی کرد و طبق پیش‌بینی‌ها این پروژه در بهمن‌ماه سال‌جاری با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیون دلار به بهره‌برداری خواهد رسید.

فولادخراسان: قائم‌مقام ایمیدرو درباره فعالیت‌های فولادخراسان نیز گفت: این شرکت دیگر شرکت سرمایه‌گذار ناحیه معدنی سنگان است و درحال‌حاضر ساخت پروژه ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره را در دست اقدام دارد که با توجه به شرایط تحریم،‌ با مشکلاتی مواجه شده است. وی تاکید کرد: با این‌حال براساس تعهد سرمایه‌گذار این پروژه تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. فولاد خراسان پیش‌تر واحد ۵/ ۲ میلیون تنی گندله‌سازی خود را اردیبهشت‌ماه سال گذشته در محل سایت کارخانه (نیشابور) راه‌اندازی کرده است.

فولاد شرق کاوه:‌عضو هیات عامل ایمیدرو درباره یکی دیگر از سرمایه‌گذاران سنگان گفت: شرکت شرق کاوه نیز یکی دیگر از سرمایه‌گذاران در این ناحیه به‌شمار می‌آید که متعهد به اجرای یک واحد ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره و یک واحد ۵/ ۲ میلیون تنی گندله بوده است. به گفته نعیمی، کنسانتره‌سازی این واحد با پیشرفت نزدیک به ۷۰ درصدی درحال اجراست و پیش‌بینی می‌شود در آبان سال آینده به بهره‌برداری رسد. همچنین قرارداد گندله این شرکت نیز منعقد شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. نعیمی در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: ایمیدرو در سال‌جاری به منظور تامین سنگ‌آهن موردنیاز کارخانه‌های فوق اقدام به فراخوان انتخاب پیمانکار در دو مرحله و برای دو بخش «الف» و «ب» ناحیه سنگان کرد و خوشبختانه پیمانکاران مربوط به هر دو ناحیه انتخاب شده است. وی در این باره اظهار کرد: روز گذشته عملیات استخراج پیمانکار ناحیه «ب» آغاز شد و قرارداد پیمانکار ناحیه «الف» نیز طی هفته آینده نهایی خواهد شد.

قائم‌مقام ایمیدرو تاکید کرد: به این ترتیب از طریق هم‌افزایی و مشارکت دولت با بخش‌خصوصی بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن کشور درحال تولید و توسعه است. همچنین با اکتشافات گسترده‌ای که در این ناحیه انجام شده این امیدواری وجود دارد که بتوان به ذخایر قطعی سنگ‌آهن بیشتری در منطقه دست یافت و توسعه‌های بیشتری با هدف تکمیل زنجیره صنایع فولادی کشور را اجرا کرد.