قیمت‌های ثبت شده برای تقاضای خرید شمش در بورس‌کالا در روز گذشته نرخ‌های بالایی را نشان داد و حتی با فرض عدم تایید معاملات هم می‌توان به این واقعیت به‌عنوان یک سیگنال خاص در بازار نگاه کرد. نرخ‌های خرید در بازار آزاد نیز همین روند کلی را نشان می‌دهد یعنی التهاب خرید همه‌چیز را برای رشد قیمت‌ها آماده کرده است. البته تنها بازار فولاد نیست که با افزایش نرخ افسارگسیخته روبه‌رو شده بلکه بازار محصولات پتروشیمی نیز رشد نرخ‌هایی مشابه بازار فولاد را ثبت کرده است؛ شاید التهاب قیمت همچون یک بیماری به سایر بازارها نیز شیوع پیدا کرده است. نرخ‌های فعلی رکورد تاریخی بهای مصنوعات فولادی در ایران است و مشخص نیست که این رکوردشکنی‌ها تا چه زمانی و تا کجا قرار است ادامه یابد.

این شرایط اگرچه از لحاظ رکوردهای قیمتی بی‌سابقه است ولی وضعیت بازار و شیوه رشد قیمت‌ها اگر نگوییم بی‌سابقه ولی کم‌سابقه است. شتاب رشد قیمت‌ها به شدت بالاست و بعد از یک عقبگرد مقطعی در اوایل هفته جاری شاهد جریان افزایشی جدیدی هستیم که گویی با وقفه ابتدای هفته، انگار قدرت جدیدی برای رشد قیمت‌ها پیدا کرده و رکورد پیشین را هم در هم شکسته و به فکر رکوردشکنی‌های جدیدی است. این وضعیت همان‌گونه که گفتیم کم‌سابقه است و باید دلیل اصلی آن را نه تنها در فاز عرضه بلکه بیش از آن در فاز تقاضا جست‌وجو کرد.

به‌صورت دقیق‌تر دلیل اصلی خرید در شرایط فعلی هجوم نقدینگی به اغلب بازارهاست و کمتر بازاری از آن مستثنا مانده است. پول (پرقدرت) به بازارها پمپاژ شده و هر چیزی که در مسیر خود می‌بیند را همچون سیل دستخوش تغییر می‌کند. اینکه افراد برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و از ترس رشد قیمت‌ها به سمت خرید ترغیب‌ شده‌اند را بارها شاهد بودیم ولی این‌بار با رشد تقاضای فصلی همزمان شده و در نهایت نوسان قیمت آزاد ارز هم سیگنال روانی جدیدی بوده است که تجمیع این موارد به رشد قیمت‌ها و التهاب شدیدتر از حد انتظار در بازار فولاد منتهی شده است. اینکه همه بازارها با یکدیگر در مسیر افزایش نرخ قرار گرفته‌اند نیز نشانه‌ای از هجوم نقدینگی به بازارهای مختلف است که در نهایت رشد قیمت‌ها را از مسیر تقاضا موجب شده است. این رفتارها البته امکان تغییر فاز دارد آن‌هم در شرایطی که تقاضای واقعی از سوی مصرف‌‌کننده واقعی تغییر برجسته‌ای نداشته است. یکی از تجار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به نکته جالبی اشاره کرد و براساس آدرس‌های اعلامی از سوی خریداران گفت نزدیک به ۸۳ درصد از محموله‌های مورد معامله به سمت انبارها رهسپار شده و رقمی نزدیک به ۸۰ درصد خریدهای فعلی از ترس رشد قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید فعالان بازار فولاد انجام شده است.

به گفته وی حتی خریدارانی که به مصرف مقاطع فولادی در اوایل تا اواسط تابستان نیاز دارند از هم‌اکنون اقدام به خرید می‌کنند. این شرایط چهره واقعی بازارهاست اما کمتر کسی به این نکته فکر می‌کند که اگر به هر دلیل جریان صعودی فعلی وارد یک فاز معکوس شده و رشد قیمت‌ها به افت نرخ بدل شود چه خواهد شد. مطلبی که التهاب خرید در بازار اجازه پرداختن به آن را نمی‌دهد. در هر حال بازار افزایشی است و التهاب خرید و شاید مهاجرت نقدینگی مهم‌ترین عاملی است که در این بازارها نقش‌آفرینی می‌کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بهای شمش فولادی مورد معامله در بورس‌کالا در روزهای اخیر اندکی تعدیل شده و اجازه رشد جدی قیمت‌ها به شیوه‌های مختلف به بازار ارائه نشده است اگرچه این داده از نگاه بسیاری از فعالان بازار مخفی مانده ولی این سیگنال به تنهایی نمی‌تواند جریان غالب قیمت‌ها را تعیین کرده یا تغییر دهد ولی باید به آن نیز اشاره کرد. با توجه به تجمیع حجم عرضه‌ شمش در زمان‌های مشخص بعضا شاهد هستیم که در یک روز خاص چند معامله به ثبت برسد که در نمودار موجود می‌توان این مطلب را مشاهده کرد.

در هر حال بازار در برابر دوگانه رشد حبابی قیمت‌ها و فوران نقدینگی قرار گرفته است و در این شرایط که تاکنون بازار گزینه رشد هیجانی قیمت‌ها را با اهرم خریدهای انفجاری برگزیده است.

تا زمانی که التهاب خرید با افزایش روزشمار تزریق نقدینگی به بازار فولاد در جریان است، مدیریت بازار را بهتر است فراموش کنیم آن‌هم در شرایطی که سیگنال‌های روانی همچون نوسان قیمت آزاد ارز و ذهنیت‌های عجیب از دورنمای بازارها به تداوم رشد قیمت‌ها منتهی شده است. البته جو روانی آن‌هم در قیمت‌های بالای فعلی اغلب تاریخ مصرف محدودی داشته و نمی‌توان به استمرار رشد قیمت‌ها با قطعیت نگریست. موجودی انبارها هم‌اکنون در کنار رشد قیمت‌ها به یک رکورد جدید نیز دست یافته است و همین داده در صورت تغییر فاز قیمت‌ها در بازار می‌تواند بلای جان بازار فولاد باشد. مصیبتی دست‌ساخته که خود خریداران با افزایش روزشمار حجم خرید خود به آن دامن زده‌اند و تا زمانی که تغییر فاز واقعی را در قیمت‌های اعلامی شاهد نباشیم، واقعیت‌های آن مخفی خواهد ماند.

12-01


 

خریداران ورق خواستار افزایش اعتبار سهمیه بهین‌یاب شدند

گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: خریداران ورق فولادی خواستار افزایش اعتبار سهمیه بهین‌یاب از مدت یک ماه به سه ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند.

تولیدکنندگانی که از خریداران محصولات فولادمبارکه هستند معتقدند مدت اعتبار سهمیه‌های بهین‌یاب ماهانه است و اگر ظرف یک ماه قادر به خرید در رقابت بورس نشوند، سهمیه از دست می‌رود. همچنین در ابطال معامله بهمن‌ماه به علت عدم عرضه جایگزین سهمیه از بین رفته است و همین امر عامل تنش بیشتر و هجوم برای خرید می‌شود.

پیشنهاد آنها این بود که اعتبار سهمیه‌های بهین‌یاب حداقل سه ‌ماهه شود تا از هجوم تقاضای خریداران به یک عرضه جلوگیری شود و اگر عرضه‌ای باطل یا کنسل شد، عرضه جایگزین بلافاصله اقدام شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان فولادی اظهار کرد: به‌دلیل رقابت و افزایش قیمت ورق در بورس کالا معامله این محصول از سوی وزارت صنعت ابطال شد.

امیرحسین کاوه گفت: این موضوع باعث شد خریداران ورق که اغلب تولیدکننده هستند، نتوانند از سهمیه ماهانه خود استفاده کنند. از این رو خواستار افزایش مدت سهمیه از یک به سه ماه هستند.

وی تصریح کرد: همچنین سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خواستار اصلاح سهمیه‌ها براساس میزان عملکرد و ظرفیت واقعی تولیدکنندگان هستند، از همین رو کارگروهی نیز برای تعیین ظرفیت واقعی تولیدکنندگان از سوی این سندیکا و فولادمبارکه با نظارت وزارت صنعت تشکیل شده است تا ظرفیت واقعی تولیدکنندگان شناسایی شود.

وی افزود: مبنای سهمیه‌بندی در سایت بهین‌یاب پروانه بهره‌برداری تولیدکنندگان بود؛ درحالی‌که برخی از آنها درحال‌حاضر تولید ندارند یا تولیداتشان کمتر از میزان پروانه صادرشده است. از همین‌رو با بازرسی از واحد‌های تولیدی میزان ظرفیت واقعی تولیدکنندگان شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: با این اقدام تولیدکنندگان براساس ظرفیت واقعی سهمیه دریافت می‌کنند و برای تامین مواد اولیه نیز کمتر با مشکل مواجه می‌شوند؛ چراکه اغلب تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه و عرضه‌های فولادمبارکه گله دارند که امید است با این اقدام مشکلات تولیدکنندگان محصولات میانی و نهایی مرتفع شود.