تغییر سبک زندگی در جهان را باید جدی گرفت آن‌هم در وضعیتی که برای بازارهای کالایی بیش از همه‌چیز میزان تقاضاست که تعیین‌تکلیف خواهد کرد. سال‌ها تقاضای کیسه‌های پلاستیکی به شیوه‌های مختلف در کشورهای غربی سرکوب شده بود، ولی هم‌اکنون در بسیاری از نقاط آمریکا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید ممنوع شده است. این رفتار اولین گام‌های رشد مجدد پلاستیک در جهان برای مصرف امروز خانوار است آن هم در شرایطی که استفاده از ظروف موادغذایی یکبارمصرف یا ظروفی که قابلیت شست‌وشو یا قرارگرفتن در ماکرویو دارند افزایش یافته و این روند ادامه خواهد داشت. استفاده از موادغذایی نیمه‌آماده هم به این موارد اضافه خواهد شد که باز هم استفاده از این ظروف را تقویت می‌کند. حال اگر فرض کنیم که قرار باشد ماه‌ها در جوامعی همراه با کرونا زندگی کنیم این موارد جرقه‌های اولیه از تغییری عمیق در سبک زندگی خواهد بود که اثرات آن بر بازارهای کالایی شدید است. در ادامه ویکی شیمی در گزارشی به این موارد پرداخته است. به‌دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، اکثر شهرها دچار تعطیلی اجباری شده‌اند. فروشگاه‌های موادغذایی جزو معدود مغازه‌هایی هستند که اجازه فعالیت دارند. به‌دلیل ترس مردم از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، کیسه‌های خرید پلاستیکی مجددا به فروشگاه‌ها برگشته و برای مردم جایگزین کیسه‌های خرید پارچه‌ای شده است.پیش از این همه‌گیری جهانی؛ اکثر دولت‌های ایالتی آمریکا قوانین سختگیرانه منع یا کاهش استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی را تصویب کرده بودند. طی شرایط بحرانی پیش آمده و اهمیت فاصله‌گیری افراد از یکدیگر، استریل بودن تمامی وسایل همراه افراد مانند کیسه‌های خرید نیز اهمیت ویژه‌ای یافته است؛ چراکه با آلوده بودن یک کیسه خرید پارچه‌ای، پس از آلوده شدن خود فرد، تمامی اجناس، سبد خرید و قفسه‌هایی که لمس شده آلوده می‌شوند، همچنین میز فروشنده و دستگاه‌های مرتبط نیز آلوده می‌شوند. 

انجمن صنعت پلاستیک آمریکا و اتحادیه کارگران فروشگاه‌های موادغذایی این کشور با ایجاد کمپین‌ها و وارد آوردن فشار بر سیاستمداران و قانون‌گذاران ایالتی، اولین جرقه‌های اهمیت کیسه‌های خرید پلاستیکی بر سلامت جامعه را ایجاد کردند. ایالت نیوهمپشایر اولین ایالتی بود که در 31 نوامبر محدودیت قانونی استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی را معلق کرد. پس از آن، ایالت‌های ماساچوست، ایلینوی و اورِگان در اقدامی جالب توجه، استفاده از کیسه‌های خرید پارچه‌ای را ممنوع کردند. همچنین با توجه به آمارهای ارائه شده توسط موسسه اروپایی IRIPOS، در ایتالیا مصرف کیسه‌های خرید پلاستیکی 111 درصد افزایش داشته است.

پیش از شیوع ویروس کرونا، پدیده شیوع میکروب‌ها از طریق کیسه‌های خرید پارچه‌ای مطرح شده بود، زیرا طی یک نظرسنجی در سال 2011 مشخص شد 97 درصد مردم کیسه‌های خرید پارچه‌ای خود را هرگز نمی‌شویند. این خود می‌تواند عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها و میکروب‌ها شود. تا پیش از شیوع ویروس کرونا گروه‌های مردم نهاد و قانون‌گذاران سعی می‌کردند با بی‌توجهی به این مساله، صرفا به حذف کیسه‌های خرید پلاستیکی تاکید کنند، اما با شیوع این ویروس مشخص شد که این کیسه‌های خرید پلاستیکی در این شرایط بحرانی تنها راه‌حل پیش‌روی ما برای خرید ایمن است.در این شرایط که مردم نگران سلامتی و تغذیه خود و عزیزانشان و همچنین ایجاد رکود اقتصادی هستند، نگرانی‌های زیست‌محیطی از اولویت خارج شده است. این تغییر اولویت نیز یکی از پتانسیل‌های تغییر در سبک زندگی افراد است که اثرگذاری خود را بر بازارهای کالایی اثبات خواهد کرد.