نقش زمین و مسکن در قاب نقره‌ای

 اظهارنظر شخص رئیس‌جمهور را می‌توان به منزله قطعی بودن این شیوه معاملاتی به شمار آورد. البته وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی از راه‌اندازی بورس مسکن در آینده نزدیک سخن گفته بود که هم‌اکنون معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از انجام برنامه‌ریزی‌های نهایی برای تولید و عرضه مسکن از طریق سازوکار بورس کالا خبر می‌دهد. در این خصوص رئیس‌جمهور در زمان افتتاح طرح‌های معدنی جدید عنوان کرد: (البته باید در دولت بحث شود) اما دولت زمینه‌ای را فراهم کند که بتوان زمین‌های بزرگی را که دولت در اختیار دارد؛ زمین را در بورس عرضه کند و مردم بتوانند در بورس خریداری کنند. معادن کوچک و متوسطی که مشخصاتش روشن است بورس بپذیرد و در بورس عرضه شده و مردم بتوانند یک معدن یا یک سهام از معدن را خریداری کنند. هم بورس ما گشایش پیدا می‌کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع‌تر شروع به کار می‌کند. بحث‌هایی هم در حوزه اکتشاف مطرح است، زمانی پهنه‌های اکتشافی به نام افرادی (حقیقی و حقوقی ) ثبت شده و سال‌ها به نام آنها بدون فعالیت باقی مانده؛ نه استفاده شده و نه واگذار می‌شود؛ همه این موارد برداشته خواهد شد و شکل شفاف و روشنی به خود می‌گیرد. 

 تابلوی زمین و مسکن بورس کالا ؛ به زودی

با ابتکار وزیر راه و شهرسازی طرح استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های حمل و نقلی و تولید و عرضه مسکن اجرایی می‌شود. در این زمینه برنامه‌ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از هزار واحد مسکونی در فاز نخست و احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است که این مرحله به‌زودی اجرایی و در مراحل بعدی با ابعاد وسیع‌تری عرضه واحدهای مسکونی متناسب با میزان سرمایه‌گذاری ادامه خواهد یافت. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری این وزارتخانه اظهار کرد: در اجرای دستور ویژه مقام عالی وزارت در ابتدای تابستان سال گذشته، مبنی بر ضرورت فراهم کردن امکان تامین مالی پروژه‌های حوزه حمل و نقل و مسکن با استفاده از ظرفیت قابل توجه بازار سرمایه یا به عبارتی مردمی کردن همه پروژه‌های مهم و سودآور وزارت راه و شهرسازی، نشست‌های کارشناسی فشرده و متعددی بین مدیران و کارشناسان وزارتخانه و سازمان بورس اوراق بهادار در ۱۰ ماه گذشته برگزار شد. وی ادامه داد: در نهایت با توجه به پشتیبانی و تاکید ریاست‌جمهوری به وزیر راه و شهرسازی درخصوص تسریع در سامان (یافتن) موضوع، در جلسه مهمی که با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و جمعی از اعضای هیات مدیره و مدیران ذی‌ربط سایر دستگاه‌های تابعه وزارتخانه با رئیس، معاونان و مدیران سازمان بورس، سازوکار اجرایی فرآیند تامین سرمایه مورد نیاز برای احداث پروژه‌های زیرساختی دو حوزه راه و شهرسازی از طریق سرمایه‌گذاری متقاضیان در بورس مورد تفاهم قرار گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از همکاری رئیس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا خبر داد و افزود: با همکاری سازمان بورس انتشار و عرضه گسترده واحدهای مرتبط با صندوق‌های زمین و ساختمان به منظور تولید و عرضه مسکن مناسب همه اقشار جامعه از طریق بورس امکان پذیر شد. وی ادامه داد: به همین منظور برنامه ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون زمینه تامین مالی برای اجرای حداقل ۱۲ پروژه ساخت واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال آماده شده است، تصریح کرد: از طریق ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان با همکاری بورس، فرآیند اجرایی آن آغاز و زمان انتشار و ارزش اوراق این واحدهای سرمایه‌گذاری به اطلاع عموم خواهد رسید. غفاری با بیان اینکه طرح جدید عرضه انبوه مسکن راهی برای خانه‌دار شدن همه اقشار جامعه است، گفت: طی جلسه مذکور نسبت به رفع ابهامات فرآیند اجرایی کار اقدام و تصمیم بر آن شد تا به‌صورت مصداقی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص اقدامات لازم را جهت راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و عرضه واحدهای مسکونی تولید شده در تابلوی زمین و مسکن در بورس کالا انجام دهند.  معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرح تأمین سرمایه مورد نیاز ۱۴ پروژه مهم ریلی و آزادراهی در بخش حمل و نقل کشور نیز از طریق بازار سرمایه تهیه و به زودی و البته به‌صورت مرحله‌ای عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: بازار سرمایه به دلیل شرایط و مقررات حاکم بر آن زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن و موتور محرک طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل است. وی درخصوص عناوین پروژه‌های فوق الذکر یادآور شد: مطالعات توجیهی فنی و امکان‌پذیری این پروژه‌ها تهیه شده و قرار است در جلسه‌ای که ظرف چند روز آینده برگزار می‌شود مناسب‌ترین مورد از پروژه‌های فوق به‌عنوان اولین پروژه انتخاب و اقدامات اجرایی مربوط به آن شروع شود و موارد بعدی با استفاده از تجربه این پروژه به سرعت عملیاتی شود. در آینده نزدیک عناوین پروژه‌ها نیز اعلام خواهد شد.  وی همچنین کارشناسی دقیق، آسیب‌شناسی بسترهای قانونی موجود و تهیه گزارش‌های توجیهی را از اهم اقدامات اخیر این وزارتخانه در زمینه جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه برای پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی برشمرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به سایر مقررات و ارکان حاکم بر مکانیزم‌های اجرایی بورس، امکان نظارت بر اجرای صحیح پروژه، انجام عملیات پیمانکاری و ساخت در زمان‌های مقرر و تامین مالی حداکثری پروژه‌ها از دیگر نقاط قوت حضور در این بازار است.

 بورس مسکن حتما سودده می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عرضه پروژه‌های مسکونی در بازار سرمایه، هم به تولید مسکن کمک می‌کند و هم سوددهی مناسبی را برای سهامداران خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» محمود محمودزاده اظهار کرد: درخصوص تامین مالی پروژه‌های مسکن و حمل‌و‌نقل از طریق بورس، موضوع اصلی، صندوق‌های زمین و ساختمان است که درخصوص سوددهی آنها هیات پذیرش بورس بررسی‌های دقیقی را انجام می‌دهد و این‌طور نیست که به راحتی هر پروژه‌ای برای عرضه در بورس انتخاب و تایید شود. وی افزود: مطالعات جامع و کافی درخصوص ریسک و شرایط بازار روی پروژه‌ها انجام می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس در رونق و تولید مسکن تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: مسکن یکی از بازارهای غیر قابل انکار در حوزه‌های اقتصادی در همه دنیا است.محمودزاده تاکید کرد: کسانی که خواستار سرمایه‌گذاری مطمئن هستند ولی محلی برای سرمایه‌گذاری ندارند، وقتی به بورس می‌آیند و با اطمینان در پروژه‌های مسکن سهامدار شوند سود مناسبی برداشت می‌کنند. از طرف دیگر به تولید مسکن و همچنین خدمات شهری کمک می‌کنند. وی توضیح داد: پروژه‌های صندوق زمین و ساختمان فقط شامل مسکن نیست، بلکه پروژه‌های خدماتی را هم شامل می‌شود. ممکن است پروژه‌ای که توسط این صندوق در یک شهر معرفی می‌شود بزرگ‌ترین مرکز تجاری آن شهر باشد. بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای بالا بردن جذابیت صورت می‌گیرد، اولویت خرید محصولات نهایی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. به گفته محمودزاده مساله مهم این است که بازار مسکن به‌عنوان یک بازار مطمئن و سازنده در بخش آبادانی کشور به زودی وارد بورس می‌شود.