افزایش مجدد شاخص بهای پلیمرهای دنیای اقتصاد

شاخص بهای پلیمرهای دنیای اقتصاد در هفته گذشته با ۰۸/ ۲ درصد رشد به ۹ هزار و ۹۹۶ تومان رسید که می‌تواند نشانگر آغاز یک دوره افزایشی جدید باشد. افزایش بهای نیمایی ارز و تکانه‌هایی از رشد قیمت‌های جهانی پلیمرها در کنار تقویت رقابت برای خرید که به رشد حجم معاملات منجر شد، از جمله مواردی است که موجب رشد شاخص بهای پلیمرهای دنیای اقتصاد شد. این جریان افزایشی البته به مرور زمان اثر خود را بر بازار برجای می‌گذارد ولی در هفته گذشته جریان نوسان قیمت‌ها چندان هم از رشد قدرتمند قیمتی در بازار آزاد برخوردار نبود. البته بازار را باید از مسیر قیمت‌های پایه در بورس کالا مورد ارزیابی قرار داد، آن هم در شرایطی که تکانه‌های افزایشی رشد قیمت‌های روز گذشته حکایت از آن دارد که ذهنیت اهالی بازار بر احتمال رشد قیمت‌های پایه تعلق دارد. این ویژگی ذهنی در کنار جرقه‌های افزایشی بهای نفت خام، نفتا، الفین‌ها و پلیمر‌ها (پلی‌الفین‌ها) نشانه‌ای از تغییر فاز بازار به شمار می‌رود که خود یک داده مهم ارزیابی خواهد شد.

مدت‌هاست بهای نیمایی ارز در مسیر صعودی قرار داشته که برای بازار پلیمرها یک محرک افزایش نرخ به‌شمار می‌رود. هیچ بعید نیست که باز هم شاهد رشد این نرخ باشیم که بازار پلیمرها را بی‌نصیب نخواهد گذاشت. این داده البته برای اهالی بازار بسیار مهم ارزیابی می‌شود آن هم در شرایطی که انتظار رشد قیمت‌های جهانی در بین اهالی بازار وجود داشت. به صورت دقیق‌تر همه منتظر اعلام قیمت‌های پایه هستند ولی تمامی این موارد چیزی بیش از یک گمانه‌زنی نیست و تا لحظه اعلام رسمی قیمت‌های پایه در بورس کالا نمی‌توان هیچ‌گونه اظهارنظر قطعی داشت. بارها به این مطلب اشاره کرده‌ایم که گمانه‌زنی‌ها از دورنمای قیمت‌های پایه در بورس کالا ممکن است از دقت کافی برخوردار نباشند، آن‌هم در شرایطی که ذات تعیین قیمت‌ها پیچیدگی‌های جدی داشته و برآورد دورنمای آن به سادگی میسر نیست.

نکته دیگری که برای آینده بازار مهم است وضعیت تولید در صنایع تکمیلی است که شواهد کلی حکایت از آن دارد که بهبود را می‌توان در فاز تولیدات به وضوح مشاهده کرد. البته همان‌گونه که در گذشته نیز به آن اشاره شد، برای ماه رمضان امسال کاهش حجم فعالیت‌های تولیدی کمتر از سال‌های قبل است اگرچه برای دو هفته پیش‌رو احتمال بهبود حجم تولید را می‌توان متصور شد. افزایش حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا خود تکانه جدیدی است که از احتمال افزایش واقعی تولید صنایع میان‌دستی حکایت می‌کند. شاید اثر این داده را بتوان بیش از سیگنال‌های مشابه در نظر گرفت ولی در شرایطی که شاهد رشد توامان حجم معاملات ترکیبات شیمیایی و پلیمرها هستیم می‌توان به دورنمای بازار بیش از قبل خوش‌بین بود. البته بازار همه ساله در اردیبهشت‌ماه شرایط پیچیده‌ای پیدا می‌کند به‌خصوص در شرایطی که خردادماه آغاز یک دوره رکود نسبی در بازار است بنابراین موفقیت‌های معاملاتی ماه جاری را نمی‌توان چندان برجسته ارزیابی کرد. این روند کلی یک پارادوکس جدی برای بازار است و می‌تواند از هم‌اکنون دوگانه رکود و رونق را در ذهن ترسیم کند.

 افزایش حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

حجم معاملات پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته رشد مطلوبی را تجربه کرد. به گزارش «نیپنا»،  رشد ۷/ ۱۲ درصدی حجم داد و ستد محصولات شیمیایی در بورس کالا مهم‌ترین رخداد هفته گذشته در بورس کالای ایران بود و موجب شد شاهد ثبت رقم ۳۲ هزار و ۹۰۰ تن داد و ستد ترکیبات شیمیایی باشیم که بالاترین رقم در چهار هفته اخیر است. این میزان حجم معامله خود یکی از نرخ‌های برجسته در تاریخ فعالیت بورس کالای ایران به شمار می‌آید اگرچه در اواخر سال گذشته ارقامی شبیه به این نرخ تجربه شده بود ولی برای سال جاری تنها دو مرتبه است که این حجم معاملات هفتگی به ثبت می‌رسد.

این سیگنال با توجه به ویژگی‌های فنی بازار محصولات شیمیایی می‌تواند یک داده بسیار جذاب برای حمایت از تولید واقعی در صنایع تکمیلی باشد. از دلایل رشد حجم معاملات می‌توان به افزایش ۵/ ۷ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم ۵۱ هزار و ۹۴۰ تن اشاره کرد که نشانه‌ای از حمایت از این بازار است. همچنین شاهد رشد ۷۵/ ۱۶ درصدی تقاضای ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم ۳۷ هزار و ۹۱۰ تن بودیم که این رقم تقاضا یکی از ارقام جذاب در بازار شیمیایی‌های بورس کالا در ماه‌های گذشته است و نشان می‌دهد اوضاع حداقل از مسیر تقاضا در حال بهبودی سریع قرار دارد.استمرار این وضعیت معاملاتی در بورس کالا سیگنال مهمی برای تقویت تولید در صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی است.

در هفته گذشته رشد ۳۶/ ۷ درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا تجربه شد و شاهد ثبت رقم ۷۴ هزار و ۲۱۹ تن معامله بودیم که خود از بهبود کلی وضعیت بازار حکایت دارد آن هم در شرایطی که این نرخ بالاتر از متوسط معاملات در ۶ ماه دوم سال گذشته بود؛ یعنی از دوره رونق پیشین هم عملکرد بهتری در هفته گذشته به ثبت رسیده است. این در حالی بود که افزایش ۳/ ۶ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم ۹۹ هزار و ۳۰۸ تن را شاهد بودیم که یک عدد جذاب به شمار می‌رود.از دیگر ویژگی‌های بازار در هفته گذشته رشد ۶۳/ ۳ درصدی حجم تقاضای پلیمرها و رسیدن به ۱۰۲ هزار و ۹۵۹ تن بود که باز هم عدد مطلوبی برای تقاضا محسوب می‌شود و  تقاضای نزدیک به ۱۰۳ هزار تنی هفته گذشته نیز سیگنال مثبت دیگری از روزهای خوب این بازار است.

15-01