به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر که استقبال عمومی از بازار سرمایه افزایش یافته و در مقابل در بحبوحه التهاب بازار خودرو و مسکن قرار داریم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌‌قضائیه پیشنهادی برای ساماندهی بازار خودرو مطرح کرد که بررسی عرضه خودرو در بورس کالا از آن جمله بوده است؛ اعلام این نظر از آن جهت مورد توجه کارشناسان حوزه بورس قرار گرفت که نگاه درست به شفاف‌سازی آمار و اطلاعات و کلیت اقتصاد از طریق بازار سرمایه را در نگاه مسوولان حتی غیراقتصادی کشور نشان داد که در این میان مصطفی پورمحمدی، مشاور رئیس قوه‌قضائیه و وزیر سابق دادگستری نیز در اظهارنظری از بازار سرمایه حمایت کرده است.

مشاور رئیس قوه‌قضائیه در مورد نقش بازار سرمایه در ایجاد شفافیت در اقتصاد گفت: ما باید بورس کالا و بورس‌های دیگر و کلا شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا را به نهایت برسانیم؛ زیرا هر قدمی که در این بازار به جلو حرکت کنیم به سلامت بازار، مبارزه با فساد و شفافیت اقتصاد کمک کردیم؛ البته تا رسیدن به جایگاه اصلی، فاصله زیادی داریم. مصطفی پورمحمدی افزود: در حال حاضر مردم اجناس را گران می‌خرند اما کسانی‌که گران می‌فروشند و سود زیادی کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمی‌کنند بنابراین کسانی‌که حاضر نیستند در فضای شفاف عمل کنند، هم محصول را به مصرف‌کننده گران می‌فروشند و هم عوارض و مالیات پرداخت نمی‌کنند. وی اظهار کرد: در این شرایط ضریب جینی و فاصله طبقاتی افزایش می‌یابد و گسل‌های اجتماعی تشدید می‌شود و همان کسانی که از ملت و امکانات عمومی منتفع شدند، طلبکار شده و پشتیبان بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و کمک به ادامه ناهنجاری می‌شوند؛ زیرا در زمان ناهنجاری و نابسامانی است که بازار این افراد نیز گرم می‌شود. بنابراین کسانی که از شرایط غیرشفاف منتفع می‌شوند عامل نگهداری نابسامانی و ناهنجاری و پنهان‌کاری و فساد در جامعه هستند.

وزیر سابق دادگستری تصریح کرد: بنابراین هیچ راهی نداریم جز اینکه با تمام قدرت پشت سر شفافیت محیط کسب و کار و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و روزانه همه فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار در جامعه بایستیم. پورمحمدی در گذشته نیز بر لزوم شفافیت بازار کالای کشور به کمک تمرکز معاملات در بورس کالا اشاره کرده و گفته بود: بورس کالا به‌عنوان بازاری با قیمت‌های واضح و شفاف، رکن اصلی برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق سلامت سایر بازارهای کالایی کشور است؛ چرا که برنامه‌ریزی، ارتباط مستمر با تولیدکنندگان، نهادها و شرکت‌های مهمی چون بانک‌ها، بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها می‌تواند این شفافیت را گسترش دهد و الگوی مناسبی برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور باشد.

وی معتقد است: زمانی که یک بازار شفاف است میزان عرضه و تقاضا و سود منطقی آن برای همگان نیز مشخص است، در نتیجه روند معاملاتی سالم و به‌روز این بازار به کسب و کار شفاف و تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند که این موضوع هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است که در حال حاضر بورس کالا این فضای شفاف را فراهم کرده است.