البته هنوز خردادماه به پایان نرسیده است و اگر نیمی از موفقیت‌های هفته گذشته بورس انرژی در هفته جاری نیز رقم بخورد شاهد رکوردشکنی قدرتمند ارزش معاملات ماهانه بورس انرژی ایران در خردادماه خواهیم بود. احتمالی که تحقق آن چندان بعید نیست. ورود مستمر عرضه‌های جدید برق هم می‌تواند محرک مشابهی برای ارزش بازار فیزیکی به شمار رود، آن‌هم در شرایطی که ساز و کارهای معاملاتی برای آغاز به کار بازار گواهی ظرفیت در مسیر اجرا قرار دارد و این بازار به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

  رشد حجم معادلات در هفته گذشته

در هفته گذشته حجم معاملات صورت گرفته در بازار فیزیکی بورس انرژی بیش از ۹۳۷ هزار تن بوده که این رقم معنی‌دار و برجسته به شمار می‌رود. این رقم در هفته گذشته ۴۵۰ هزار تن بود یعنی در هفته قبل حجم معاملات هفتگی بازار فیزیکی بورس انرژی بیش از دو برابر شده است. این وضعیت کلی را باید مهم ارزیابی کرد آن‌هم در شرایطی که فضا برای ایفای نقش بورس انرژی به‌صورت روزشمار در حال افزایش است.

افزایش حجم و ارزش معاملات به خوبی حکایت از تغییر فاز جدید بازار دارد آن‌هم در وضعیتی که رشد تقاضا مطلبی است که در حاشیه بورس انرژی قابل رهگیری است. به‌صورت دقیق‌تر افزایش عرضه‌ها در این بازار در ماه‌های اخیر در کنار رشد گام به گام تقاضا و افزایش فعالیت خریداران و جذب تقاضای جدید خارجی به وضوح در بازار فیزیکی بورس انرژی با محوریت معاملات صادراتی قابل مشاهده است که می‌تواند پتانسیل جدیدی برای رشد حجم و ارزش معاملات به شمار رود.

در فاز بعدی نوسان قیمت‌های جهانی نفت خام بر بهای فرآورده‌ها و سایر حامل‌های انرژی اثرگذار بوده و همین نکته به افزایش جذابیت خرید از بورس انرژی منتهی شده است. این روند اگرچه از این پس با اندکی تردید روبه‌روست ولی به معنی کاهش محسوس جذابیت خرید در این بازار نخواهد بود. آینده این بازار را باید از مسیر تقاضا رهگیری کرد که آن‌هم در حال افزایش است.

در خردادماه تاکنون ارزش معاملات به ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای داد و ستد در بازار فیزیکی افزایش یافته که بعد از آذرماه سال گذشته و ثبت ارزش معاملات ۸ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار دارد و ممکن است این رکورد بار دیگر جابه‌جا شود.