دلار معیار سنجش بازار محصولات فولادی

در روز چهارشنبه دهم تیرماه انواع محصولات فولادی رکورد بی‌سابقه قیمت را به ثبت رساندند به‌گونه‌ای که بهای میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد به ۸ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و تیرآهن سایز ۱۴ نیز به نرخ ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. با ثبت این قیمت، محصولات فولادی به رکورد تاریخی قیمت خود رسیدند. درحالی محصولات فولادی در اوج قیمتی به‌سر می‌برند و روند افزایشی بهای آنها ادامه دارد که به گفته فعالان این بازار با وجود گذشت سه ماه ابتدایی سال‌جاری هنوز تقاضای موثر از بازار مصرف برای انواع محصولات فولادی وجود ندارد، زیرا رکود عمیقی طی ماه‌های اخیر بر بخش مسکن و صنایع مصرف‌کننده این محصولات سایه افکنده و پروژه‌های عمرانی گسترده که پتانسیل ایجاد تحرک قدرتمند را در بازار فولاد دارند، دیده نمی‌شود و بعید به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی برطرف شود.

در گذشته بازار محصولات فولادی تا حد زیادی از نوسان‌های بازار مسکن و تقاضای مصرف‌کننده تاثیر می‌پذیرفت، اما همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، در ماه‌های اخیر نرخ ارز سکاندار نوسان قیمت در این بازار شده است. تاثیر تکانه‌های نرخ ارز بر بازار محصولات فولادی به میزانی اوج گرفته که رابطه معمول عرضه و تقاضا که کشف نرخ در بازار متعادل بر مبنای تقابل این دو صورت می‌گیرد جای خود را به معیار نرخ ارز داده و اکنون از محل کاهش تقاضای داخلی و صادراتی قیمت‌ها تعدیل نمی‌شوند به‌طوری که روند عادی بازار تحت‌الشعاع قرار گرفته و مختل شده است.

قدرت‌یابی نرخ ارز در بازار فولاد باعث شده تا امید فعالان این حوزه به ایجاد ثبات و آرامش به علت محدودیت بازار داخلی و افت صادرات نیز به نتیجه نرسد و درحالی که اغلب انبارها انباشته از محصول است و صادرات محصولات فولادی نیز با افت قابل‌توجه روبه‌رو شده اما بازار بی‌توجه به این موارد به مسیر افزایشی خود ادامه دهد.

به گفته کارشناسان این حوزه ورود و خروج‌های پی در پی سرمایه در بازار فولاد از دیگر عوامل التهاب نرخ نشات می‌گیرد. به دنبال انتظارات تورمی شکل‌گرفته و ترس از تداوم کاهش ارزش پول، افراد و به‌ویژه سفته‌بازان نقدینگی قابل‌توجه خود را پس از ورود به بورس و بازار طلا به سایر بازارهای کالایی از جمله فولاد هدایت کرده و همین موضوع التهاب و رشد فزاینده قیمتی در بازار را رقم زده است. شاید برطرف شدن معضل رشد شتابان قیمتی محصولات میانی و طویل فولادی در این بازار به عملکرد نهادهای متولی در زمینه اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی متکی باشد.

  رشد بهای شمش عامل تقویت بازار

 از دیگر اتفاقات مهم بازار فولاد در هفته اخیر تجربه رشد قابل‌توجه قیمت در زمینه شمش بود به نحوی که بهای شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا با رقابتی قابل‌توجه به ۷ هزار و ۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق کارگزار این محصول برای خریدار ۷ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تمام خواهد شد.

به دلیل پیوسته بودن زنجیره محصولات فولادی، بی‌تردید افزایش بهای شمش فولاد به‌عنوان محصول میانی بر نرخ سایر مقاطع طویل فولاد اثرگذار خواهد بود و سبب سرایت روند صعودی قیمت به سایر کالاهای تولیدی این بازار می‌شود. اگرچه پیش‌بینی قیمت در هفته آینده بررسی‌های بیشتری را می‌طلبد اما این قیمت معامله شمش فولادی پیش‌نمایشی از بالاتر رفتن قیمت سایر محصولات فولادی در هفته آینده خواهد بود.

14-01