بازار ظروف یک‌بار مصرف کشور در ماه محرم امسال نسبت به سال‌های قبل باتوجه به شرایط شیوع کرونا در کشور چه تغییری کرده است؟

همواره در ماه محرم به‌دلیل برگزاری مراسم‌ عزاداری و همچنین پخش نذورات، تقاضا برای انواع ظروف یک‌بار مصرف شامل قاشق، چنگال، کارد، لیوان و ظروف بسته‌بندی غذا افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد اما امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران شاهد محدودیت در برگزاری مراسم عزاداری هستیم که همین موضوع باعث کاهش قابل توجه تقاضا در زمینه ظروف یک‌بار مصرف شده است. همچنین در مواردی که افراد همچنان نذورات خود را انجام می‌دهند نیز نوع تقاضا تغییر کرده است، به‌گونه‌ای که شاهد افزایش تقاضا برای ظروف ماکروویوی نگهداری غذا و همچنین پکیج‌های یک‌بار مصرف قاشق و چنگال با بسته‌بندی تک‌نفره هستیم.

 درحال حاضر میزان تقاضا در زمینه این ظروف از سوی رستوران‌ها چه وضعیتی دارد؟

شیوع کرونا باعث شده تا ظروف یک‌بار مصرفی که در رستوران‌ها به کار برده می‌شد تغییر کند. درحال حاضر میزان تقاضا برای ظروف بسته‌بندی ماکروویوی از سوی رستوران‌ها زیاد شده است. این ظروف این قابلیت را دارند که داخل ماکروویو قرار گرفته و همزمان ظرف و غذا در اثر حرارت ضدعفونی شوند و همین موضوع نیز باعث افزایش تمایل خریداران برای استفاده از این محصولات شده است. در عین حال از آنجا که با شیوع کرونا میزان پذیرایی داخل سالن رستوران‌ها کاهش پیدا کرده، بازار با افت تقاضا برای بخشی از محصولات یک‌بار مصرف مواجه شده است.

 این روزها بازار ظروف یک‌بار مصرف در کشور رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده، دلیل این افزایش قیمت چیست؟

میزان افزایش قیمت در انواع مختلف ظروف یک‌بار مصرف طی ماه‌های اخیر متفاوت بوده است اما تقریبا در تمامی انواع این محصولات شاهد رشد قیمتی قابل توجهی بودیم. این موضوع به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه این صنعت بوده و طبیعی است که رشد قیمتی در مواد اولیه با افزایش بهای تمام شده به افزایش نرخ محصول نهایی تبدیل شود.

 درمجموع شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر وضعیت تولیدکنندگان ظروف یک‌بار مصرف گذاشت؟

همانند بسیاری دیگر از صنایع شیوع این ویروس بر بخشی از تولیدکنندگان اثرات نامطلوب و بر برخی دیگر اثر مثبت داشت و این موضوع کاملا وابسته به نوع محصول هر تولیدکننده بود. در این میان تولیدکنندگانی که امکان بیشتری برای تطبیق‌پذیری با نیازهای جدید بازار داشتند، کمترین آسیب را از شیوع کرونا و تغییرات بازار دیدند. درواقع صنایعی که امکان تغییر برنامه تولید را داشتند بهتر از این بحران عبور می‌کنند.

شیوع ویروس کرونا بازار تقاضا برای محصولات یک‌بار مصرف را تغییر داد. در این میان برخی از تولیدکنندگان، واحدهای کوچکی هستند که اغلب تک محصول بوده یا چند محصول محدود تولید می‌کنند. به‌عنوان مثال یک تولیدکننده روی قاشق، چنگال و کارد تمرکز دارد، تولیدکننده‌ای دیگر تنها ظروف بسته‌بندی مواد غذایی تولید کرده و فرد دیگری تنها ظروف یک‌بار مصرف سفره‌ای همانند بشقاب تولید می‌کند. تغییر در محصول برای این تولیدکنندگان دشوار بوده و اگر بازار مصرف آنها تغییر کند به سرعت آسیب می‌بینند.

اما شرایط برای تولیدکنندگان بزرگ با سبد محصول متنوع متفاوت بوده و این واحدها امکان تغییر در نوع محصول خود را داشته و راحت‌تر از بحران عبور می‌کنند.

 بازار صادرات ظروف یک‌بار مصرف تولیدی در کشور چگونه بوده و این بازار در دوران شیوع کرونا چه سرنوشتی پیدا کرد؟

صنعت ظروف یک‌بار مصرف ایران پیش از شیوع کرونا در حوزه صادرات فعال بود و محصولات تولیدی این حوزه به کشورهای مختلفی ازجمله کشورهای همسایه و غیرهمسایه مانند کشورهای اروپایی و حتی مناطقی دورتر همچون استرالیا صادر می‌شد و درواقع باید گفت که این صنعت حوزه صادرات گسترده‌ای داشت.

شیوع ویروس کرونا در دنیا و اجرای قرنطینه‌های عمومی در اغلب نقاط دنیا باعث کاهش مبادلات تجاری در سطح دنیا شد و در ایران نیز در برهه‌ای از زمان شاهد کاهش قابل توجه صادرات بودیم اما در حال حاضر شرایط تقریبا به حالت عادی بازگشته و بازار صادراتی این صنعت نیز تقریبا عادی شده است. در حال حاضر انواع محصولات یک‌بار مصرف تولیدی در کشور به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود.

 مزیت ایران در تولید و صادرات ظروف یک‌بار مصرف چیست؟ آیا در این سال‌ها بهای مواد اولیه توانسته به‌عنوان مزیت رقابتی برای موفقیت در صادرات تولیدکنندگان این حوزه عمل کند؟

صنایع پتروشیمی جزو صنایع برتر در کشور محسوب می‌شود. این موضوع درواقع به‌نوعی نقطه قوت برای کشور و صنایع پایین‌دستی فعال در کشور است. اما با این وجود بهای مواد اولیه‌ای که به دست تولیدکننده نهایی در کشور می‌رسد چندان تفاوت قابل‌توجهی با سایر دنیا ندارد. هرچند که اگر مواد اولیه‌ای که در کشور ارزان تولید می‌شود با نرخی مناسب به دست تولیدکننده نهایی رسیده و براساس آن محصولی تولید و صادر شود این یک نقطه قوت است. درحال حاضر تعداد قابل‌توجهی تولیدکننده ظروف یک‌بار مصرف در کشور فعالیت می‌کنند اما عموما تولیدکنندگان بزرگ از امکان صادرات برخوردار هستند. بخشی از این قضیه نیز به‌علت کاهش هزینه‌های تولید در حجم بالای تولید بازمی‌گردد. در واقع حجم بالای تولید و داشتن سبد محصول متنوع، صرفه اقتصادی تولید را بالا می‌برد.