ورود خودرو به بورس منتفی است. این خبری بود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت آن را رسانه‌ای کرد و گفت: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر اینکه کسانی بیایند استدلال قانع‌کننده‌ای برای آن بیاورند. سوال اینجاست که بورس کالا یک بستر معاملاتی آزاد است و ورود هر کالایی به این بازار به معنی خروج از روند قیمت‌گذاری رسمی است و عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. همچنین ادعای انحصاری بودن خودرو یک دلیل برای عدم عرضه در بورس کالا به شمار رفته آن هم در شرایطی که ویژگی‌های ذاتی بورس کالا به گونه‌ای است که تاکنون بهترین بستر برای معامله کالاهای انحصاری بوده است. به‌عنوان مثال بسیاری از تولیدات در بازارهای فلزی و پتروشیمیایی توسط تولیدکنندگان بسیار محدودی عرضه می‌شود و واقعیت آن‌است که غالب کالاهای انحصاری دقیقاً در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد اما گویی برخی تمایلی به پذیرش چنین واقعیتی ندارند.

از ویژگی‌های عجیب‌تر خبر فوق آن‌که ادعا شده عرضه خودرو در بورس کالا به استدلال نیاز دارد. می‌توان این گزینه خبری را به گونه‌ای دیگر ( از مسیر برهان خلف ) نیز مطالعه کرد یعنی استدلال کسانی که مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند چیست؟ شاید ذات عرضه خودرو در مکانیزم‌های مورد نظر برخی از مدیران چندان جذاب نباشد ولی گزینه‌های بسیاری از مسیر معاملات مختلف در بورس کالا وجود دارد که توجیه‌گر خواسته‌های غالب فعالان بازار است ولی این ادعا که چون خودرو کالای انحصاری است پس بهتر است وارد بورس کالا نشود یا اگر وارد شد گران می‌شود توجیه‌ قانع‌کننده‌ای نیست گویی هم‌اکنون ارزان است و اگر وارد بورس کالا شود گران می‌شود. در هر حال ذات عدم پذیرش معاملات یا عرضه در بورس کالا بیشتر به معنی آن است که نوسان آزادانه قیمت‌ها را نمی‌پذیریم آن‌هم در شرایطی که یک کالا هرچقدر گران‌تر شود ناخودآگاه تقاضای واقعی آن در بازه‌ای از زمان کاهش می‌یابد.

در گزارش دیگری در صفحه۲۰ امروز(صفحه خودرو) نیز به راهکار قانونی قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود، پرداخته شده است.