به‌ گونه‌ای که تفاوت میانگین نرخ فروش شمش و میلگرد برای معاملات این هفته در بورس‌کالا تنها به ۴۰۰ تومان رسید که این تفاوت نرخ تطابقی با هزینه تولید ندارد. شرایط در بازار آزاد مقاطع فولادی نیز به همین روال بوده و رشد قیمت در عین نبود تقاضای مصرفی باعث شده تا این بازار در رکود سنگینی به سر ببرد.

  بازار مقاطع فولادی کشش افزایش قیمت را ندارد

روز چهارشنبه نهم مهر رینگ معاملاتی بورس‌کالا شاهد عرضه انواع مقاطع فولادی ازجمله میلگرد و تیرآهن با نرخ پایه ۹ هزار و ۹۸۰ تومان برای هر کیلوگرم میلگرد بود. اگرچه در روز سه‌شنبه هشتم مهر، شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا با رقابتی قابل‌توجه با قیمت ۱۱ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله شد و این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد بهای مقاطع بود، اما نرخ میلگرد متناسب با بهای شمش افزایش پیدا نکرد. درنهایت نیز بهای میانگین هر کیلوگرم میلگرد در معامله روز چهارشنبه به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. 

تفاوت ۴۰۰ تومانی میان بهای معامله هر کیلوگرم شمش و میلگرد، درحالی‌که این تفاوت تنها برابر هزینه حمل شمش تا واحد نورد است و حتی کفاف هزینه تبدیل شمش به محصول را نیز نمی‌دهد از عدم کشش جدی بازار برای رشد بهای مقاطع حکایت دارد. درواقع نبود تقاضای مصرفی در بازار مقاطع باعث شده که محصولات فولادی در برابر افزایش قیمت در اثر رشد بهای مواد اولیه مقاومت کنند. 

 اما همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شده بود، در عین نبود متقاضی برای خرید مقاطع فولادی در نرخ‌های تمام شده فعلی، واحدهای نوردی برای نخوابیدن خطوط تولید چاره‌ای جز رقابت برای خرید شمش فولاد ندارند و البته این واحدها با تکیه بر صادرات محصولات خود و درآمد ارزی می‌توانند بخشی از این افزایش غیرقابل‌توجیه مواد اولیه خود را نیز جبران کنند. 

میلگرد معامله شده با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد برای خریدار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود؛ که با درنظر گرفتن هزینه حمل و انبارداری میانگین نرخ معامله میلگرد در بازار آزاد به ۱۳ هزار تومان نیز می‌رسد. اما بررسی «دنیای‌اقتصاد» از بازار شادآباد تهران حاکی از آن است که هیچ تقاضای مصرفی برای خرید میلگرد ۱۳ هزار تومانی در این بازار وجود ندارد و بازار در شرایط رکود کامل به سر می‌برد. در این شرایط میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که رقمی معادل بهای فروش این محصول در  بورس‌کالا است. 

در این شرایط، هرگونه افت نرخ ارز برای هفته آتی می‌تواند بهای مقاطع فولادی در بازار را وارد سراشیبی پرسرعت کاهش نرخ کند. همچنین تایید وزیر جدید برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز احتمال کاهش نرخ در بازار شمش و مقاطع فولادی را تقویت می‌کند.