شایان کرمی در رابطه با شرایط بازار زعفران این روزها گفت: درحال حاضر محصول زعفران فصل جدید به مرحله برداشت رسیده است و در کنار آن محصول زعفرانی که در سال گذشته برداشت شده هنوز هم در انبارها موجود است. متاسفانه راهکاری که بتواند وضع موجود را به شکل صحیحی سروسامان دهد تاکنون دیده نمی‌شود. اینکه تصمیم‌گیری شد قیمت پایه‌ای برای دادوستدهای این محصول تعریف شود و زعفران نگین در نرخ هر کیلو ۲۰ میلیون تومان و زعفران پوشال به بهای پایه ۱۶ میلیون تومان برای هر کیلوگرم درنظر گرفته شود توافقاتی است که کفایت نمی‌کند زیرا هنگامی که حجم عرضه گل زعفران در بازار افزایش نمی‌یابد، نقدینگی و قدرت خرید معامله‌گران بازار است که تعیین‌کننده قیمت است. چنانچه مسوولان امر قصد حمایت از این محصول ارزشمند را دارند لازم است که رویکردی اصولی را طراحی و نسبت به اجرایی شدن آن عزم کافی را داشته باشند.  وی ادامه داد: مساله بعدی بحث شیوع موج جدید کرونا در اقصی نقاط جهان است که صادرات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از این رو تقاضای خارجی برای محصول زعفران به میزان محسوسی کاهش یافته است. در مقابل آن به‌خاطر ورود به فصل برداشت با افزایش عرضه همراه هستیم که این امر باعث شده عرضه بسیار بیشتر از مجموع تقاضای داخلی و خارجی باشد. درنهایت گل زعفران افت شدید قیمتی داشته است. این درحالی است که هزینه نهاده‌های تولیدی طلای سرخ به شدت افزایش یافته است. به عبارت دقیق‌تر زمانی که بهای دلار در کانال ۴ تا ۵ هزار تومان نوسان می‌کرد، قیمت هر کیلو زعفران حدود ۵ میلیون تومان بود، درحالی که اکنون با بهای بی‌سابقه دلار که حتی قیمت‌های بالای ۳۰ هزار تومان را نیز به خود دید، قیمت هر کیلو زعفران رشد چندانی را به خود ندیده است. این امر به خوبی نشان‌دهنده آن است که با وجود رشد هزینه‌ها به دنبال اتفاقات اخیر، بهای این محصول هم‌پای میزان تورم افزایش نداشته است تا حتی بتواند هزینه‌های تولیدی آن را پوشش دهد. از این رو به‌نظر می‌رسد آنچه در آینده فاکتور تعیین‌کننده قیمت برای محصول زعفران است تقاضای صادراتی در کنار سیاست‌های تعاونی روستایی مبنی بر حمایت‌های قیمتی خواهد بود.

  قراردادآتی بدون دارایی پایه

وی درخصوص دادوستدهای تابلوی بورس کالا بیان کرد: همچنان سررسید دی ماه بدون دارایی پایه مورد معامله قرار می‌گیرد و خبری از بازگشایی اوراق گواهی سپرده محصول زعفران جدید به گوش نمی‌رسد. اکنون باید در انتظارآن باشیم و ببینیم که بورس کالا چه برنامه‌ای برای بازگشایی گواهی سپرده محصول جدید دارد؟  مساله‌ای که بدیهی است این است که بهای زعفران سال جدید در بازار در بازه قیمتی هر کیلو ۹ تا ۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود درحالی که قرارداد آتی سررسید دی ماه بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. این امر منجر به افزایش فشار فروش در بازار آتی شده و به دنبال آن تقاضا در این بازار با افت محسوسی مواجه شده است.

  رونق پسته‌ با وجود تقاضای صادراتی

کرمی در مورد محصول پسته نیز به باز بودن مرزها اشاره کرد و گفت: با این وجود تقاضای صادراتی این محصول به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. گرچه در برهه‌ای از زمان به دلیل رشد بهای ارز، قیمت هر کیلوگرم پسته فندقی با افزایش همراه شد اما دوام چندانی نداشت و کاهش یافت. براین اساس باید به سرنوشت تقاضای جهانی چشم داشت که انتظار بر این است چنانچه با رشد تقاضای جهانی همراه شود، باتوجه به بهای ارز بروز رونق در دادوستدهای بازار این محصول را خواهیم داشت.

  معاملات طلا در انتظار نتیجه

روز گذشته شاهد صف فروش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا هستیم. این امر نشان‌دهنده آن است که معامله‌گران این بازار در انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند و جانب احتیاط را برای نتیجه‌گیری پیش گرفته‌اند که سرمایه‌های خود را به کدام سمت و سو هدایت کنند. اهالی بازار سرمایه قیمت فعلی سکه را قیمت واقعی آن ارزیابی نمی‌کنند و انتظار می‌رود که همچنان رویه کاهش نرخ و بحث حباب منفی قیمتی تا بعد از انتخابات آمریکا مطرح باشد.

Untitled-2