رکود و نبودن تقاضا برای شمش و مقاطع فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا و بازار آزاد مهم‌ترین وقایع هفته جاری در بازار فولاد کشور است. در حالی که نرخ ارز آزاد ظرف دو هفته اخیر وارد مسیر کاهشی شده اما روند رو به رشد نرخ ارز نیمایی باعث شده تا بهای پایه محصولات در بورس کالا افزایش شتابانی داشته باشد. این افزایش قیمت پایه درخصوص شمش فولاد به میزانی پیش رفته که در معاملات دیروز بورس کالا تنها تقاضایی ۲۴ هزار تنی برای خرید شمش فولاد به ثبت رسید. بررسی‌های میدانی از بازار آزاد مقاطع نیز از فرو رفتن بازار به رکود کامل حکایت دارد و با توجه به تاثیر روانی نتیجه انتخابات آمریکا بر نرخ ارز آزاد در کشور، خریداران ترجیح می‌دهند خرید خود را تا مشخص شدن نتایج انتخابات ایالات متحده آمریکا به تعویق بیندازند.

  انتقاد نوردکاران به نرخ پایه شمش فولاد

درحالی که هفته گذشته نیز اعتراضات بسیاری نسبت به نرخ پایه عرضه شمش فولاد در رینگ بورس کالا صورت گرفته بود، اما بهای پایه عرضه شمش برای معاملات هفته جاری (یکشنبه ۱۱ آبان) رشد نرخی مجدد داشت. تعطیلی روز سه‌شنبه ۱۳ آبان عاملی شد تا عرضه هفتگی شمش فولاد در روز یکشنبه یازدهم آبان انجام شود. به این ترتیب رینگ بازار فیزیکی دیروز شاهد عرضه قطعی ۶۲ هزار تن شمش فولادی با نرخ پایه ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

از سویی بالابودن بودن بهای پایه اعلامی برای شمش فولاد و از طرف دیگر انتظار بازار برای مشخص شدن نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا و پیش‌بینی تاثیر مستقیم اعلام نتایج این انتخابات بر نرخ ارز در کشور باعث شد که تقاضا برای خرید شمش به حداقل برسد، به‌گونه‌ای که در نهایت ۲۴ هزار تن تقاضا برای خرید شمش از این بازار به ثبت رسید و حجم اندک معاملات صورت گرفته نیز در نرخ پایه اعلامی بود. با احتساب مالیات و کارمزد قیمت پایه هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ بورس کالا برابر با ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود.  باتوجه به نبود هیچ‌گونه تقاضای مصرفی در بازار مقاطع طویل فولادی در کشور آن هم در شرایطی که نرخ‌های فعلی در کانال ۱۲ هزار تومان قرار دارد، خرید شمش ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان این محصولات ریسک عدم امکان فروش محصول را به دنبال دارد. همین موضوع نیز باعث شده تولیدکنندگان این بخش به امید کاهش قیمت در هفته‌های آتی یا امکان خرید در خارج از این رینگ، تقاضای گسترده‌ای را در این بازار به ثبت نرسانند.

  بازار مقاطع فولادی در رکود

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از بازار تهران نیز حاکی از آن است که خرید مقاطع طویل فولادی به حداقل رسیده و کسی ریسک خرید از این بازار را نمی‌پذیرد. اگرچه با افزایش نرخ ارز، اندکی تقاضا وارد بازار می‌شود اما اغلب افراد ترجیح می‌دهند خرید خود را تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا به تعویق بیندازند. چرا که این پیش‌بینی در بازار وجود دارد که در صورت انتخاب بایدن، نرخ ارز در کشور کاهش یافته و قیمت‌ها در بازار فولاد نیز وارد مسیر نزولی می‌شود.

روند مستمر نرخ پایه شمش فولاد در بورس کالا عاملی تاثیرگذار در بهای مقاطع طویل فولادی به‌شمار می‌رود. اگرچه بالارفتن این نرخ ظرف ۲ هفته اخیر سیگنالی در جهت رشد قیمت مقاطع به بازار آزاد داده است اما همچنان نبود تقاضای مصرفی در این فصل سال باعث شده که قیمت‌ها بی توجه به این سیگنال در برابر افزایش جدید در قیمت‌ها مقاومت داشته باشند.