تجلیل از طراحان و مجریان پروژه کاهش مصرف الکترود گرافیتی در فولاد هرمزگان

در این مراسم که با حضور فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، اصغر مدنی معاون بهره‌برداری و مسوولان پروژه برگزار شد ارزانی از تلاش تمامی افرادی‌که در این پروژه تاثیرگذار بوده‌اند قدردانی و تاکید کرد: پس از نتیجه‌گیری از پروژه‌هایی از این دست که تاثیر‌گذاری مداوم و کاهش هزینه‌ها را در بر دارند، مهم‌تر از آن تداوم و ثابت‌قدم بودن در انجام فعالیت‌هایی است که نتیجه این پروژه‌ها را به‌صورت همیشگی حفظ کند.

وی ضمن حمایت از طرح‌های مطالعاتی و دانش‌محور ابراز امیدواری کرد: کارشناسان فولاد هرمزگان با اتکا به توان و ظرفیت علمی و استفاده از تجارب خود و مجموعه فولاد هرمزگان، هر ساله بتوانند با پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف، تاثیرات مثبتی در بهره‌وری تولید و صنعت داشته باشد. 

سید اصغر مدنی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان نیز تصریح کرد: پروژه‌هایی در واحد احیای مستقیم و فولاد‌سازی با هدف ارتقای بهره‌وری در حال مطالعه هستند که امید است تا پایان سال نتایج مثبتی حاصل و عملیاتی شوند.

 جمشیدی‌نیا مدیر فولادسازی این شرکت نیز از تلاش امید کرمی به‌عنوان مسوول پروژه کاهش مصرف الکترود و همچنین محمد حسین سعادتی، حمیدرضا سلامی، سید کاظم حبیبی، فاضل نجفی، میثم خادمی، محمد ملابیک، مهدی سبزواری، امیر صفاری، اسفندیار پورعلی، مجید عمارلو، ایوب گودرزی، محمد نورمحمدزاده، حمید قراجه،احمد شامخ، حامد الماسی، سعید الهی دوست، آزاد عباس زاده، عبدالرسول نوحه گرو احسان رسولی که نقشی بی بدیل در تحقق این پروژه داشتند تشکر کرد.

پیش از این مراسم امید کرمی کارشناس فرآیند تولید و مسوول پروژه کاهش مصرف الکترود در گفت‌وگو با روابط عمومی فولاد هرمزگان به تشریح این پروژه پرداخت و گفت: الکترود گرافیتی از جمله اقلام مصرفی استراتژیک فولادسازی است که 8 تا 12 درصد قیمت تمام شده محصول در این صنعت را به خود اختصاص داده است. الکترود گرافیتی از 8/ 99 درصد کربن یا همان کک سوزنی تشکیل شده است که نقش آن انتقال جریان الکتریسیته از بازوها به خوراک کوره از طریق ایجاد قوس الکتریکی است. و تولید این محصول تنها در انحصار چند کشور است. وی در ادامه گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به کاهش زمان تخلیه تا تخلیه به واسطه افزایش بهره‎وری تولید و کاهش توقف‌ها، کنترل واکنش‎های فرا احتراق، بهبود شرایط سرباره پفکی، پایش مستمر سیستم الکترود ریگولیشن و استفاده از مواد پوشش‌دهی الکترود اشاره کرد.

کرمی به پیامد مثبت مالی پیرو عملیاتی شدن این پروژه اشاره کرد و گفت: با انجام این پروژه 5 میلیون یورو صرفه جویی ارزی محقق شده است.

در هفتمین دوره همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران، پروژه کاهش مصرف الکترود گرافیتی توسط فولاد هرمزگان به‌عنوان پروژه برتر در زمینه بهره وری در سال ۹۸ انتخاب شد و از سوی خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، مورد تقدیر قرار گرفت.