این در حالی است که غالب بازارهای کالایی در جهان با عقبگرد مقطعی یا کاهش شتاب رشد قیمت‌ها همراه شده اما هنوز فولاد از پتانسیل رشد نرخ حداقل در کوتاه‌مدت برخوردار است. عقب‌افتادگی رشد قیمت فولاد در مقایسه با سایر بازارهای کالایی در جهان خود به تنهایی محرکی برای استمرار رشد قیمت‌هاست. اما بازار داخلی هم با رصد این جرقه‌های مستمر قیمتی به رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها متمایل شده که این روند کلی در بورس‌کالا و بازار آزاد قابل‌مشاهده است.

  روزهای خوب بازار فولاد در جهان

در روزهای اخیر قیمت فولاد تقریبا در تمامی بازارهای دنیا روند افزایشی به خود گرفت به‌گونه‌ای که نرخ این محصول در بسیاری از بازارها به رکورد قیمتی خود در ۱۸ ماه اخیر رسید. این افزایش قیمت شامل حال نرخ محصولات مختلف زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا انواع محصولات نهایی می‌شد. انتشار پی در پی اخبار موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌کرونا و خوش‌بینی به بهبود شرایط اقتصادی کشورهای مختلف باعث شده تا بازار اغلب کامودیتی‌ها وارد فاز افزایشی شود. بازار فولاد نیز از این اخبار بی‌نصیب نمانده و رشد تقاضا برای محصولات مختلف این زنجیره به افزایش بهای این محصولات منجر شده است. البته در این میان برخی حلقه‌های این زنجیره از جمله سنگ‌آهن و ورق‌های فولادی رشد قیمت به‌مراتب بیشتری را تجربه کردند.

در این میان قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۵درصد برزیل تحویل بندر چیندائو Qingdao چین در روز ۷ دسامبر به ۱/ ۱۵۹ دلار به ازای هر تن رسید که این قیمت بیشترین نرخ این محصول پس از آگوست ۲۰۱۳ بوده است. شروع فصل زمستان در چین و محدودیت‌های تولید فولاد در این کشور به‌علت کنترل آلودگی هوا باعث می‌شود که از سطح تقاضای کل برای سنگ‌آهن این کشور کاسته شود، اما در عین حال سمت عرضه سنگ‌آهن نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و همین موضوع مانعی در مقابل افت بهای قیمت سنگ‌آهن به علت کاهش تقاضا بوده و هست.  شرکت واله حداقل هدف تولید سنگ‌آهن خود برای سال ۲۰۲۰ را برابر ۳۱۰ میلیون تن پیش‌بینی کرده بود اما آمارهای منتشر‌شده بیانگر آن است؛ این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید خواهد کرد. بنابراین در حالی‌که کاهش تقاضای فصلی سنگ‌آهن چین سیگنالی کاهشی به این بازار وارد می‌کند، افت عرضه نیز سیگنالی افزایشی برای بازار به‌شمار می‌رود.

 پرواز اسلب‌ فولادی فراتر از سایر محصولات زنجیره

به گزارش متال بولتن؛‌ میزان تقاضا برای اسلب در اروپا نیز رشد قابل‌توجهی داشته است، به‌گونه‌ای ‌که اسلب صادراتی CIS فوب دریای‌سیاه به قیمت ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار به ازای هر تن معامله شده است. در این میان بهای بیلت صادراتی CIS فوب دریای سیاه به رقم ۵۰۳ دلار به ازای هر تن را تجربه می‌کند. اگرچه هر دو محصول با افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواجه شده‌اند، اما رشد بیشتر تقاضا برای خرید اسلب باعث‌شده تا بهای این محصول افزایش بیشتری داشته باشد. افزایش بیشتر تقاضا برای اسلب نسبت به بیلت به علت قرارگیری در فصل سرد سال است. از آنجا که اسلب ماده اولیه واحدهای تولید ورق بوده و عمده بیلت فولادی به‌منظور تولید مقاطع طویل فولادی به‌کار می‌رود، در فصول سرد که از فعالیت‌های ساخت‌وساز در دنیا کاسته می‌شود، فعالیت‌ بخش فولاد عمدتا بر تولید محصولات صنعتی متمرکز می‌شود. به همین علت در روزهای اخیر بازارهای اروپا رونق بیشتری را در بخش اسلب و ورق نسبت به بیلت و میلگرد تجربه کرده‌اند. البته  رکورد قیمتی اسلب فولادی در روزهای اخیر مربوط به برزیل بوده است به‌گونه‌ای که نرخ اسلب صادراتی این کشور فوب بنادر اصلی به ۵۹۰ دلار به‌ازای هر تن رسید و این محصول تا ۶۰۰ دلار به ازای هر تن نیز معامله شد. این موضوع بیانگر آن است که کاهش تولید سنگ‌آهن در این کشور حتی بر تولید داخلی برزیل نیز اثرگذار شده و بهای محصولات فولادی داخلی این کشور را در رشد تقاضا افزایش داده است. ظرف هفته ابتدایی دسامبر بهای محصولات مختلف زنجیره فولاد در هند نیز رشدی قابل‌توجه داشت؛ به‌گونه‌ای‌که بهای هر تن بیلت صادراتی این کشور فوب بنادر اصلی افزایش ۴/ ۱۵درصدی داشت و به نرخ ۴۸۵ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت ورق فولادی در هند نیز به بالاترین نرخ در سطح ۵ سال گذشته رسیده و هند با ۲۷ دلار افزایش HRC (ورق نورد گرم‌) را ۶۶۴ دلار به فروش می‌رساند. در هفته‌های قبل هند به‌منظور کنترل شیوع کرونا محدودیت‌های قابل‌توجهی در این کشور وضع کرده بود که به افت تقاضا و در ادامه کاهش نرخ محصولات فولادی این کشور منجر شد. با اتمام این محدودیت‌ها بازار مصرف داخلی هند مجددا رونق گرفته و همین موضوع نیز عامل رشد قیمت محصولات زنجیره فولاد در داخل این کشور و همچنین رشد نرخ‌های صادراتی شده است.

  بازار جهانی، موتور افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار داخل

بازار شمش و مقاطع فولادی کشور، برخلاف روند رکودی هفته‌های گذشته در معاملات این هفته بورس‌کالا وارد فاز افزایش تقاضا شد. سیگنال افزایشی رشد قیمت جهانی شمش و مقاطع فولادی به‌خصوص افزایش به‌وجود آمده در قیمت‌های CIS باعث شد تا بازار فولاد کشور نیز افزایشی شود.

معامله ۱۷۶ هزار تن شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا برای روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ماه سیگنالی افزایشی به معاملات دیروز مقاطع فولادی در بورس‌کالا داد. به‌گونه‌ای‌که بر‌خلاف روند هفته‌های قبل رینگ مقاطع فولادی بورس‌کالا نیز رونق گرفت و برای ۱۳۰ هزار تن میلگرد عرضه‌شده در این بازار برابر ۱۰۶ هزار تن تقاضا در تابلوی بورس به‌ثبت رسید. این درحالی است که برای عرضه هفته قبل میلگرد در بورس‌کالا در روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه تنها ۵۰ هزار تن تقاضا در تابلوی بورس و بازار مچینگ به ثبت رسید که در نهایت نیز ۳۴ هزار تن میلگرد در این روز معامله شد. قیمت پایه عرضه میلگرد برای معاملات دیروز بورس‌کالا برابر ۹ هزار و ۹۸۰ تومان بود، رقابت برای خرید میلگرد بهای معامله این محصول را در بورس‌کالا به ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان رساند که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد این نرخ برای خریدار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. بنابراین با احتساب هزینه حمل و سود خرده‌‌فروش، قیمت هر کیلوگرم میلگرد برای مصرف‌کننده نهایی رقمی در حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود. البته در شرایط فعلی به علت قرارگیری در فصل سرد سال تقاضایی از بخش واقعی مصرف در بازار وجود ندارد و عمده تقاضای فعلی این بازار نیز به علت پیش‌بینی استمرار روند افزایشی قیمت در هفته‌های آینده به‌علت رشد نرخ جهانی صورت گرفته است.

رشد تقاضا برای خرید میلگرد از بورس‌کالا بازار آزاد این محصول را نیز در روز چهارشنبه افزایشی کرد به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل خود با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

بنابراین هرگونه پیش‌بینی نسبت به آینده بازار فولاد و مقاطع فولادی کشور باید بر اساس دورنمای بازارهای جهانی باشد. اگرچه محصولات مختلف زنجیره فولاد روند مثبتی در بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند اما نزدیکی به تعطیلات ژانویه و در ادامه تعطیلات سال نوی چین می‌تواند سدی در مقابل این روند افزایشی قیمت‌ها تلقی شود.

Untitled-3 copy