اما بازار آزاد مقاطع فولادی کشور شرایطی متفاوت دارد، قرارگیری در فصل سرد سال که زمان سنتی برای رکود در بازار مصرف به‌شمار می‌رود در عین بالا بودن قیمت محصولات فولادی نسبت به سطح انتظارات مشتریان اجازه بازگشت این بازار به دوران رونق را نمی‌دهد و همچنان رکودی سنگین بر این بازار حکمفرماست. 

  برتری تقاضا به رشد قیمت شمش فولاد در بورس کالا نینجامید

رینگ معاملاتی بورس کالا در روز سه‌شنبه ۲۵ آذر میزبان عرضه قطعی ۹۹ هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ۹ هزار و ۶۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. برای این میزان شمش عرضه شده در این بازار تقاضایی برابر ۱۴۰ هزار تن به ثبت رسید. با توجه به آنکه عرضه دیروز آخرین عرضه شمش فولاد در آذر ماه بود و فولادسازان در هفته‌های قبلی این ماه بخش قابل‌توجهی از عرضه ماهانه خود را به رینگ بورس کالا آورده بودند، این رینگ با کاهش قابل‌توجه عرضه در هفته پایانی آذر روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که باید گفت میزان عرضه در روز سه‌شنبه ۲۵ آذر نسبت به عرضه سه‌شنبه ۱۸ آذر کاهش ۵۳درصدی داشته است. 

بررسی روند معاملات شمش فولاد در بورس کالای کشور حاکی از آن است که پس از کاهش قابل‌توجه حضور خریداران در معاملات شمش از نیمه آبان تا نیمه آذر، در دو هفته اخیر این بازار با رشد قابل‌توجه تقاضا روبه‌رو شده است. افزایش جهانی بهای شمش و محصولات فولادی دلیل اصلی تغییر رفتار خریداران شمش در بازار بوده است. شمش و محصولات فولادی صادراتی کشور، همپای رشد نرخ‌های جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا انگیزه‌ای مجدد میان تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی کشور برای تولید محصول و صادرات به‌وجود آید؛ از همین رو بازار شمش فولاد بورس کالای کشور در دو هفته اخیر با افزایش قابل‌توجه تقاضا روبه‌رو شده است. 

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای شمش فولاد در هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش قابل‌توجهی نداشت؛ باوجود برتری عرضه نسبت به تقاضا اما عمده معاملات در نرخ پایه انجام شد و تنها رقابتی اندک برای محصولات برخی کارخانه‌های خاص در این بازار به ثبت رسید. در واقع سیل تقاضا باعث نشد که خریداران حاضر در بازار به رقابت‌های قابل‌توجه قیمتی دست بزنند و قیمت‌هایی نزدیک به نرخ‌های پایه یا همان ۹ هزار و ۶۸۵ تومان ثبت شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق ارکان بورس، بهای هر کیلوگرم شمش فولاد خریداری شده از بورس برای تولیدکنندگان صنایع تکمیلی در معاملات دیروز بورس کالا به ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد رسید. با در نظر گرفتن هزینه حمل شمش به واحدهای تولیدکننده مقاطع فولادی و هزینه تبدیل و سود معمول در نظر گرفته شده برای نوردکاران و تاجران خرده‌فروش، بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد کمتر از ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نخواهد بود. 

قرارگیری در فصل سرد سال که زمان سنتی رکود تقاضا در بازار ایران به‌شمار می‌رود باعث شده تا بازار آزاد مقاطع فولادی کشور در رکود سنگینی فرو برود. در این شرایط هر از چندگاهی انتشار اخبار سیاسی می‌تواند سیگنالی مثبت برای بازار آزاد به همراه داشته باشد اما نبود تقاضای واقعی در بخش مصرف باعث می‌شود که بازار در زمان کوتاهی مجدد به رکود فرو رود. بنابراین تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی کشور با هدف تامین نیاز بازار داخل دست به خرید شمش ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی نمی‌زنند. بلکه نخوابیدن خطوط تولید و انگیزه‌های صادراتی مهم‌ترین دلیل حضور این تولیدکنندگان در رینگ معاملاتی شمش فولاد در بورس کالای کشور است. 

هرچند که به هر ترتیبی بهای شمش فولاد سیگنال‌ساز بازار آزاد مقاطع کشور نیز به شمار می‌رود و در واقع روند معاملاتی این بازار اجازه کاهش بهای مقاطع فولادی در بازار آزاد را نمی‌دهد. 

  خواب زمستانی بازار مقاطع فولادی 

بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» از روند معاملات بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور از حکمفرمایی رکودی سنگین در معاملات این بازار حکایت دارد. به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع فولادی کشور، میلگرد سایز ۱۶ در بازار تهران در هفته جاری با قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شده است. این فعالان بر این باورند که بهای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم میلگرد در این فصل از سال رقمی قابل‌توجه و غیرقابل توجیه است که تنها باعث شدت گرفتن رکود در بازار داخل می‌شود. اما گره زدن بازار داخل به روند عرضه و تقاضای فولاد در دنیا باعث شده تا با وجود نبود تقاضا، بازارهای داخل کاهشی نشوند. در این میان می‌توان گفت که شرایط کنونی که تقاضا با توجه به سرمای زمستان بسیار کم شده و نرخ ارز نیز تثبیت شده، بهترین موقعیت است. 

رینگ معاملاتی بورس کالا برای امروز (چهارشنبه ۲۶ آذر) میزبان عرضه انواع مقاطع فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میلگرد و ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان تیرآهن خواهد بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای هر کیلوگرم میلگرد به ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان می‌رسد که با در نظر گرفتن هزینه حمل و سود فروشنده نهایی این محصول برای مصرف‌کننده نهایی قیمتی بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد داشت. با توجه به آنکه در شرایط کنونی بازار آزاد مقاطع فولادی کشور در رکودی سنگین فرورفته، بعید به نظر می‌رسد که رقابتی برای معاملات امروز میلگرد در بورس کالای کشور به ثبت برسد. 

Untitled-3 copy