افتتاح بازار گواهی سپرده خرما

در ابتدای این نشست حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای کشور از همکاری سازمان بورس اوراق بهادار جهت صدور مجوز تشکیل صندوق‌های کالایی کشاورزی تشکر کرد و گفت: بورس کالای کشور از مدت‌ها قبل تشکیل صندوق کالایی کشاورزی را به جهت توسعه معاملات این بخش دنبال می‌کرد، خوشبختانه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی، شرکت‌های سبدگردان و سازمان بورس شاهد تاسیس دو صندوق کالایی کشاورزی در کشور ظرف هفته اخیر بودیم. درحال حاضر معاملات بخش کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا رواج دارد. وجود تولیدکنندگان متنوع و متعدد در بخش کشاورزی تفاوت ویژه این حوزه با سایر گروه‌ها همچون حوزه صنعتی و پتروشیمی است. این موضوع ایجاب می‌کند تا ابزارسازی گسترده‌تری در زمینه معاملات بخش کشاورزی در بورس کالا به وجود آید. 

تعریف ابزارهای مالی در بخش محصولات کشاورزی باعث شده از سویی حضور کشاورزان در این بازار رسمی و فروش محصولات تسهیل شود و از سمت دیگر شاهد استانداردسازی کالاهای کشاورزی باشیم.  مدیرعامل بورس کالا به افتتاح اولین گواهی سپرده خرمای مضافتی بم نیز اشاره کرد و گفت: این نوع معامله تا پیش از این روی کالاهای دیگر کشاورزی تعریف و تجربه شده بود و موفقیت‌آمیز بودن آن باعث شد این ابزار برای محصول خرمای مضافتی نیز تعریف شود. 

وی در ادامه عنوان کرد: درواقع با استفاده از تعریف گواهی سپرده در بخش محصولات کشاورزی باعث شده 100 هزار کشاورز به این بازار دسترسی پیدا کنند. 

خوشبختانه در حوزه محصولات کشاورزی روند معاملات و همچنین تعداد انبارهای مورد پذیرش از سال 95 تا 99 افزایشی بوده و همین موضوع نشان از موفقیت بورس کالا در بازار کشاورزی دارد. 

تا پیش از این 4 صندوق‌ کالایی در بخش طلا در بورس کالای کشور فعالیت داشت که مجموع ارزش این 4 صندوق به 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد. دو صندوق کالایی کشاورزی به ارزش 100 میلیارد تومان فعالیت خود را شروع می‌کنند. خوشبختانه سرمایه‌گذاران از دو صندوق افتتاح شده استقبال بسیار خوبی داشتند. بنابراین امیدواریم که افتتاح این دو صندوق به نقدشوندگی بیشتر معاملات بخش کشاورزی منجر شود. 

 شفافیت اقتصادی از مسیر توسعه بورس کالا

در ادامه این نشست حسن قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از بورس کالای ایران تقدیر و عنوان کرد: در حال حاضر بورس کالای کشور تبدیل به نهاد مهمی در کشف قیمت کالاها شده است و دائما به دنبال توسعه بازار و ابزارهای جدید در بورس کالای کشور است. 

وی ادامه داد: اگر به‌دنبال افزایش انصاف و شفافیت در اقتصاد و تخصیص بهینه کالا در کشور باشیم، این موضوع از مسیر توسعه بورس‌های کالایی می‌گذرد. در حال حاضر 2 سازمان بورس کالای ایران و بورس انرژی در بخش کالایی کشور فعالیت دارند. شفافیت‌زایی در اقتصاد از مسیر رونق این 2 بورس عبور می‌کند. حتی افزایش شفافیت در مسیر بورس اوراق بهادار کشور نیز وابسته به رونق بورس کالای کشور است. چرا که روند معامله محصولات در این بازار سیگنال حرکت را به فعالان بازار سرمایه می‌دهد. مقایسه آمار معاملات در بورس کالای کشور در سال گذشته و امسال از رشد قابل توجه ارزش معاملات حکایت دارد. در سال گذشته ارزش معاملات بورس کالا به 170 هزار میلیارد تومان رسید این در حالی است که امسال ارزش معاملات بورس کالا ظرف 9 ماه ابتدای امسال به 200 هزار میلیارد تومان رسید. 

همچنین در حال حاضر 300 نوع کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد که تنوع بسیار خوبی تلقی می‌شود. قالیباف‌اصل در ادامه وظیفه بورس کالا را کمک به بخش واقعی اقتصاد کشور دانست و گفت: توسعه ابزارهای جدید در بورس کالای کشور که امروز شاهد افتتاح 2 مورد در این زمینه هستیم، گامی در جهت ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور به شمار می‌رود.  توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا فرصتی را برای سهامداران خرد به وجود می‌آورد تا سرمایه‌های خرد خود را به این بازار وارد کنند، این موضوع به تامین مالی تولیدکنندگان نیز کمک خواهد کرد و در عین حال نوسانات قیمت در بازارها را نیز کنترل می‌کند و در واقع اجازه کاهش و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را نمی‌دهد. بنابر مزایای بیان شده برای توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا، از این روند استقبال می‌کنیم و هر پیشنهاد بورس کالا در این زمینه جزو اولویت‌های کاری ما خواهد بود. 

قالیباف‌اصل در ادامه به موفقیت‌های بورس اوراق بهادار کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بازار سرمایه کشور نیز امسال موفقیت‌های خوبی داشت، شاهد افزایش نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه بودیم. همچنین در حالی که سال گذشته 260 هزار میلیارد تومان تجهیز مالی از طریق بازار سرمایه کشور انجام شد امسال تا پایان آذر این رقم به 470 هزار میلیارد تومان رسید. 

همچنین امسال بحث پذیرش شرکت‌های سهامی عام پروژه در بورس اوراق بهادار مطرح شد که دو شرکت با این موضوع نیز در حال پذیرش هستند که یک شرکت در بخش معدن و دیگری در بخش پالایشی فعالیت دارد. تحقق این موضوع به تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای کشور و در ادامه جهش تولید منجر می‌شود. 

وی ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت و سرازیر شدن خیل عظیم سهامداران به بازار سرمایه که بخش عمده‌ای از آنها دارندگان سهام عدالت بودند از دیگر اتفاقات مهم بازار سرمایه کشور بود. البته خیلی از این سهامداران تازه‌وارد ناآشنا به بازار سرمایه بودند. دراین میان راه نجات سرمایه‌گذاران جدید، آموزش و در کنار آن داشتن نگاه بلندمدت به این بازار است. درواقع بازار سرمایه نیاز به صبر و حوصله برای برداشت مناسب از آنچه کاشته شده را دارد. در کنار این موضوع استفاده از سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از زیان سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد جلوگیری کرده و بازده عملکردی این افراد را بالا می‌برد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به عامل گرانی دانستن بورس کالا اشاره کرد و گفت: گاهی شنیده می‌شود که عده‌ای بورس کالا را عامل گرانی بسیاری از کالاها می‌دانند، در صورتی که در حال حاضر نیز قیمت انواع کالا در بورس کالای کشور حدودا 20 درصد کمتر از قیمت معامله در بورس کالای کشور است. این موضوع به خصوص در بخش فولاد بیشتر رواج دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهای معامله شمش فولاد در بورس کالای کشور 30 درصد کمتر از نرخ جهانی است. بورس کالا عامل گرانی نیست و قیمت‌ها نیز با دستور قابل کنترل نیستند. بورس کالا تنها بازار شفاف و رقابتی است که معاملات در آن به نمایش گذاشته می‌شود. در حال حاضر ورق فولادی در بازار آزاد با نرخی بسیار کمتر از بهای این محصول در بورس کالا به فروش می‌رسد. از سویی محصول ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و از طرف دیگر تولیدکننده از این ارزان فروشی ضرر می‌کند. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی، سهامداران عدالت هستند که شامل 60 میلیون ایرانی می‌شوند. درواقع این نحوه تصمیم‌گیری به زیان این خیل عظیم سهامدار منجر می‌شود. 

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توسعه معاملات کشاورزی در بورس کالای کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ساماندهی معاملات بخش کشاورزی و استفاده از ابزارهای بورس کالا به منظور توسعه بازار کشاورزی باید مورد توجه مسوولان در بورس کالای کشور قرار گیرد. چرا که توسعه این ابزار می‌تواند موجب حمایت از کشاورزان که جزو اقشار بسیار زحمتکش کشور، شود.