در این شرایط با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، میزان نیاز صنایع تکمیلی به نقدینگی افزایش پیدا می‌کند که این امر رویه‌ای متداول برای هر سال به‌شمار می‌رود، با این تفاوت که صنایع تکمیلی کشور امسال با رشد قابل‌توجه نیاز به نقدینگی برای خرید مواد اولیه نیز روبه‌رو بوده‌اند، بنابراین فشار بر این بخش برای تامین نقدینگی ظرف هفته‌های آتی شدت خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند حتی به زیرفروشی تولیدکنندگان برای تامین نیاز به نقدینگی ظرف هفته‌های آتی منجر شود.

 افت ۱۶ درصدی بهای پایه شمش، نوردکاران را به بورس آورد

رینگ معاملاتی بورس‌کالا در هفته گذشته میزبان عرضه ۱۳۰ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۱۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود، نرخ پایه عرضه شمش فولادی در این هفته کاهشی ۱۶‌درصدی نسبت به هفته قبل داشت و این افت قابل‌توجه باعث شد تا رونق مجدد به معاملات این محصول بازگردد. روند کاهشی نرخ پایه شمش فولاد در معاملات بورس‌کالا از ۳ هفته قبل آغاز شده، البته این کاهش در هفته منتهی به ۳ بهمن بسیار اندک بود و همین موضوع نیز باعث شد تا خریداران شمش فولاد که عمدتا نوردکاران هستند از معاملات این رینگ استقبال نکنند و تنها ۶۰۰ تن از این محصول در این بازار موردمعامله قرار گیرد.

ظرف هفته‌های اخیر از سویی نرخ ارز وارد مسیر کاهشی شد و از طرف دیگر روند رو به رشد قیمت جهانی فولاد نیز متوقف شده که این دو موضوع سیگنالی کاهشی برای قیمت پایه شمش‌فولاد در بازار داخل به‌شمار می‌رفت. البته میزان کاهش نرخ به‌وجود آمده در قیمت پایه شمش‌فولاد بیش از اثرپذیری از این دو عامل بود و بورس‌کالا براساس وظیفه قانونی خود با توجه به عدم‌استقبال چند هفته‌ای خریداران این افت بهای پایه را به‌وجود آورد که نتیجه‌بخش بود و باعث رونق گرفتن معاملات شمش فولاد بورس‌کالا ظرف هفته گذشته شد؛ به گونه‌ای که خریداران تقاضایی برابر ۱۶۱ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که البته به معامله ۱۰۰هزار تن شمش‌فولاد در این بازار انجامید.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد؛ بهای پایه هر کیلوگرم شمش فولاد عرضه شده در این بازار برابر ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود، با توجه به تنها هزینه تبدیل و سود معقول نوردکار، انتظار می‌رود که میلگرد تولیدی با این شمش فولاد با قیمت پایه ۱۲ هزار تومان در بورس‌کالا عرضه شود. با توجه به مالیات ارزش‌افزوده، سود معقول تاجر و هزینه حمل، طبیعتا این میلگرد با نرخ حدود ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید؛ این در حالی است که در حال‌حاضر میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران با قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده و به گفته تجار، با همین نرخ نیز بازار با رکود عمیق مصرفی روبه‌رو است.

بنابراین اگرچه تولید محصولات طویل فولادی با شمش ۱۰‌هزار تومانی برای صادرات توجیه اقتصادی دارد اما محصول تولیدی با این شمش در شرایط کنونی مورد استقبال بازار داخل قرار نخواهد گرفت.

با وجودی که قیمت جهانی شمش فولاد در روزهای گذشته وارد مسیر کاهشی شده اما از روند نزولی قیمت ارز در داخل کشور کاسته شده و قرارگیری این دو پارامتر خلاف رویه، درکنار یکدیگر باعث می‌شود که انتظار افت بیشتر قیمت برای عرضه‌های پیش‌روی شمش فولاد را نداشته باشیم.

 حرکت خلاف رویه بازار مقاطع طویل فولادی

رینگ معاملاتی بورس‌کالا در هفته گذشته میزبان عرضه ۲۰۵ هزار تن میلگرد فولادی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود‌ که این رقم نسبت به بهای پایه عرضه دو هفته قبل، در روز چهارشنبه اول بهمن ماه کاهش ۵/ ۱۳‌درصدی داشت. اگرچه افت قیمت پایه عرضه شمش فولاد، خریداران را به این بازار جلب کرد اما کاهش ایجاد‌شده در قیمت پایه محصولات طویل فولادی نتوانست به رونق معاملات این بخش منجر شود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد بهای هر کیلوگرم میلگرد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا برای هفته قبل یعنی در روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه به ۱۲هزار و ۳۵۰ تومان رسید. با در نظر گرفتن هزینه حمل و سود تاجر، میلگرد خریداری‌شده از این بازار در بازار خرده‌فروشی برابر ۱۳ هزار تومان خواهد بود. در شرایطی که هم‌اکنون میلگرد در بازار آزاد قیمتی برابر ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان داشته و به گفته خریداران، تقاضایی نه از سوی بخش واقعی مصرف و نه از طرف متقاضیانی که با هدف حفظ سرمایه به این بازار ورود پیدا می‌کنند نیز وجود ندارد، خرید این محصول از رینگ معاملاتی بورس‌کالا توجیه اقتصادی ندارد، از همین‌رو خریداران استقبال چندانی از معاملات محصولات طویل عرضه‌شده در این بازار نکردند به گونه‌ای که در نهایت ۱۴ هزار تن میلگرد یعنی حدود ۷ درصد محصول عرضه‌شده در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

 انتظار ورود تقاضای فصلی

عموما با ورود به اسفند‌ماه بازار مقاطع طویل فولادی رونقی مجدد می‌گیرد. بخشی از این رونق از ناحیه رشد تقاضای مصرفی به دلیل اتمام نسبی فصل سرما است؛ در عین حال همواره در روزهای نزدیک به پایان سال شاهد تورم شب عید نیز هستیم که این موضوع نیز به رونق معاملات در اغلب بازارها از جمله بازار مقاطع فولادی می‌انجامد اما به‌نظر می‌رسد که امسال این بازار رویه‌ای متفاوت داشته باشد و تورم معمول شب عید با توجه به عدم‌آمادگی بازار مجددا تجربه نشود.

بسیاری از نوردکاران به دلیل رکود در بازار مصرف داخل ظرف ماه‌های گذشته با افت محسوس فروش روبه‌رو شده‌اند، در عین حال نیاز به نقدینگی برای تامین مواد‌اولیه نیز به‌شدت اوج گرفته و نزدیکی به روزهای پایانی سال و هزینه‌های متداول روزهای پایانی سال نیز به‌زودی به این شرکت‌ها تحمیل شده و مجموع این موارد باعث می‌شود که نیاز این تولیدکنندگان به فروش محصول و تامین نقدینگی شدت گیرد، به گونه‌ای که حتی این احتمال وجود دارد برخی از این تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در هفته‌های آتی حاضر به ارزان‌فروشی نیز شوند. البته نوردکاران کشور با توجه به روند رو‌به‌رشد کلی بهای جهانی محصولات فولادی و رشد تقاضا ظرف هفته‌های گذشته، بازار صادراتی خوبی داشته‌اند اما بازگشت ارز حاصل از صادرات زمان‌بر بوده و از همین‌رو تولیدکننده داخلی برای تامین نقدینگی مورد‌نیاز خود ظرف هفته‌های آتی به فروش در بازار داخل نیاز دارد که این موضوع سیگنالی در جهت فشار بیشتر بر قیمت محصولات مقاطع فولادی در هفته‌های آتی خواهد بود.

22