رشد ۲۲۹ درصدی بهای پایه کاتد مس

قیمت پایه کاتد مس در بورس‌کالای کشور با رشد بهای این فلز در بورس فلزات لندن و ثبت رکوردهای جدید جهانی افزایشی شد؛ به‌گونه‌ای‌که بهای پایه کاتد مس عرضه شده در این بازار برای معاملات هفته قبل (منتهی به ۸ اسفند) به ۲۰۰ هزار و ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم رکورد تاریخی قیمت پایه کاتد مس در بورس‌کالای کشور بود. رکوردشکنی قیمت پایه کاتد مس در بورس‌کالای کشور در هفته جاری نیز ادامه یافت و بهای پایه این محصول در عرضه‌های یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ اسفند به ۲۰۰ هزار و ۲۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. به این ترتیب بهای پایه کاتد مس عرضه شده در بورس‌کالای کشور از ابتدای امسال تا امروز رشدی ۲۲۹ درصدی داشته است.

قیمت پایه کاتد مس عرضه شده در بورس‌کالای کشور ظرف هفته‌های اخیر علاوه بر آنکه از محل رشد بهای جهانی مس تقویت شد از سمت نرخ ارز نیمایی در بازار داخل نیز شتاب گرفت. استمرار روند افزایشی نرخ ارز ظرف روزهای اخیر هر چند اندک باعث می‌شود تا قیمت پایه کاتد مس برای عرضه‌های هفته‌های بعد تقویت شود. البته برآورد روند نوسان نرخ ارز ظرف روزهای گذشته دشوار شده؛ چرا که این نرخ از فاکتورهای متناقضی سیگنال می‌گیرد که چندان قابل پیش‌بینی نیستند.

 سردرگمی متقاضیان در خرید

خریداران کاتد مس با وجود رشد بهای پایه این فلز در معاملات هفته قبل (منتهی به ۸ اسفند)، استقبال نسبتا خوبی از این عرضه‌ها داشتند. به‌گونه‌ای‌که برای ۸ هزار و ۲۶۰ تن کاتد مس عرضه شده در این هفته، تقاضایی برابر ۴ هزار و ۸۰۰ تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله ۳ هزار و ۸۰۰ تن کاتد مس منجر شد. اگرچه میزان حجم معامله در این هفته نسبت به حجم معاملات در دو هفته قبل کاهشی اندک داشت اما معامله ۳ هزار و ۸۰۰ تن کاتد مس از رینگ معاملاتی کاتد مس بورس‌کالا رقمی قابل‌توجه به‌خصوص در این قیمت پایه به‌شمار می‌رود. درحالی خریداران از کاتد مس با بهای پایه ۲۰۰ هزار و ۱۵۰ تومانی استقبال کردند که در معاملات اواخر آذر و دی ماه امسال بسیاری از صنایع تکمیلی حاضر به خرید این محصول حتی با نرخی در محدود ۱۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز نبودند و این قیمت را رقمی غیرقابل قبول می‌دانستند. اما به‌نظر می‌رسد که تغییر انتظارات تورمی شکل گرفته میان صنایع پایین‌دستی که مصرف‌کننده کاتد مس هستند باعث شد این بهای پایه در هفته‌ گذشته مورد قبول خریداران باشد. نزدیکی به روزهای پایانی سال و پیش‌بینی افزایش تورم معمول سالانه یکی از مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری تقاضا ظرف هفته‌های گذشته با وجود رشد نرخ بهای پایه بود. البته خریداران کاتد مس در بورس‌کالا برخلاف هفته‌ قبل از عرضه‌های هفته جاری استقبال نکردند. کاهشی شدن بهای کاتد مس در بازارهای جهانی و امید به افت نرخ قیمت پایه در هفته‌ بعد را می‌توان یکی از دلایل سوق تقاضا به این بازار دانست.

در واقع اگرچه عموما هفته‌های پایانی سال زمان خرید مواد اولیه و رونق معاملات بورس‌کالا به‌شمار می‌رود، اما غیرقابل پیش‌بینی شدن نوسان نرخ ارز ظرف روزهای گذشته و همچنین نوسانات متناقض در بازارهای جهانی، باعث شده متقاضیان در خرید یا تعویق خرید دچار سردرگمی شده و برخی هفته‌ها به امید مشخص شدن وضعیت بازار خرید خود را به تعویق بیندازند.

 بازارهای جهانی در دوراهی جهش یا ریزش

قیمت کاتد مس در بورس فلزات لندن در ماه فوریه (از اول تا بیست و ششم این ماه) رشدی ۲/ ۱۷ درصدی داشت که این میزان بیشترین میزان بازده ماهانه کاتد مس پس از نوامبر ۲۰۱۶ بود. قیمت این فلز در اولین روز از معاملات هفته قبل یعنی ۲۲ فوریه از کانال ۹ هزار دلار عبور کرد؛ روند مستمر افزایش قیمت در این بازار که از هفته‌های پیش شروع شده بود در روزهای ابتدایی بازگشایی هفته جاری نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای‌که قیمت معامله هر تن کاتد مس در بورس فلزات لندن در روز پنج‌شنبه ۲۵ فوریه به ۹ هزار و ۶۱۴ دلار به ازای هر تن رسید که بیشترین رقم معامله این محصول پس از جولای ۲۰۱۱ بود. اما این روند افزایشی در روز پایانی معاملات هفته قبل یعنی جمعه ۲۶ فوریه ادامه پیدا نکرد و بهای این محصول در بازارهای جهانی به ۹ هزار و ۱۷۲ دلار به ازای هر تن سقوط کرد.

درحالی‌که افت موجودی انبارهای کاتد مس در دنیا در عین رشد تقاضا، عامل شتاب‌گیری بهای جهانی این محصول ظرف هفته‌های گذشته بود، افزایش شاخص دلار ایالات‌متحده آمریکا و رشد نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور و رسیدن به رقم ۶/ ۱ درصد که اوج یک‌سال اخیر بازدهی این اوراق بود باعث شد سرمایه‌ها از بازارهای کالایی به سمت این اوراق جذب شوند و به این ترتیب این بازار با افت تقاضای سرمایه‌گذاری و کاهش قیمت ۶/ ۴ درصدی ظرف یک روز روبه‌رو شود. البته برخی تحلیلگران جهانی نیز نسبت به این موضوع هشدار داده و افزایش قیمت جهانی ایجاد شده در این بازار را متاثر از تقاضای سفته‌بازان دانسته بودند که می‌تواند به همان سرعتی که قیمت‌ها را در این بازار افزایشی کرد، آن را دچار ریزش و سقوط یکباره نیز کند. در این میان انتشار آمار اولیه از داده‌های اقتصادی چین و برآورد کاهشی شدن شاخص PMI در ماه فوریه برای سومین ماه متوالی توانست تضعیف‌کننده بازار کامودیتی‌ها باشد. با این وجود همچنان سیگنال‌های افزایشی در این بازار به پایان نرسیده و از همین رو انتظار رشد مجدد بهای کاتد مس در روزهای آینده دور از انتظار نیست. تصویب لایحه حمایتی ۹/ ۱ تریلیون دلاری دولت جو بایدن در مجلس نمایندگان این کشور یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی است که می‌تواند به افزایشی شدن مجدد بهای کامودیتی‌ها بینجامد. در عین حال انتظار می‌رود که برخلاف ماه‌های اخیر روند توسعه صنعتی در چین ظرف هفته‌های آتی افزایشی شده و این موضوع با رشد تقاضا برای اغلب کامودیتی‌ها به قدرت‌گیری مجدد این بازار منجر شود.

Untitled-2 copy