سیگنال‌های جهانی قوی‌تر از فاکتورهای ارزی عمل کردند

بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران از روزهای ابتدایی پس از بازگشایی در سال ۱۴۰۰ وارد فاز افزایشی البته با شتابی اندک شد؛ به گونه‌ای که قیمت معامله هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران دیروز چهارشنبه ۲۵ فروردین به ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این نرخ بیشترین بهای معامله این محصول پس از روزهای پایانی دی ماه پارسال است. در حالی بهای میلگرد در بازار آزاد به سطوح قیمتی نرخ این کالا در اواخر دی ماه رسیده که نرخ ارز آزاد و نیمایی در شرایط کنونی نسبت به نرخ آن در روزهای پایانی دی ماه ۱۳۹۹ افت داشته است. این کاهش نرخ ارز در ارز آزاد کمتر و در نرخ ارز نیمایی ملموس‌تر بوده است. بنابراین می‌توان گفت که در سیر صعودی جدید به وجود آمده در بازار فولاد سایر فاکتورها از نرخ ارز اثرگذارتر شده‌اند.

رشد بهای پایه شمش و مقاطع طویل فولادی در عرضه‌های هفته جاری و افزایش نرخ سنگ آهن در معاملات این محصول در بازار حراج باز بورس کالا سیگنال‌های افزایشی برای بازار آزاد مقاطع طویل فولادی بودند. افزایش قیمت مواد اولیه همچون سنگ آهن و شمش، به مفهوم رشد هزینه تولید بوده و خبر از رشد قیمت محصولات در هفته‌های بعد می‌دهد، بنابراین عموما در چنین برهه‌های زمانی موجی از تقاضا روانه بازارهای بورس کالا می‌شود. البته این رشد قیمت‌ها در بورس کالا متاثر از افزایش نرخ در بازارهای جهانی بود. ظرف هفته‌های اخیر هیجانی مجدد در بازارهای مختلف فولاد دنیا به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که نرخ انواع شمش و محصولات فولادی در بسیاری از بازارها افزایشی شد. در این میان رشد تقاضا برای فولاد در چین یکی از پارامترهایی است که دومینوی رشد بهای جهانی این محصول را رقم زده است.

به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، با توجه به قیمت عرضه این محصولات در بازار فیزیکی بورس کالا و همچنین بهای شمش فولاد، نرخ‌های فعلی این محصولات در بازار آزاد کف قیمتی هستند. البته در حال حاضر بازار آزاد در رکود نسبی به سر می‌برد اما با توجه به قیمت‌های کالاها در بورس نمی‌توان انتظار داشت که قیمت در بازار آزاد از این ارقام کمتر شود.

در معاملات دیروز بورس کالای ایران، بالغ بر ۱۲۰ هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد. از این میزان عرضه تنها حدود ۴۰ هزار تن در رینگ فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل و سود معقول تاجر انتظار می‌رود که میلگرد فروش رفته با این قیمت در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود؛ این در حالی است که به گفته فعالان بازار برای این کالا در نرخ های فعلی که در کانال ۱۲ هزار تومان هست نیز مشتری مصرفی چندانی وجود ندارد. بنابراین تفاوت قیمت عرضه محصول و نبود خریدار مهم‌ترین دلیل عدم استقبال مناسب از عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس کالا بوده است.