Untitled-3 copy

  ثبات قیمت گواهی زیر قیمت بازار

سال گذشته با تدابیری که در بازار گواهی سپرده سکه طلا اندیشیده شد و کاهش محدودیت نوسان قیمتی این بازار از مثبت و منفی یک به مثبت و منفی 5 درصد، سکه‌های زیادی از سوی اشخاص به خزانه‌های بانکی سرازیر شد که عمق قابل قبولی را برای این بازار در بورس کالا رقم زد. به این ترتیب می‌توان متوسط نرخ به دست آمده در این بازار را نزدیک به قیمت واقعی سکه طلا دانست که اگر بخواهیم با احتساب یک تا دو درصد فاصله قیمتی از بازار آزاد را مورد ارزیابی قرار دهیم، آن چه به دست می‌آید، باز هم فرضیه بالا بودن قیمت‌های فعلی و تداوم روند کاهشی بهای دارایی پایه این اوراق را قوت می‌بخشد؛ چرا که در دادوستدهای ابتدای سال 1400 تا پیش از هفته گذشته، متوسط اختلاف بهای گواهی سپرده سکه طلای بورسی با نرخ فیزیکی آن در بازار آزاد در محدوده مثبت نوسان می‌کرد، اما به تدریج با تغییر فازی که در پیش گرفت، این اختلاف بها نوسان خود را به سمت نرخ‌های کاهشی آغاز کرد تا از معاملات 6 اردیبهشت‌ماه تاکنون، متوسط قیمت گواهی سکه طلا، در نرخی پایین‌تر از بهای آن در بازار آزاد نوسان کند. به طوری که حتی این اختلاف بها در 8 اردیبهشت‌ماه با ثبت رقم منفی 45/  1 درصدی، به کمترین مقدار خود در سال‌جاری رسید. این مطلب به وضوح بیانگر قوت گرفتن ذهنیت افت نرخ در بین معامله‌گران این بازار است. 

  انتظارات منفی؛ علت و معلول تعیین نرخ در بازارهای موازی

از آنجا که بخش عمده دارایی پایه صندوق‌های طلا مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلایی است که در بورس کالا مورد دادوستد قرار می‌گیرد، جهت‌گیری منفی در بازار گواهی به نرخ NAV ابطال این صندوق‌ها نیز سرایت کرد. به طوری که می‌توان جریان کلی نوسان بهای این داده مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز کاهشی ارزیابی کرد. در کنار همه سیگنال‌های منفی که به این بازارها مخابره می‌شود، آن چه قابل رصد است، بحث انتظارات تورمی ارز و سکه است که با تقریب قابل قبولی در آینه ذهنیت معامله‌گران این بازارها نمایان است. 

  تداوم نوسان کاهشی صندوق‌های طلایی بورس کالا

هنگامی که به بررسی فاصله دو نرخ پایانی و NAV ابطال این صندوق‌ها می‌پردازیم، بازهم ذهنیت کاهشی اهالی این بازار خودنمایی می‌کند. این در حالی است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط اختلاف بهای این دو داده مهم برای هر چهار صندوق قابل معامله در این بازار در بازهی منفی نوسان کرد. می‌توان این ذهنیت را هم متاثر از نوسان بازارهای موازی نظیر ارز و سکه دانست و هم آینه‌ای که پتانسیل پیش‌بینی بهای این دو دارایی را در بازار فیزیکی در پی دارد. آنچه تاکنون از انتظارات تورمی معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا منعکس شده، بر تداوم روند منفی بهای ارز در بازار آزاد تاکید می‌کند که در صورت ثبات سایر شرایط، با احتساب انتظارات تورمی منفی 4 درصد - که از معاملات روز دوشنبه هفته جاری به دست آمد - نکته قابل‌توجهی است. چرا که متوسط اختلاف قیمت مورد معامله صندوق‌های طلا با NAV ابطال آنها برای دادوستدهای روز دوشنبه، منفی 36/  3درصد به ثبت رسید که با لحاظ کردن درصد خطای قیمت گواهی سپرده طلا با نرخ آن در بازار آزاد، می‌توان افت قیمت‌ها را تا منفی 4 درصد انتظاری دانست که از سوی معامله‌گران این بازارها بدیهی به نظر می‌رسد و تاکنون سعی داشته‌اند که دادوستدهای خود را با لحاظ کردن این موضوع به پیش برند.