Untitled-1 copy

 اینکه بار دیگر در روز گذشته اوراق سپرده سکه طلا به میزان 64/ 0 درصد پایین‌تر از نرخ سکه فیزیکی در بازار آزاد معامله شد، به وضوح انتظارات منفی معامله‌گران را نشان می‌دهد که سطح قیمت‌های فعلی را بالا می‌دانند. به این ترتیب با وجود عدم قطعیت‌های موجود که به دنبال نوسان‌های مکرر بهای ارز در اکثر بازارهای کالایی بورس کالا پدید آمده است، هنوز هم دورنمای افت نرخ خودنمایی می‌کند. متوسط فاصله قیمت پایانی و NAV ابطال صندوق‌های طلای بورس کالا در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش رقم منفی 12/ 2 درصدی را نشان می‌دهد که باز هم گواه دیگری بر تقویت دورنمای کاهشی است. اینکه تا چه زمانی این فرضیه معتبر است مشخص نخواهد بود. چرا که دادوستدهای ابزارهای طلایی بورس کالا به شدت تحت تاثیر تکانه‌های ارزی بازار آزاد قرار دارد. حتی در میانه روز گذشته که نرخ ارز مرز 23 هزار تومانی را پشت سر گذاشت و رشد نرخ را نسبت به ابتدای روز تجربه کرد، معامله‌گران صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلا هنوز هم با ذهنیت کاهشی و مقطعی بودن این نوسان ارزی، به دادوستد خود ادامه دادند.

  رهبری بازارهای کالایی به دست نوسان بهای ارز

تحرکات قیمتی ارز، واکنش‌های جدی و شدیدی را در معاملات بازارهای موازی نظیر سکه و طلا در بر دارد که به وضوح به بازار ابزارهای طلایی بورس کالا سرایت کرده است. به طوری که حتی اگر این نوسان قیمتی در نرخ ارز بازار آزاد، محدود باشد، اثر قدرتمندی بر حجم و میزان تقاضای وارد شده به سایر بازارها را برجا‌ می‌گذارد و به نوعی این روزها مدیریت فعلی اکثر بازارهای کالایی به دست تکانه‌های ارزی افتاده است. زیرا ذهنیت معامله‌گران عموم بازارهای کالایی و دارایی‌های سرمایه‌ای با تکانه‌های بهای ارز گره خورده و با کوچک‌ترین نوسان نرخ ارز، جهت‌گیری معاملات نیز تغییر می‌کند.

 از ابتدای سال جاری که بهای ارز در بازار آزاد نوسان کاهشی را در پیش گرفت، فرضیه افت قیمت‌ها در بین معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس کالا نیز قوت گرفت و انتظارات کاهشی در ر‌وند معاملات این بازارها خودنمایی می‌کرد. به طوری که سیگنال رسمی که از اختلاف قیمت پایانی و NAV ابطال 4 صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا مخابره می‌شد، بازه‌ای منفی را ترسیم می‌کرد که تنها در معاملات روز 21فروردین به رقمی نزدیک به صفر رسید و گویی انتظارات اهالی بازار متعادل شده و حباب قیمتی این بازار به صفر رسیده است. اما در عموم روزهای معاملاتی اختلاف این دو داده حیاتی نشان‌دهنده بالا بودن قیمت‌ها از سطوح واقعی بود و وجود حباب قیمتی را اثبات می‌کرد. اگرچه در برهه‌هایی از زمان این اختلاف قیمت پایانی و NAV ابطال افت و خیزهایی داشت اما متوسط آن از ابتدای سال تاکنون به میزان منفی 28/ 2  درصد به ثبت رسیده است. این مطلب به معنی آن است که ذهنیت غالب معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس کالا مبتنی بر دورنمای کاهشی قیمت است که در انتظار تحقق این فرضیه دادوستدهای فعلی خود را مدیریت می‌کنند. 

  عقبگرد بهای ارز، تقویت انتظارات کاهشی 

اما طی هفته گذشته که بهای ارز وارد کانال افزایشی شد و فرضیه ریزش بهای دلار به نرخی پایین‌تر از 20 هزار تومان را بی‌اثر کرد، جریان انتظارات کاهشی اهالی بازار نیز تا حدی تضعیف شد. به گونه‌ای که رصد معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا نشان می‌دهد در این برهه زمانی که بهای ارز افزایشی بود، نه تنها اختلاف بهای گواهی سپرده سکه طلا از قیمت سکه فیزیکی بازار آزاد مثبت شد، بلکه متوسط انتظارات تورمی صندوق‌های طلایی بورس کالا نیز به مقدار زیادی تعدیل شد و در 26 اردیبهشت به محدوده منفی 15/ 1 درصد رسید. به رغم آنکه روند تغییرات بهای ارز برای مدتی افزایشی شد، به دلیل عدم قطعیت‌های موجود برای تثبیت نرخ ارز در این قیمت‌ها، متوسط انتظارات تورمی در محدوده منفی باقی ماند و معامله‌گران ابزارهای طلایی بورس کالا سعی کردند، استراتژی معاملاتی خود را به شکلی ادامه دهند که رشد بهای ارز را موقتی و بدون پشتوانه دانسته و هنوز هم منتظر افت نرخ باشند. از اواسط هفته جاری بهای ارز تا حدی از ادامه رشد قیمتی خود بازماند تا جایی که معاملات ابتدای روز گذشته خود را با قیمت 22 هزار و 830 تومان آغاز کرد. این تمایل بهای ارز به افت نرخ طی روزهای اخیر، سبب شد که باز هم اختلاف بهای گواهی سپرده کالایی و سکه فیزیکی بازار آزاد از معاملات 26 اردیبهشت ماه تاکنون در بازه منفی نوسان کند که با احتساب عرف یک تا 2 درصدی اختلاف نرخ بازار گواهی سپرده سکه طلا و قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد، به نظر می‌رسد که باز هم انتظارات کاهشی اهالی بازار قوت گرفته است.

  نوسان آرام بهای اونس طلا در مسیر افزایشی 

این روزها بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به آرامی وارد مسیر افزایشی شده است. به طوری که پس از آنکه در 31 مارس اونس طلا کمی کمتر از 1680دلار معامله می‌شد، تغییر فاز قیمتی را آغاز و وارد فاز صعودی شد.  از نظر کارشناسان بازار طلا رشد آرام و تدریجی بهای هر اونس طلا طی دو ماه و نیم گذشته که در مجموع رشد نزدیک به 200 دلاری را تجربه کرده، توصیف صحیحی از بازار نخواهد بود، اما این انتظار وجود دارد که تداوم این روند به رغم کاهش اندک بها در برخی از روزهای معاملاتی، باز هم به مسیر افزایشی خود ادامه دهد. در هفته‌ای که گذشت نوسانات قیمت اونس جهانی بالا بود. آمارهای مربوط به تورم حاکی از تشدید فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا است و داده مربوط به تولیدات صنعتی نیز کمتر از انتظارات منتشر شد. تورم هنوز در محدوده قابل تحمل فدرال رزرو قرار دارد، بنابراین در حال حاضر فدرال رزرو تمایل دارد به سیاست‌های انبساطی ادامه دهد که این امر از روند صعودی قیمت طلا حمایت خواهد کرد. در معاملات روز گذشته در ساعت 13:16 قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1869 دلار رسید که حکایت از رشد 76/ 1 درصدی بها طی هفته گذشته دارد. همچنین قیمت اونس طلا، طی یک ماه گذشته نیز روند مثبت را ثبت کرده است. اما این روند مثبت آرام بوده و تا محدوده 65/ 5 درصد افزایش قیمت را به همراه داشته است. 

  سکانداری نرخ ارز، اونس طلا را به حاشیه راند

دو اهرم اصلی و تعیین‌کننده سرنوشت معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز داخلی است که این روزها نوسان نرخ ارز محرک اصلی دادوستدهای این بازار است و تغییرات بهای اونس اگرچه بر قیمت‌های این بازار موثر بوده اما در جهت‌دهی به جریان کلی دادوستدها در مقایسه با نوسان بهای آزاد ارز، نتوانسته تاثیر قدرتمندی برجا‌ بگذارد. این روزها عدم قطعیت‌های بسیاری وجود دارد که ریشه در تصمیمات سیاسی- اقتصادی داشته که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه آینده است. این عوامل سایه سنگینی بر دادوستد بازارهای کالایی داشته است که بازار ابزارهای مالی بورس کالا نیز از آن مستثنی نیستند.