حرکت رفت و برگشتی انتظارات تورمی در بازار صندوق‌های طلای بورس‌کالا در حالی نمایان شد که به‌رغم فاصله مثبت میان نرخ پایانی و NAV ابطال هر واحد صندوق در روز سه‌شنبه، در جریان معاملات روز چهارشنبه این فاصله به میزانی تعدیل شد که در محدوده منفی‌۵۱/ ۰ درصدی قرار گرفت که نشان‌دهنده حباب قیمتی منفی از مسیر انتظارات تورمی بود. به‌نظر می‌رسد که اهالی بازار هنوز هم نسبت به سیگنال‌های افزایشی که به‌ویژه از بازار ارز مخابره می‌شود، بی‌اعتماد بوده و سعی دارند با محافظه‌کاری سطوح قیمتی معاملات خود را پایین نگه دارند‌ تا با این اقدام ریسک ناشی از نوسان شدید قیمت را تاحدی پوشش دهند. از این‌رو پیش‌نگر ابزارهای طلایی بورس‌کالا در جریان معاملات روز گذشته نرخ ۲۵ هزار و ۱۷۲ تومانی را برای بهای دلار در بازار آزاد منطقی ارزیابی کرد، آن‌هم در شرایطی که در لحظه تنظیم این گزارش دلار بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان در حال معامله بود. البته تخمین بهای ارز از رفتار معامله‌گران ابزارهای طلایی بورس‌کالا تنها یکی از بی‌شمار متغیری است که بر نرخ ارز اثرگذار است. اما در عین حال می‌تواند ترسیم‌کننده دورنمای کوتاه‌مدت نوسان‌های ارزی باشد، همانطور که در یک سال گذشته این بازار به‌خوبی توانسته به تخمین انتظارات تورمی معامله‌گران در دو بازار ارز و سکه بپردازد.

همچنین بازار گواهی‌سپرده سکه نیز همگرا با واحدهای صندوق طلا، در فاز نزولی خود نوسان می‌کند. به‌عبارت دقیق‌تر متوسط قیمت اوراق سپرده سکه در بورس‌کالا، یک درصد کمتر از سکه فیزیکی قرار گرفت. این مطلب به معنی آن است که بازیگران این بازار همواره به ریزش قیمت‌ها باور دارند. روز گذشته در حالی که نرخ ارز در بازار آزاد روند صعودی خود را سپری می‌کرد، بهای اونس جهانی طلا در محدوده منفی نوسان کرد و افت روزانه ۱۶/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. دو متغیر اصلی که امکان پیش‌بینی قیمت ابزارهای طلایی بورس‌کالا را فراهم می‌کنند، سیگنال متناقضی را به بازار مخابره کردند که البته تجربه ثابت کرده، تکانه‌های ارزی اگر از تغییرات جهانی قیمت‌ها پیشی بگیرد، پتانسیل مدیریت ذهنیت اهالی بازار را خواهد داشت. نوسان نسبتا آرام بهای اونس جهانی طلا در هفته جاری، می‌تواند فضا را برای اثرگذاری قدرتمند بهای ارز فراهم کند. همانطور که در جریان معاملات اواسط هفته جاری به مثبت‌شدن انتظارات تورمی ختم شد‌. اما انتظارات اهالی بازار حکایت از دورنمای قیمتی مبهمی برای ابزارهای طلایی دارد زیرا افت و خیزهای نرخ در این دو بازار همچنان ادامه دارد تا سیگنال‌های قطعی‌تری به این بازار مخابره شود.

  دو سیگنال متناقض در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا

صعود بهای ارز در بازار آزاد و رسیدن آن  به کانال۲۵ هزار تومانی، اولین و مهم‌ترین سیگنال افزایشی را به بازار مخابره کرد. اینکه ابزارهای مالی طلایی بورس‌کالا پس از مدتها برای دومین‌بار در سال‌جاری در روز سه‌شنبه این هفته، ترسیم‌کننده انتظارات افزایشی بود، نشان‌دهنده دست به ماشه بودن معامله‌گران برای برگشت جریان بازار است. آن‌هم در شرایطی که نوسان نرخ اونس جهانی طلا مسیر کاهشی را در پیش گرفته، به‌نظر می‌رسد اهالی بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا، سیگنال تکانه‌های ارزی را برجسته‌تر در نظر گرفته و سعی دارند به کوچک‌ترین تحرک قیمتی در متغیرهای اصلی اثرگذار واکنش نشان دهند.

به این ترتیب معاملات صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلا روزهای مبهمی را پشت‌سر می‌گذارند که پس از ۳ ماه نوسان منفی و انتظار افت قیمت‌ها، در انتظار سیگنال‌های قدرتمندی هستند که به سرعت تغییر فاز خود را آغاز کنند‌ اما هنوز نمی‌توان با صراحت شروع این روند مثبت را اعلام کرد‌ زیرا در جریان معاملات روز گذشته باز‌هم انتظارات تورمی وارد فاز منفی شد و نوسان منفی قیمتی به ثبت رسید‌. اما بازگشت اختلاف دو نرخ پایانی و NAV ابطال به محدوده مثبت در معاملات روز سه‌شنبه به معنای تحرکات زیرپوستی اهالی این بازار است که در انتظار سیگنال‌های رسمی تداوم رشد نرخ در بازار ارز هستند. اگرچه انتظارات تورمی در آینه معاملات روز ۸ تیرماه صندوق‌های طلایی بورس‌کالا به میزان محدود ۲۶/ ۰ درصدی مثبت شد، اما هنوز هم به صراحت نمی‌توانیم صحبت از انتظار افزایشی قابل‌توجه داشته باشیم‌ چراکه هنوز هم معاملات گواهی سپرده سکه در روزهای اخیر در نرخی پایین‌تر از قیمت فیزیکی سکه در بازار معامله می‌شوند که با توجه به لحاظ‌کردن اختلاف معقول یک تا دو درصدی گواهی از بازار آزاد سکه، هنوز هم می‌توان ردی از انتظار کاهش نرخ را در بین اهالی بازار مشاهده کرد. به این ترتیب آنچه که از روند معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا در روزهای گذشته مخابره می‌شود، به اجماع‌نرسیدن اهالی این دو بازار در تغییر فاز انتظارات تورمی و افزایشی نرخ است که لازم است وقفه کوتاه‌مدت همگراشدن این دو بازار را لحاظ کرده و سپس به پیش‌بینی بپردازیم.

  افت شتاب کاهشی بهای اونس جهانی طلا

قیمت اونس طلا در معاملات بازارهای جهانی طی هفته گذشته در یک محدوده نسبتا خنثی نوسان داشت‌ به‌طوری که پس از واکنش این بازار به نشست اخیر فدرال‌رزرو که افت بیش از ۱۰۰ دلاری را به‌ثبت رساند، در حال‌حاضر با شتاب کمتری به نوسان کاهشی خود ادامه می‌دهد و در معاملات ۳۰ ژوئن به بهای ۱۷۵۳ دلاری به ازای هر اونس رسید. این در حالی است که نوسان قیمتی این فلز گرانبها در هفته جاری به منفی ۲۳/ ۱درصد رسید. اصلی‌ترین دلیلی که از شتاب کاهشی بهای اونس طلا در هفته‌جاری کاسته شد، تفاوت بیانیه و اظهارات مقامات فدرال‌رزرو در اتخاذ سیاست‌های انقباضی است، از این‌رو می‌توان انعکاس آن را در نوسان محدود بهای طلا در هفته اخیر مشاهده کرد.

  تکانه‌های مثبت ارز؛ علت اصلی تغییر فاز انتظارات تورمی

بنابراین به‌رغم کاهشی بودن روند نوسان بهای اونس جهانی طلا، دیگر متغیر موثر بر معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا، یعنی نرخ آزاد ارز وارد فاز صعودی شده است. طولانی‌شدن نتیجه مذاکرات اخیر برجام از جمله دلایلی است که می‌تواند همچون محرکی موثر بر افزایش بهای ارز اثرگذار باشد. به این ترتیب می‌توان سکاندار انتظارات تورمی پیش‌رو را مربوط به صعود نرخ ارز دانست که زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها در بسیاری از بازارها شده است.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون انتظارات اهالی بازار ابزارهای طلایی به‌ویژه در معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، در محدوده منفی نوسان کرده است به‌طوری که متوسط انتطارات تورمی سه ماهه فصل بهار ۱۴۰۰ به میزان منفی ۲‌درصد ارزیابی می‌شود. اما با شروع تکانه‌های افزایشی بهای ارز فاصله دو نرخ پایانی و NAV ابطال واحدهای صندوق طلا به‌گونه‌ای تغییر کرد که در جریان معاملات روز سه‌شنبه، متوسط انتظارات تورمی معامله‌گران این بازار مثبت شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در عموم روزهای معاملاتی سال‌جاری که بهای ارز روند نزولی را درپیش‌گرفته بود، بازیگران بازار صندوق‌های طلای بورس‌کالا، دورنمای کاهش نرخ را داشته و سعی می‌کردند، معاملات خود را در سطوحی انجام دهند که قیمت پایانی هر واحد صندوق طلا، کمتر از نرخ ابطال آن باشد.