22-02

چشم امید اهالی بازار به کاهش قیمت‌ها

اکنون که 15 روز از تیرماه سال‌جاری را پشت‌سر گذاشته‌ایم، متوسط انتظارات معامله‌گران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در محدوده منفی قرار گرفت. باوجود هنوز سیگنال‌های رسمی دقیقی به این بازار مخابره نمی‌شود و دورنمای قیمتی در بازار ارز و طلای جهانی به‌عنوان دو متغیر اصلی ابزارهای طلایی بورس کالا در هاله‌ای ابهام است‌ اما از سوی بسیاری از بازیگران بازار افت نرخ محتمل خواهد بود. از این‌رو در عموم روزهای معاملاتی تیرماه، همچون ماه‌های گذشته سال‌جاری، اختلاف دو داده حیاتی صندوق‌های طلایی بورس‌کالا یعنی نرخ پایانی و قیمت ابطال هر واحد صندوق در بازه منفی نوسان قرار داشت. اگرچه در برخی از روزها که بهای ارز در بازار آزاد وارد مسیر افزایشی شد، تا حدی انتظار افت نرخ تعدیل شد و علاوه بر رشد قیمت واحدهای هر 4 صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا، فاصله قیمت پایانی و NAV ابطال این صندوق‌ها، مثبت شد. اگرچه این میزان مثبت محدود بود اما در جریان معاملات سال‌جاری کم‌سابقه به‌شمار می‌رود.

  نوسان متغیرهای اثرگذار در محدوده خنثی

اینکه بهای دلار در بازار آزاد در محدوده مقاومتی 25 هزار تومانی نوسان می‌کند و تمایلی به عبور از این نرخ در آن دیده نمی‌شود، بر تردیدهای اهالی بازار ابزارهای طلایی افزوده است‌ چرا‌که دیگر متغیر اصلی این بازار یعنی اونس جهانی طلا نیز در ماه ژوئن بدترین عملکرد ماهانه خود را به ثبت رساند و پس از سقوط بیش از 100 دلاری و از‌دست‌دادن کانال 1800 دلاری بی‌اعتمادی نسبت به نوسان‌های افزایشی محدود آن را ایجاد کرده و بازیگران بازار تا مخابره خبرهای متقن و مشخص‌شدن برنامه سیاستگذاران پولی-مالی آمریکا برای مقابله با تورم اخیر، به روند آرام معاملات خود ادامه می‌دهند. در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با صعود 77/ 0درصدی، به 1805 دلار رسید که رشد هفتگی 54/ 2درصدی را به همراه داشت. طبق پیش‌بینی برخی از کارشناسان بازار طلا انتظار بر دستیابی قیمت هر اونس طلا به سطوح بالاتر محتمل است،‌ زیرا در تازه‌ترین خبرهای منتشره، به دلیل تضعیف شاخص دلار، تقاضا برای دارایی‌های امن تا حدی تقویت شد اما همه‌چیز مبتنی بر تصمیم نهایی در آخرین نشست فدرال‌رزرو بوده که قرار است در هفته‌جاری آخرین گزارش آن و دیدگاه مقامات آن نسبت به سیاست‌های اقتصادی پیش‌رو منتشر شود.

  قیمت گواهی سپرده سکه از بازار عقب ماند

نوسان نرخ اوراق سپرده سکه طلا از آن جهت دارای اهمیت است که بخش عمده دارایی پایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را تشکیل می‌دهد. اگرچه حرکت رفت و برگشتی نرخ گواهی سکه طلا در کانال 10میلیون تومانی قرار دارد‌ اما در عموم روزهای معاملاتی هفته جاری، به میزان محدودی کمتر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد ارزیابی می‌شود. بررسی معاملات اخیر این بازار نشان می‌دهد که از 9تیر سال‌جاری تاکنون فاصله قیمت میان گواهی و سکه فیزیکی روند افزایشی به خود گرفته است‌ به‌طوری‌که در روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش به محدوده منفی 9/ 0درصدی رسید. از این‌رو بازار گواهی سپرده نیز در حالی به معاملات خود ادامه می‌دهد که عموم معامله‌گران آن با حفظ استراتژی محافظه‌کارانه خود، سعی دارند در سطوح پایین و با حداقل نوسان به دادوستد بپردازند تا سیگنال‌های قطعی‌تری به بازار مخابره شود. اینکه هنوز هم از روند مذاکرات برجام خبرهای امیدوارکننده‌ای مخابره نمی‌شود، در عین‌حالی که محرک قدرتمندی برای صعود بهای آزاد دلار از مرز 25 هزار تومانی دیده نمی‌شود، داده‌های متناقضی هستند که دورنمای نوسان نرخ در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا را پیچیده ترسیم می‌کند.

  انتظار عقبگرد نرخ دلار به کانال 24تومانی در کوتاه‌مدت

برآیند قیمت ابزارهای طلایی بورس‌کالا نسبت به قیمت‌های واقعی بازار حکایت از انتظار تورمی منفی دارد که در معاملات روز گذشته به میزان منفی 61/ 0درصد ارزیابی شده است. انتظاراتی که از داده‌های این بازارها به دست می‌آید اگرچه در محدوده‌ای نزدیک به قیمت‌های واقعی نوسان می‌کند، اما اشاره‌ای به افت محدود نرخ دارد که گویی ترس از کاهش جدی قیمت‌ها را در بین معامله‌گران نشان می‌دهد‌.  پس از افت و خیزهای محدود بهای آزاد دلار در روز گذشته باز هم تحرک جدی قیمتی در بازار ارز دیده نشد و محدوده قیمتی 25 هزار تومانی برای آن حفظ شد. این درحالی بود که مبتنی بر انتظارات تورمی به‌دست آمده از داده‌های حیاتی ابزارهای طلایی بورس‌کالا، عقب‌نشینی بهای انتظاری دلار تا محدوده 24 هزار و 968 تومانی منطقی ارزیابی می‌شود.

  هیجان بازار آتی با معاملات صندوق طلا

تکمیل زنجیره ابزارهای طلایی بورس‌کالا، گامی مثبت برای پیش‌بینی قیمت در بازار ارز و سکه به‌شمار می‌رود. برخلاف دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، تنها قرارداد آتی فعال صندوق طلا، دورنمای رشد نرخ را برای این دارایی سرمایه‌گذاری نشان داد. اگرچه هنوز با صراحت نمی‌توان از این انتظارات مثبت صحبت کرد چراکه کمتر از یک هفته معاملاتی این قرارداد معاملات خود را آغاز کرده است، از این‌رو در روزهای ابتدایی بازگشایی نماد‌ هستیم و هنوز زود است که با تکیه بر سایر متغیرهای اصلی بازار آتی به دورنمای نرخ بپردازیم. اما آنچه که ظرف چند روز معامله این نماد به چشم می‌خورد، روند صعودی موقعیت‌های باز در این نماد است که سبب ورود نقدینگی به بازار آتی می‌شود. از این‌رو می‌توان در صورت تداوم معاملات آتی صندوق طلا در کنار ورود سایر صندوق‌های طلای فعال بورس‌کالا و راه‌اندازی نمادهای بیشتر شاهد افزایش عمق بازار آتی باشیم.

نماد ETCMO00 (آتی صندوق طلا)‌ که در روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش به ازای هر واحد با نرخ 8 هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت، از قیمت دارایی پایه خود پیشی گرفت که در صورت تداوم این روند افزایشی و حتی حفظ فاصله مثبت قیمتی، تداعی‌کننده انتظار رشد قیمت‌ها تا سررسید این قرارداد یعنی 20 مرداد است. گفتنی است که وضعیت معاملات این نماد در حال‌حاضر فورواردیشن (قیمت معامله بالاتر از نرخ دارایی پایه) است که در روزهای نزدیک شدن به تاریخ تحویل، نرخ تسویه قرارداد آتی صندوق طلا به سمت قیمت دارایی پایه خود همگرا خواهد شد.