محدوده منفی برای انتظارات تورمی افزایش یافت

آنچه که از روند معاملات واحدهای صندوق‌های طلایی در سال جاری نمایان است، نگرش کاهشی بازیگران این بازار است که سعی دارند، سفارش‌های خود را در سطوح قیمتی پایین‌تر از نرخ ابطال آن ثبت کنند. همان‌طور که در روز گذشته نیز چنین رخدادی مجددا تکرار شد و متوسط انتظارات تورمی در آینه دادوستد واحدهای ۴ صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا به رقم منفی ۹۳/ ۰ درصد رسید. این در حالی است که در روزهای پیشین نیز نوسان در بازه منفی برای انتظارات تورمی به ثبت رسیده بود اما در جریان معاملات روز گذشته فاصله دو نرخ پایانی و NAV ابطال این صندوق‌ها به طور نسبی افزایش محدودی داشت و به سمت منفی یک درصد متمایل شد. بررسی روند نوسان نرخ پایانی هر واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا حکایت از حرکت رفت و برگشتی قیمت دارد که به رغم حفظ فاصله منفی با نرخ ابطال این واحدها، افت و خیزهای قیمتی را در معاملات روزانه به ثبت می‌رساند.

  سکاندار بازار ابزارهای طلایی؛ نوسانات ارزی

 در شرایطی که بهای ارز در بازار آزاد روند نزولی محدودی را در پیش گرفته و پس از روزهای زیادی که کانال ۲۵ هزار تومانی را حفظ کرده و نوسان اندکی در این بازه را تجربه می‌کرد، مجددا سیر نزولی آرامی را در پیش گرفته است. به طوری که در روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش با نرخ ۲۴ هزار و ۹۴۰ تومانی در حال معامله بود. در حالی که دیگر متغیر اصلی این بازار یعنی بهای اونس جهانی طلا تغییر فاز داده و وارد مسیر افزایشی شده است. به طوری که با عبور از مرز ۱۸۰۰ دلاری در معاملات روز گذشته خود به نرخ ۱۸۰۸ دلار به ازای هر اونس رسید که در کنار افت بهای ارز می‌تواند به عنوان دو سیگنال متناقض برای بازار ابزارهای طلایی بورس کالا به شمار رود. در هفته گذشته بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی رشد نزدیک به ۲۰/ ۱ درصدی را به خود دید. دستیابی به سطوح فعلی قیمت برای هر اونس طلا، بالاترین سطح نرخ طی سه هفته گذشته را نشان می‌دهد که روند صعودی به خود گرفته است. شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت را مربوط به نگرانی‌های روزافزون انواع جدید ویروس کرونا دانست که چندی است در بسیاری از کشورها دیده شده و می‌تواند سرعت رشد اقتصادهای جهانی را تا حدی کاهش دهد. از این رو سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امنی همچون طلا می‌تواند جذاب باشد. در شرایطی که ذهنیت غالب بازیگران بازار نزولی بود و متوسط انتظارات تورمی مبتنی بر این بازار ارقام منفی را نشان می‌دهد، تکانه‌های ارزی در مقایسه با بهای اونس جهانی طلا اثرگذاری بیشتری بر معاملات افراد دارد. از این رو می‌توان سیگنال‌ساز اصلی خرید و فروش واحدهای صندوق طلا را مربوط به نوسان ارز دانست که نه تنها از آن تاثیر می‌پذیرد بلکه می‌تواند عامل قابل اتکایی برای ترسیم دورنمای بازار ارز و سکه حداقل در کوتاه‌مدت داشته باشد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» به صراحت این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار آن بارها سنجیده شده است.

  قیمت گواهی از بازار غیر رسمی عقب ماند

دادوستد اوراق گواهی سپرده کالایی نیز انتظارات منفی موجود در بازار صندوق‌های طلا را تصدیق می‌کند. چرا که در روزهای اخیر ( هر ۱۰۰ واحد گواهی سپرده که به اندازه یک سکه تمام‌بهار آزادی است،) پایین‌تر از نرخ واقعی سکه در بازار معامله شد. به طوری که در روز گذشته متوسط نرخ پایانی اوراق سپرده سکه طلا در بورس کالا به میزان ۶/ ۰ درصد پایین‌تر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد بود. این در حالی است که روند تغییرات قیمتی در بازار غیررسمی سکه طلا نیز کاهشی بود که در لحظه تنظیم این گزارش به کانال قیمتی ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی رسیده است. این مطلب به وضوح حکایت از همسو بودن انتظارات ابزارهای طلایی با نوسان منفی قیمت‌های واقعی در بازار دارد. از آنجا که بخش عمده دارایی پایه صندوق‌های طلا، گواهی سپرده سکه طلا است، می‌توان این روند کاهشی را در نرخ ابطال این واحدها نیز مشاهده کرد که البته به دلیل لحظه‌ای اعمال شدن آن بر قیمت NAV ابطال، افت و خیزهای تکانه‌های قیمتی گواهی سپرده قابل رویت است. نهایتا آنچه که در آینه ابزارهای طلایی بورس کالا خودنمایی می‌کند، فرضیه غالب افت قیمت‌هاست که بر ذهنیت عمده اهالی این دو بازار منعکس شده است و محرک اصلی این روند نزولی، نوسان کاهشی بهای ارز در بازار آزاد به شمار می‌رود.