زمان این قرارداد یک‌ماهه بوده و حداقل میزان تقاضای ممکن از سوی هر خریدار ۱۰۰ تن بود. از دیگر ویژگی‌های این معامله امکان استفاده از سهمیه بهین‌یابی سه ماهه برای هر خریدار به شرط کسر از سهمیه بوده است. این معامله به صورت کلی شرایط بازارپسندی داشت و می‌توان عنوان کرد که از این پس رقابت برای خرید گرید S۶۵ در گروه کالایی PVC احتمالا کاهش خواهد یافت زیرا خریدار واقعی، بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را تامین کرده است. این در حالی است که نوسان نرخ بر مبنای قیمت‌های پایه صورت خواهد گرفت یعنی از این پس به نسبت قیمت پایه اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قیمت کالا در زمان تحویل همان نرخ خواهد بود.

همان‌گونه که عنوان شد در این معامله رقابت برای خرید صفر بود یعنی نرخ پریمیوم کشف شده در این قرارداد برابر با صفر بوده است. این مطلب به معنی آن است که تا زمان پایان موعد تحویل این کالا، دقیقا قیمت کشف شده در معامله همان قیمت پایه خواهد بود که یک ویژگی مهم و جذاب به شمار رفته و می‌تواند محرک جدیدی برای توسعه این شیوه معاملات از سمت خریدار باشد.

به گزارش کالاخبر و  به گفته سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس‌کالای ایران قراردادهای کشف پریمیوم می‌تواند عاملی برای بهبود برنامه‌ریزی تولید پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی باشد و این واحدها را از نوسانات لحظه‌ای بازار مصون دارد.

وی می‌گوید: قراردادهای کشف پریمیوم برای بالادست دستاورد مهمی مانند برنامه‌ریزی برای تولید را به‌همراه خواهد داشت و صنایع پایین‌دستی نیز با توجه به قراردادهایی که برای فروش داشته و برنامه‌ریزی تولید کرده‌اند، می‌توانند مواد‌اولیه خود را به‌صورت بلندمدت خریداری کنند.

علاوه بر این به عقیده محمد‌ متقی، رئیس‌دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی این قرارداد که نخستین قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا در قالب کشف پریمیوم و اعتباری محصول پی‌وی‌سی (PVC) است، آغازگر فصل جدیدی از معامله‌ها در بورس‌کالا به‌شمار می‌رود. قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا شروع تازه‌ای خواهد بود بر کاهش ریسک تولید و تامین امنیت در سمت عرضه و تقاضا و یک ابزار جدید در بازار که باعث رونق معاملات خواهد شد.

  تجربه‌های بین‌المللی

این قراردادها در حالی برای استفاده در بورس کالای ایران طراحی شده که در بیان سابقه و نمونه‌های مشابه از انعقاد این نوع قراردادها در بورس‌های کالایی در دنیا می‌توان به بورس فلزات لندن اشاره کرد؛ گرچه تفاوت‌هایی بین این قراردادها در بورس کالای ایران با قراردادهای پریمیوم در بورس لندن وجود دارد. به طوری که در بورس فلزات لندن به دلیل گستردگی دامنه انبارهای پذیرش شده در کشورهای مختلف، خریدار محصولی را از یک عرضه‌کننده می‌خرد، اما محل تحویل توسط عرضه‌کننده تعیین می‌شود. این در حالی است که خریداران تمایل دارند کالا را در منطقه‌ای دیگر تحویل بگیرند. به همین دلیل، با کمک قراردادهای پریمیوم خریدار می‌تواند کالای مشابه را از انبار دیگری در یک منطقه یا کشوری دیگر تحویل بگیرد.

  تضمین خرید و فروش برای تولیدکننده و خریدار

مزیت اصلی این گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها در آن است که در قرارداد کشف پریمیوم خریدار از رسیدن کالا و تامین به‌موقع اطمینان خاطر دارد.

حال آن که در قراردادی مثل سلف خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش‌خرید کند و در قرارداد فوروارد نیز به دلیل مشخص شدن قیمت نهایی در زمان انعقاد قرارداد، امکان تضمین قیمت وجود دارد. حال آنکه ممکن است برخی خریداران، سرمایه موردنیاز را برای تامین مواد اولیه مصرفی خود در اختیار نداشته باشند، اما برای حفظ تولید آتی خود نیازمند تضمین هستند که این ضمانت به کمک قرارداد کشف پریمیوم امکان‌پذیر است.

ضمن اینکه فروشنده نیز این اطمینان را پیدا می‌کند که کالای تولیدی خود را در تاریخ سررسید می‌فروشد.

با معاملات کشف پریمیوم در بورس کالای ایران، هم تولیدکننده و هم خریدار اطمینان پیدا می‌کنند که در هر فصل، در زمینه تولید محصول و خرید مواد اولیه موردنیاز خود در بازار مشکلی نخواهند داشت و این اتفاق به طور مستقیم تولید کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.