22-2

 سیگنال‌های مثبت ارزی در روز ابتدایی هفته‌جاری به بازار گواهی سکه طلا رونق داد و باعث شد تا پس از یک ماه، احتیاط از رفتار معامله‌گران این بازار رخت بربندد و هر گواهی سکه با نرخی حدود 5/ 0 درصد بالاتر از ارزش معادل آن در بازار فیزیکی به‌فروش رود. اما این رویه چندان ادامه نداشت و در اواسط روز گذشته با عقبگرد قیمتی ارز، باز‌هم احتیاط بر رفتار معامله‌گران گواهی سکه حکمفرما شد. در زمان تنظیم این گزارش هر گواهی سکه با نرخی حدود یک درصد کمتر از بهای معادل وزنی آن در بازار فیزیکی مورد دادوستد قرار گرفت که این موضوع می‌تواند بیانگر ذهنیت اهالی این بازار از تعدیل احتمالی بیشتر نرخ ارز باشد.

  ذهنیت معامله‌گران گواهی سکه مثبت شد

میانگین بهای معامله هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران ظرف روز ابتدایی هفته جاری به بیشترین نرخ پس از روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته رسید. اوج‌گیری نرخ ارز و ورود اسکناس آمریکایی به کانال 26 هزار تومان‌ برای ساعاتی در روز شنبه نهم مرداد مهم‌ترین دلیل پرواز اوراق گواهی سکه در این بازار بود و باعث شد تا ارزش آن نسبت به بهای میانگین معامله آن در آخرین روز از هفته قبل برابر چهارشنبه ششم مرداد افزایشی 8/ 4 درصدی داشته باشد. رونق معاملات گواهی سپرده در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته‌جاری به میزانی بود که باعث شد تا در عین حال که میانگین قیمت هر گواهی سکه رشدی محسوس داشته باشد، بهای این گواهی نسبت به معادل وزنی سکه در بازار فیزیکی نیز 5/ 0درصد بیشتر شود. به شکل بنیادی انتظار می‌رود ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر ۰۱/ 0 برابر (یک‌درصد) ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. البته شرایط و قوانین حاکم بر روند معامله گواهی سکه باعث می‌شود تا این گواهی تا حدی ارزنده‌تر از سکه فیزیکی باشد. با این وجود ظرف هفته‌های گذشته به شکل مستمری معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا، گواهی سکه را با نرخی کمتر از معادل وزنی آن در بازار فیزیکی مورد دادوستد قرار می‌دادند که این موضوع بیانگر ذهنیت کاهشی میان اهالی این بازار بود. اما این ذهنیت کاهشی در روز ابتدایی هفته جاری مرتفع شد و خریداران این بازار حاضر به معامله این گواهی با نرخی حدود 5/ 0 درصد‌‌ بالاتر از قیمت معادل آن در بازار فیزیکی شدند.  بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا در اواسط روز یکشنبه دهم تیر ماه حاکی از آن است که مجددا ذهنیت کاهشی به معامله‌گران این بازار بازگشته است. در زمان تنظیم این گزارش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا نسبت به زمان بازگشایی 5/ 1درصد ارزش خود را از دست داد‌ه و در عین حال با نرخی برابر یک درصد کمتر از قیمت معادل فیزیکی آن مورد دادوستد قرار گرفت. به این ترتیب تنها پس از یک روز مجددا ذهنیت کاهشی به معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا بازگشته و احتیاط در خرید به شکل جدی در رفتار آنها مشاهده می‌شود. این موضوع بیانگر آن است که معامله‌گران این بازار در تثبیت نرخ ارز در رقم فعلی مطمئن نبوده و در خریدهای خود جانب احتیاط را دارند.

عقبگرد قیمتی سکه در بازار داخلی در دومین روز از هفته جاری از بازگشت نرخ ارز به کانال 25هزار تومانی در ساعات پایانی روز شنبه نهم مرداد و افت بیشتر نرخ آن در ساعات بازگشایی بازار در روز یکشنبه نشات گرفت. این عقبگرد بهای اسکناس آمریکایی پس از اوج‌گیری چند روزه آن تا حدی طبیعی تلقی می‌شود. از روز شنبه هفته قبل برابر دوم مرداد تا روز شنبه نهم مرداد دلار آمریکا در مسیر افزایش قیمت نوسان داشت، به‌گونه‌ای که از 24 هزار و 550 تومان با رشدی 8/ 4 درصدی به 25 هزار و 750 تومان در روز شنبه نهم مرداد رسید. در عین حال نزدیک‌شدن به روزهای تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب به‌عنوان سیگنالی روانی بر بازارها اثرگذار شده و مانعی جدی در مسیر ورود و تثبیت نرخ ارز در کانال 26 هزار تومانی تلقی می‌شود. به این ترتیب عدم‌اطمینان نسبت به نوسان نرخ ارز در کشور باعث شده تا مجددا احتیاط در رفتار معامله‌گران گواهی سپرده سکه حکمفرما شود.

  حمایت طلای جهانی از ارزش گواهی سکه

قیمت طلای جهانی سیگنال بنیادی دیگر اثرگذار بر بهای گواهی سکه است. ظرف هفته اخیر قیمت طلا در بازار جهانی روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت و حتی در روزهای ابتدایی هفته قبل به کانال 1700 دلاری به ازای هر اونس نیز سقوط کرد. با این وجود مجددا افزایشی شد و به مرز 1830 دلار به ازای هر اونس در روز پنج‌شنبه 29 جولای نیز رسید؛ اما ظرف روز پایانی هفته قبل یعنی جمعه 30 جولای مجدد این فلز گرانبها حدود 15 دلار از ارزش خود را از دست داد و با قیمت هزار و 813 دلار مورد دادوستد قرار گرفت. با این وجود ظرف هفته گذشته طلا در بازار جهانی رشد مثبتی 6/ 0‌درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد.

در حالی‌که چشم‌انتظاری بازار برای برگزاری جلسه فدرال‌رزرو و بیان زمان دقیق اعمال سیاست انقباض پولی دلیل اصلی سقوط بازار طلا در روزهای ابتدایی هفته قبل بود؛ جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد که فعلا نرخ بهره در این کشور در رقم حداقل فعلی یعنی بازه صفر تا 25/ 0‌درصد باقی خواهد ماند. این موضوع به سرعت بر بازارها اثرگذار شد و در عین حال که از ارزش شاخص دلار آمریکا کاست، باعث رشد بهای طلا نیز شد. فدرال‌رزرو معتقد است همچنان اقتصاد این کشور با آنچه مدنظر بوده فاصله دارد و آمار اشتغال به حد مورد پیش‌بینی نرسیده و در نتیجه فعلا زمان مناسبی برای اجرای برنامه افزایش نرخ بهره نیست.  با این وجود وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در روز جمعه شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) را برای ماه ژوئن برابر 5/ 3درصد اعلام کرد، این در حالی بود که برآورد می‌شد این شاخص برابر 7/ 3درصد باشد. البته این شاخص در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل رشدی 4/ 0درصدی داشت اما برآورد شده بود که رشد این شاخص 6/ 0 درصد باشد. شاخص PCEنشان‌دهنده تورم در بخش موادغذایی و انرژی است و کمتر شدن این شاخص نسبت به میزان برآورد‌شده به فدرال‌رزرو اجازه می‌دهد تا اجرای سیاست انقباضی برای کنترل تورم را به تعویق بیندازد. پس از انتشار این داده‌ها قیمت طلا ظرف یک روز حدود 15 دلار از ارزش خود را در هر اونس از دست داد.  بارت ملک رئیس global strategy در تحلیلی به کیتکونیوز درباره برآورد قیمتی طلا در بازارهای جهانی گفت: بسیاری بر این باورند که فدرال‌رزرو حاضر است که ثبات قیمتی و حفظ ارزش دلار را برای ایجاد اشتغال در ایالات‌متحده قربانی کند که این موضوع می‌تواند سیگنالی مثبت برای بازار طلا باشد. در عین حال آمریکا از شیوع سویه جدید دلتا در این کشور هراس دارد. شیوع این سویه کرونا می‌تواند ضربه‌ای جدید بر اقتصاد این کشور وارد کند. در صورت شیوع این ویروس احتمالا بانک مرکزی ایالات‌متحده سیاست تثبیت نرخ بهره را ادامه خواهد داد که این موضوع سیگنالی دیگر برای تقویت بهای طلا در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود.