به گزارش «سنا»، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی گفت: برق یکی از ارکان اساسی معاملات در بورس انرژی است که این کالا، در تابلوی برق در بازار فیزیکی و بازار مشتقه مورد معامله قرار می‌گیرد و ابزارهای تامین مالی این صنعت نیز در بازار مشتقه و بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله مورد داد و ستد قرار می‌گیرند.

عسگری افزود: متنوع‌ترین ابزارهای تامین مالی در بورس انرژی برای صنعت برق طراحی و پیاده‌سازی شده است. از جمله گواهی ظرفیت که ابزار تامین مالی اختصاصی صنعت برق محسوب می‌شود و صندوق سرمایه‌گذاری پروژه نیز که برای نخستین‌بار در بازار سرمایه به کار برده شد، برای تامین مالی یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی از پذیرش و قابلیت معامله ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی (۴۱ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی) از ابتدای تاسیس تا مردادماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۰ نیروگاه در بازار سرمایه (۸ شرکت در فرابورس و ۲شرکت در بورس اوراق بهادار) با ارزش حدود ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم پذیرش شده‌اند و سهام آنها مورد معامله قرار می‌گیرد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی سابقه نخستین نیروگاه پذیرش‌شده در بازار سرمایه کشور را مربوط به ۷ اسفند ۱۳۹۲ و آخرین نیروگاه پذیرش‌شده را نیز مربوط به ۱۲شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد.

عسگری در ادامه بیان کرد: با همت شرکت توانیر، از سال ۱۴۰۰ پای کنتور و سایر ادوات و تجهیزات برق نیز به بورس کالا باز شد و اکنون شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای نیازهای خود را در این زمینه از طریق برگزاری مناقصات با ساختار شفاف بورس تامین می‌کنند.

وی افزود: با وجود گذشت حدود ۹ سال از معاملات برق در بورس انرژی و ۸ سال از معامله نخستین سهام نیروگاهی در فرابورس ایران، صنعت برق همچنان صنعتی مهجور در بازار سرمایه است و یکی از دلایل آن ورود دیرهنگام‌تر این صنعت به بازار سرمایه در قیاس با سایر صنایع و پیچیدگی‌های حاکم بر مناسبات مالی و ساختاری این صنعت است.

عسگری در پایان گفت: با توجه به بروز مشکلات اخیر در تامین برق صنایع و برق خانگی در کنار مشکلات و معضلات انباشت‌شده خود صنعت، اهمیت و نقش کلیدی و زیربنایی این صنعت بیش از پیش نمایان شده است.