نمودار جریان‌های افزایشی ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که در آغاز موج جدید همه‌گیری در جهان هستیم و روند صعودی ابتلا احتمالا ادامه خواهد داشت. متعاقب آن، تعداد کشته‌های ویروس کرونا نیز افزایشی شده است و تنها می‌توانیم بگوییم، امیدواریم شاهد افزایش تعداد مرگ‌ومیر در جهان نباشیم. این روند در روزهای گذشته اثر روانی خود را بر بازار گذاشته است؛ اگرچه تنها محدود به اثر روانی بر رفتار معامله‌گران نبوده و شواهدی از خودنمایی مجدد قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و سخت‌گیری‌های دولتی را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. همچون دوره‌های پیشین شیوع ویروس کرونا، این‌بار نیز کشورهای شرقی که بیشتر از سایر نقاط جهان تجربه درگیری با این قبیل پاندمی‌ها را دارند، به سمت قرنطینه متمایل شده‌اند و اثرات آن را به‌زودی در بازارهای کالایی، حجم تقاضا و تولید محصولات میانی و نهایی و اقلام مصرفی، قطعات و ماشین‌آلات مشاهده می‌کنیم.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که مجموع سخت‌گیری، توانمندی و تجربه موجب خواهد شد کشورهای شرقی با محوریت چین ساده‌تر از حد انتظار بتوانند مدیریت شرایط را در اختیار گرفته و از این شوک نیز عبور کنند. در هر حال از هم‌اکنون یک ریسک افت تقاضا برای مواد اولیه و متعاقب آن، شوک افت عرضه برای محصولات را باید انتظار داشت که می‌تواند سیگنالی برای کاهش قیمت‌ها در بازارهای کالایی باشد. البته این روند نزولی که هم‌اکنون در آن قرار داریم، با ابهامات بسیاری روبه‌رو بوده، ولی شواهد امر احتمال استمرار شیوع ویروس کرونای دلتا را در بر دارد.

در هر حال تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای نفت‌خام برنت کمتر از ۷۰ دلار در حال نوسان بود و همین داده اثر خود را بر بازارهای کالایی بر جای گذاشت و اگر روند نزولی باز هم ادامه یابد، گسترش اثرات منفی قیمتی را باید انتظار داشته باشیم. این مطلب یعنی کاهش قیمت‌ها از داده‌های جدیدی حکایت خواهد کرد که خروجی نگران‌کننده‌ای در اقتصاد جهان دارد و البته برخی از آنها ریسک‌های تولیدی، تغییر در سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها، شوک بازگشت رکود و مواردی از این قبیل خواهد بود.

با توجه به تمامی این موارد، ریسک‌های جدیدی به اقتصاد جهانی تحمیل شده، ولی در مورد شدت و فراگیری آن بهتر است روزهای آینده با روشن‌شدن برخی جوانب امر به تحلیل بپردازیم، ولی اوضاع جذاب نیست.