Untitled-2

 نوسان قیمتی فلز سرخ ادامه دارد

مس در بازارهای جهانی، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر می‌گذارد. ظرف این روزها سیگنال‌های متعدد و متناقضی بر بازار این فلز اثرگذار شده‌اند که برآورد چگونگی نوسان قیمتی این فلز را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دشوار می‌سازد. برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها که روزهای خوشی را برای مس پیش‌بینی کرده بودند، ظرف روزهای گذشته، فلز سرخ بخشی از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داد. رشد ارزش شاخص دلار آمریکا و تضعیف تقاضا مهم‌ترین دلایل این سقوط قیمتی بودند.

بهای مس در بورس فلزات لندن در روز ابتدایی هفته جاری (دوشنبه، هشتم آگوست) افت محسوسی داشت و در نهایت این فلز با نرخ 9هزار و 311دلار در هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که کمترین بهای معامله این فلز پس از 21 جولای بود. در ادامه و در دومین روز از هفته، مس توانست بخشی از زیان خود را جبران کند و با نرخ 9 هزار و 409 دلار معامله شود که البته همچنان این نرخ، کمترین رقم معامله این فلز در بورس فلزات لندن پس از 23 جولای، یعنی ظرف دو هفته اخیر بود. افت واردات مس از سوی چین و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی بهای مس ظرف روزهای گذشته بودند. البته این روزها مس در فاز کونتانگو قرار داشت، به‌گونه‌ای که این فلز در بورس فلزات لندن برای تحویل سه ماه بعد با قیمت 9 هزار و 435 دلار به ازای هر تن به فروش رفت.

  کاهش تقاضای چین و عقبگرد قیمتی مس

حجم واردات مس چین از ژانویه تا جولای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 10 درصدی داشته است. چین بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده مس در دنیاست. این کشور ظرف هفت ماه ابتدای امسال برابر 3میلیون و 219 هزار تن مس  به اشکال مختلف خریداری کرده که این رقم 6/ 10درصد کمتر از میزان واردات این کشور در زمان مشابه سال 2020 است. این افت تقاضا سیگنالی کاهنده و موثر بر قیمت این فلز در بازارهای جهانی به ‌شمار می‌رود.

موسسه تحقیقاتی Antaike روز دوشنبه اعلام کرد که میزان تولید کاتد مس توسط 22واحد اصلی ذوب مس در چین به 747 هزار و 200 تن در ماه جولای رسید. این رقم نسبت به میزان تولید این واحدها در ماه ژوئن که برابر با 745 هزار و 700 تن بود، کاهش یافته، اما نسبت به میزان تولید در جولای سال 2020 رشدی 7/ 7درصدی داشته است. رویترز در گزارشی فروکش کردن تقاضای چین برای فلز سرخ را یکی از مهم‌ترین دلایل سقوط قیمت مس برشمرده است.

در هفته گذشته، شاخص رسمی مدیران خرید PMI چین برای ماه جولای اعلام شد. این شاخص از میزان برآوردهای قبلی کمتر و برابر 4/ 50 بود. این شاخص ظرف چهار ماه اخیر در مسیر کاهش نوسان داشته و به کمترین رقم ظرف یک سال اخیر رسیده است. کاهش شاخص PMI بیانگر کاهش تقاضا از سوی چین است، اما این موضوع می‌تواند با اقدامات دولت چین برای مقابله با این افت، رشد قیمت‌ها را در میان‌مدت به دنبال داشته باشد. کاهش شاخص PMI سیگنالی مهم است که از کاهش سرعت رشد اقتصادی چین حکایت دارد. سقوط این شاخص به کمتر از 50 بیانگر فرورفتن اقتصاد این کشور در فاز رکودی است. در چنین شرایطی بانک مرکزی چین به دنبال اجرای سیاست‌های مقابله با رکود، همچون افزایش وام‌دهی بانک‌ها، توسعه طرح‌های حمایت از ساخت مسکن و زیرساخت در این کشور برآمده است که این موضوع می‌تواند به تقویت بازار تقاضا برای کامودیتی‌ها در این کشور منجر می‌شود.

  تحفه اقتصاد آمریکا برای فلز سرخ

به گزارش رویترز، بارت ملک (Bart Melek)، استراتژیست ارشد TD Securities، تضعیف بهای فلزات صنعتی در بازارهای جهانی ظرف روزهای اخیر را ناشی از کندشدن همزمان رشد اقتصادی آمریکا و چین می‌داند. رشد ارزش شاخص دلار آمریکا سیگنال منفی و مهم دیگر و اثرگذار بر بازار کامودیتی‌ها ظرف روزهای گذشته بود. براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت کار ایالات‌متحده، میزان اشتغال ایجادشده در این کشور طی ماه ژوئیه فراتر از انتظار بوده و رکوردی جدید در این زمینه ثبت شده است. براساس این گزارش، در ماه ژوئیه بیش از ۹۰۰ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شده است. به‌این‌ترتیب احتمال می‌رود فدرال‌رزرو برنامه‌های انبساطی خود را پیش از موعد مقرر تعدیل کند. این موضوع به رشد شاخص دلار و در نتیجه، تضعیف بهای کامودیتی‌ها ظرف روزهای گذشته انجامید.

البته در روزهای گذشته، قیمت مس در معاملات بازار کامکس نیویورک برای تحویل سپتامبر کاهشی نبود، به‌گونه‌ای که هر تن مس روز سه‌شنبه دهم آگوست با رشدی 9/ 1درصدی روزانه با نرخ 9 هزار و 618 دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرا گرفت. در حالی که سیگنال‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و سیگنال تقاضای چین به تضعیف قیمتی در این بازار منجر می‌شد؛ استمرار اعتصابات کارگری در شیلی و احتمال افت عرضه در هفته‌های پیش‌رو باعث اوج‌گیری قیمتی مس به‌خصوص در معاملات تحویل سه ماه بعد شد.

  اعتصابات کارگری، قیمت مس را در میان‌مدت رقم می‌زند

در دومین روز از هفته جاری (سه‌شنبه دهم آگوست)، قیمت فروش مس در معاملات فروش فوری (Spot) نیز افزایشی بود، به‌گونه‌ای که در نهایت، معامله‌گران این فلز را در بورس فلزات لندن با قیمت 9 هزار و 409 دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار دادند. اعتصابات کارگری در معادن مس شیلی با احتمال کاهش عرضه جهانی این فلز از رشد قیمتی فلز سرخ حمایت کرد. در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه (یازدهم آگوست) بهای مس در بورس فلزات لندن به 9 هزار و 480 دلار در هر تن نیز رسید.

شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است. ظرف هفته‌های اخیر اعتراضات کارگری در معادن مس این کشور باعث شده تا به شکل محسوسی از سطح تولید مس در این کشور کاسته شود که این موضوع زنگ خطری برای افت عرضه جهانی این محصول به‌شمار رفته و پتانسیل رشد قیمت این فلز را دارد. بخش قابل‌توجهی از اعتراضات کارگری مربوط به معدن اسکوندیناست که بزرگ‌ترین معدن مس روباز دنیاست. برآورد می‌شود که در سال مالی 2021 برابر یک میلیون و 10 هزار تا یک میلیون و 60 هزار تن مس محتوی از این معدن استخراج شود که این رقم حدود 7 درصد کل تولید مس معدنی در دنیاست. به این ترتیب هر گونه اخلال در عرضه این معدن و البته سایر معادن شیلی می‌تواند بازار عرضه و تقاضای جهانی این فلز را به هم بزند و به رشد قیمتی در آن منجر شود. ظرف هفته‌های گذشته، اعتصاب همزمان در سه معدن مس شیلی، بازار محدود مس جهانی را با چالش واقعی مواجه کرده است.

هفته گذشته اتحادیه کارگری این معدن پیشنهاد نهایی دستمزد مالک گروه BHP را رد کرد. کارگران اعتقاد دارند، شرکت قصد دارد در ازای افزایش حق سنوات کارگران، ساعات کار و همچنین بهره‌وری و سودآوری شرکت را افزایش دهد. این در حالی است که مقامات این شرکت اعلام کردند، پیشنهادهای شرکت شامل شرایط بهتر و مزایای جدیدتر است و همچنان آماده مذاکره هستند.

با وجود این، BHP و اتحادیه کارگری معدن مس اسکندیدا در شیلی روز سه‌شنبه اعلام کردند که بر سر قرارداد جدید به توافق اولیه رسیده‌اند؛ اگرچه اعلام شد نهایی‌شدن این قرارداد جدید به زمانی حداقل دو روزه نیاز دارد، اما انتشار این خبر توانست تا حدی از تب‌وتاب خریدهای آتی مس در بازارهای جهانی بکاهد.