تورم فولاد در وضعیت هشدار

این موضوع در شرایط معمول، سیگنالی قوی برای اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی است، اما ظرف هفته‌های اخیر این بازار رشد قیمتی کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده، به‌گونه‌ای که محرک‌های فعلی همچون رشد نرخ شمش و نوسان نرخ ارز در کانال ۲۷ هزار تومانی دیگر توان تحرک‌بخشی در این بازار را ندارد.

  رونق معاملات شمش فولاد پس از تعطیلات

رینگ معاملاتی بورس کالا دیروز میزبان عرضه قطعی حدود ۹۵ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۳ هزار و ۴۲۶ تومان تا ۱۳ هزار و ۴۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. این عرضه درحالی انجام شد که آخرین عرضه شمش فولاد در این رینگ مربوط به دوازدهم مرداد بود. عدم عرضه دوهفته‌ای شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا باعث شد تا خریداران شمش فولاد استقبال گرمی از عرضه‌های دیروز داشته باشند.

درحالی تولیدکنندگان شمش فولاد دیروز ۹۵ هزار تن شمش فولادی را به بازار آوردند که عموما میزان عرضه هفتگی این محصول بالاتر از ۱۰۰هزار تن است و این رقم، کمترین میزان عرضه هفتگی پس از آبان سال گذشته بود. کاهش تولید فولادسازان به دلیل قطعی برق، مهم‌ترین دلیل این افت عرضه است. در این شرایط، فولادسازان ترجیح می‌دهند ابتدا تعهدات صادراتی خود را محقق کنند؛ هرچند دستور معاونت معدنی وزارت صمت مبنی بر اجازه صادرات با الزام عرضه در بورس کالا باعث شد تا حجم عرضه این هفته با توجه به میزان تولید فولادسازان در شرایط بی‌برقی قابل قبول باشد.

تعطیلی دوهفته‌ای رینگ شمش فولاد و رقابت خریداران باعث شد تا اغلب معاملات با رقابت قیمتی انجام شود. میانگین نرخ فروش شمش در بازار روز گذشته به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس میانگین بهای تمام‌شده این شمش برای خریداران برابر ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. این درحالی بود که ظرف روزهای قبل شمش فولاد در بازار آزاد نیز حدود ۱۶ هزار تومان (با احتساب مالیات ارزش افزوده) معامله می‌شد. به این ترتیب، رقابت خریداران برای شمش فولاد باعث شد تا قیمت بورس کالا به سطوح قیمتی در بازار آزاد برسد.

بررسی «دنیای اقتصاد» از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی روز گذشته بیانگر آن است که رشد نرخ ارز و رقابت نوردکاران برای خرید شمش فولادی نتوانست به رونق این بازار منجر شود. این‌گونه به نظر می‌رسد که قیمت‌ مقاطع طویل فولادی به سقف رسیده و محرک‌های فعلی توان آن را ندارند که این بازار را بیش از این افزایشی کنند. در عین حال، فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی برآورد می‌کنند که امروز رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی با عرضه‌های گسترده روبه‌رو باشد؛ چرا که نوردکارانی که دیروز شمش فولاد خریداری کرده‌اند، به فروش محصول و تامین نقدینگی نیاز دارند. سقف قیمت پایه برای عرضه هر کیلوگرم میلگرد برابر ۱۵ هزار و ۵۶۰ تومان و سقف بهای پایه برای هر کیلوگرم تیرآهن برابر ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. با احتساب مالیات ارزش افزوده سقف قیمت عرضه میلگرد برابر ۱۷ هزار تومان خواهد بود. ویژگی‌های فنی محصولات فولادی باعث می‌شود که این کالا در رسته کالاهای بادوام طولانی‌مدت قرار نگیرد. درواقع عمر نگهداری این محصولات در انبار محدود بوده و باید موجودی انبارها خالی و کالای جدید جایگزین شود. به‌نظر می‌رسد که عرضه‌های امروز فرصت مناسبی برای خرید تجار به‌منظور انباشت انبار با محصول جدید باشد.