این افت قیمت، درحالی در این بازار رقم خورد که اسکناس آمریکایی در بازار آزاد در این روز تا مرز ۲۸ هزار تومان نیز پیش رفته بود. عموما مقاطع طویل فولادی، متناسب با نرخ ارز در بازار آزاد نوسان قیمتی دارند؛ چرا که متقاضیان سرمایه‌ای فعال در این بازار خریدهای خود را براساس انتظارات تورمی و برآورد از چگونگی نوسان بهای ارز انجام می‌دهند. در چنین شرایطی عقب‌نشینی بهای میلگرد در بازار آزاد می‌تواند بیانگر ذهنیت فعالان این بازار از کاهش نرخ ارز تلقی شود.  البته بازار مقاطع طویل فولادی تنها از نرخ ارز سیگنال نمی‌گیرد و نوسان قیمتی شمش فولاد نیز بر این بازار اثرگذار است. در عرضه هفته جاری شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بهای هر کیلوگرم شمش فولادی رشد ۱۰ درصدی نسبت به قیمت پایه داشت که این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمت مقاطع طویل فولادی بود. همچنین روز چهارشنبه از عرضه مقاطع طویل فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا استقبال زیادی شد، به‌گونه‌ای که برای ۱۱۷ هزار تن انواع میلگرد تقاضایی برابر ۱۶۸ هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا برخی خریداران، حاضر به رقابت قیمتی در این بازار شوند، اما همچنان میانگین بهای معامله میلگرد در بازار چهارشنبه مقاطع در بورس کالا از بالاترین قیمت پایه این محصول بالاتر نرفت.

عقب‌نشینی قیمتی مقاطع طویل فولادی در شرایطی که سیگنال‌های اثرگذار بر این بازار از جمله نرخ ارز، بهای شمش و حتی تقاضا افزایشی بود، از ذهنیت کاهشی اهالی این بازار نشات می‌گیرد.

درواقع اینگونه به نظر می‌رسد که قیمت‌ مقاطع طویل فولادی به سقف رسیده و محرک‌های فعلی توان آن را ندارند که این بازار را بیش از این افزایشی کنند. کاهش قیمت‌های جهانی و رشد حجم معامله در بورس کالا و پتانسیل رشد عرضه در بازار داخلی از دیگر دلایل افت قیمت‌ها در بازار بود.