البته در این میان همچنان برای خرید محصول چند واحد تولیدی خاص متقاضیان زیادی وجود داشت که این موضوع درنهایت باعث شد، میانگین بهای معامله سیمان این واحدها با رشد قابل ملاحظه قیمتی روبه‌رو شود. رقابت متقاضیان برای خرید سیمان چند واحد تولیدی خاص عمدتا به محل قرارگیری این واحدها مربوط می‌شد. در برخی مناطق کشور میزان تولید سیمان کمتر از میزان تقاضای آن منطقه بود و با توجه به هزینه بالای حمل سیمان، متقاضیان رقابت قیمتی برای خرید محصول را به تهیه محصول از سایر واحدهای تولیدی با فاصله بیشتر ترجیح می‌دهند. بنابراین باید گفت شفافیت معاملات در بورس کالا علاوه بر آنکه به واقعی شدن قیمت‌ها کمک می‌کند، با ارائه آماری شفاف امکان برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی را فراهم می‌کند.

  آغاز تعدیل نرخ سیمان

رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دو روز ابتدایی هفته جاری محلی برای معامله پررونق سیمان بود. روز شنبه سیزدهم شهریور، این بازار میزبان عرضه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع سیمان بود. البته عرضه سیمان در هفته جاری تنها به عرضه پررونق روز شنبه مختص نشد و در دومین روز از هفته نیز تولیدکنندگان سیمان کشور، بالغ بر ۲۷۰‌هزار تن انواع سیمان را در این بازار عرضه کردند.

خریداران سیمان استقبال خوبی از عرضه‌های این محصول در دو روز ابتدایی هفته داشتند. البته میزان تقاضای ثبت‌شده برای محصول کارخانه‌های مختلف متفاوت بود. این تفاوت در میزان تقاضا در وهله اول به نوع محصول عرضه‌شده و در وهله بعدی به محل قرارگیری واحد تولیدکننده مربوط بود. سیمان محصولی حجیم است، بنابراین کرایه حمل آن تاثیر زیادی در قیمت تمام‌شده آن دارد، به همین دلیل اغلب مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند محصول مورد نظر خود را از نزدیک‌ترین تولیدکننده خریداری کنند. خوشبختانه واحدهای تولیدکننده سیمان در کشور گسترده شده‌اند و در اغلب مناطق مشکلی در زمینه تامین این محصول وجود ندارد. با وجود این، شاهد هستیم که در برخی مناطق میزان عرضه منطقه‌ای کمتر از میزان تقاضای همان منطقه بوده و همین موضوع باعث می‌شود که برای خرید یک محصول از کارخانه‌ای خاص رقابت میان خریداران انجام شود، درحالی که برای محصول کارخانه‌ سیمانی دیگر در نقطه دیگری از کشور مشتری وجود ندارد.  بررسی دقیق معاملات سیمان بورس کالا در روز ابتدایی هفته جاری به‌خوبی موید تفاوت تقاضا برای واحدهای مختلف بسته به محل قرارگیری است. روز شنبه سیزدهم شهریور برابر ۱۵۳ کد عرضه انواع سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا وجود داشت که از این میزان عرضه برابر ۷۴ مورد محصول با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. همچنین ۲۰ عرضه با رشد قیمتی کمتر از ۱۰ درصد نسبت به نرخ پایه به فروش محصول منجر شد. خریداران برای عرضه ۱۳ کد محصول رقابت قیمتی ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشتند. البته میزان رقابت قیمتی برای محصول ۴۶ عرضه بیش از ۲۰ درصد بود.  در نهایت روز شنبه سیزدهم شهریورماه برابر یک میلیون و ۱۹۴ هزار تن انواع سیمان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا به فروش رفت. از این میزان محصول معامله‌شده حدود ۴۰۰ هزار تن برابر ۵/ ۳۳ درصد بدون هیچ رقابت قیمتی و با نرخ پایه مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز برابر ۲۶۷ هزار تن انواع سیمان با نرخی کمتر از ۱۰ درصد بیش از قیمت پایه به فروش رفت که این میزان برابر ۳/ ۲۲ درصد از کل حجم معاملات این روز بود. مجموع این آمار بیانگر آن است که تنها ظرف یک روز عرضه گسترده سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا از شدت رقابت برای خرید سیمان کاسته شده، به‌گونه‌ای که بالغ بر ۶۰۰ هزارتن انواع سیمان با نرخ پایه که رقمی مناسب برای خریدار است، به بازار عرضه شده است. این موضوع آغازی مناسب برای تعدیل نرخ در بازار سیمان به کمک بورس کالاست.

  سیاستگذاری صحیح به کمک شفافیت آماری

مزیت دیگر فروش سیمان در بورس کالا، نمایان کردن نواقص توسعه صنعتی برای این بخش بوده است. این موضوع باعث می‌شود تا سیاستگذاری برای توسعه بیشتر این صنعت با آماری شفاف انجام شود. درواقع فروش سیمان در رینگ معاملاتی بورس کالا و رقابت برخی متقاضیان برای خرید محصول، بسته به موقعیت جغرافیایی، به‌خوبی نشان داد که کدام یک از مناطق کشور با کمبود واحدهای تولید سیمان روبه‌رو هستند و اگر قرار باشد از این پس توسعه ظرفیتی در این صنعت به وجود آید، باید این توسعه در کدام مناطق باشد. درواقع می‌توان گفت شفاف شدن آمار خرید و فروش محصولات از طریق فروش در بورس کالا امکان برنامه‌ریزی دقیق و درست صنعتی را برای سیاستگذاران مهیا می‌کند.