Untitled-1

  تعمیق رکود بازار فولاد با سیگنال‌های وزیر صمت

ظرف روزهای اخیر، کابینه دولت سیزدهم مستقر شد و وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نخستین روزهای شروع به کار خود از برنامه این وزارتخانه برای تعدیل نرخ در بازار محصولات صنعتی ازجمله فولاد و سیمان سخن گفت. فارغ از آنکه کنترل قیمت محصولات در اختیار وزیر صمت است یا خیر و نتایج و عواقب نرخ‌گذاری دستوری، انتشار این صحبت باعث شد، رکود حاکم بر بازار محصولات فولادی کشور سنگین‌تر از قبل شود. قول وزیر صمت مبنی بر تعدیل نرخ برخی از کالای صنعتی از جمله فولاد، با اعلام برنامه‌ای درخصوص چگونگی اجرا همراه نبود، اما سیگنالی برای بازار محصولات فولادی کشور بود مبنی بر اینکه از خرید کالا در شرایط کنونی اجتناب کنند؛ چرا که احتمال کاهش نرخ در بازار با اقدامات تعزیراتی وجود دارد. عقب‌نشینی در خرید با سیگنال وزیر جدید صمت تنها شامل حال محصولات طویل فولادی نبود و حتی باعث شد از رونق بازار شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف هفته جاری کاسته شود.

درحالی از رونق بازار شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا ظرف هفته جاری کاسته و بر میزان رکود در رینگ مقاطع طویل فولادی افزوده شد که ارز در بازار آزاد کشور ظرف روزهای اخیر تمایل به رشد نرخ دارد و عموما مثبت شدن نرخ ارز، سیگنالی مهم و موثر در جهت رونق بازار شمش و محصولات فولادی به‌شمار می‌رود. اما این مرتبه مشخص نبودن سیاست‌های کنترلی وزارت صمت و مدیران اقتصادی کشور باعث شده است تولیدکنندگان و تجار تا مشخص‌شدن وضعیت، خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

  کاهش خرید شمش فولاد به امید افت بیشتر قیمت

عمده شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته جاری با قیمت پایه مورد دادوستد قرار گرفت. روز سه‌شنبه شانزدهم شهریورماه، رینگ صنعتی بورس کالای ایران میزبان عرضه قطعی بالغ بر 116 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در محدوده 13 هزار و 155 تومان تا 13 هزار و 214 تومان به ازای هر کیلوگرم بود. حداکثر قیمت پایه در نظر گرفته‌شده برای عرضه هر کیلوگرم شمش فولاد در این بازار طی هفته جاری حدود 350 تومان کمتر از میانگین نرخ معامله شمش فولاد در عرضه هفته قبل بود. درحالی بورس کالا بهای عرضه شمش فولاد را در عرضه هفته جاری کاهش داد که متقاضیان شمش فولاد استقبال خوبی از عرضه‌های هفته قبل شمش فولاد داشتند و حجم عمده‌ای از محصول شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار به فروش رفته بود. اما تلاش برای تعدیل نرخ شمش و محصولات فولادی در بازار داخل که البته با افت نرخ این محصول در بازارهای جهانی نیز منطبق است، باعث شد فولادسازان اجازه افزایش بهای عرضه شمش فولادی خود را پیدا نکنند.

متقاضیان شمش فولاد تقاضایی بالغ بر 141 هزار تن را در رینگ دیروز به ثبت رساندند که البته تنها 65 هزار تن از تقاضای ثبت‌شده در این بازار به معامله محصول منجر شد. احتمال افت بیشتر بهای شمش فولاد در هفته‌های آینده و افزایش رکود در بازار مصرف باعث شد تا متقاضیان شمش فولاد در خریدهای خود تردید به خرج دهند و در نهایت حدود 56 درصد از شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار مورد معامله قرار گیرد.

 بررسی معاملات شمش فولاد در رینگ سه‌شنبه حاکی از آن است که اغلب معاملات انجام‌شده در این رینگ در نرخ پایه بوده و اغلب متقاضیان رقابت قیمتی برای خرید شمش فولاد نداشته‌اند و تنها روی محصول چند کارخانه فولادی رقابت قیمتی انجام شد که این رقابت نیز کمتر از 5 درصد قیمت پایه بود. در نهایت میانگین نرخ فروش شمش فولاد در معاملات روز سه‌شنبه به 13 هزار و 370 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم کمترین نرخ معامله شمش فولاد در این بازار پس از هفته منتهی به 18 تیرماه است.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده شمش فولاد برای متقاضیان که عمدتا نوردکاران هستند، برابر 14 هزار و 600 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد شد.

میانگین بهای معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف سه هفته اخیر در مسیری نزولی نوسان داشته است. این موضوع سیگنالی مهم برای بازار مقاطع طویل فولادی کشور در بازار آزاد و بورس کالاست. درواقع افت نرخ باعث شده تا متقاضیان مقاطع طویل فولادی نیز انتظار تعدیل قیمت پایه این محصولات و حتی افت نرخ معامله شمش فولاد را داشته باشند و تا تحقق این امر خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

  تعمیق رکود در رینگ مقاطع فولادی

روز گذشته رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا میزبان عرضه بالغ بر 179 هزار تن انواع مقاطع فولادی شامل میلگرد و تیرآهن بود که از این میزان تنها 5 هزار و 100 تن محصول به فروش رفت. از کل مقاطع طویل فولادی به فروش رفته در رینگ دیروز، 3 هزار و 500 تن شامل انواع میلگرد می‌شد.

قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه میلگرد در رینگ دیروز برابر 14 هزار و 700 تا 15 هزار و 370 تومان تعیین شده بود که البته اغلب عرضه‌ها با نرخ پایه‌ای در کانال قیمتی 15 هزار تومانی انجام شد. ترس فعالان بازار برای افت بیشتر نرخ در هفته‌های بعد عامل اصلی کم‌شدن خرید و شدت گرفتن رکود در رینگ صنعتی بورس کالا بود. میانگین نرخ معامله میلگرد در رینگ دیروز برابر 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد فروش‌رفته در این بازار به 16 هزار و 400 تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف روزهای اخیر میلگرد فولادی در بازار آزاد با قیمت 16 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود و به گفته فعالان بازار حتی در این نرخ نیز مشتری برای این محصول وجود ندارد و برخی فروشندگان حاضر به زیرفروشی هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که استقبالی از عرضه مقاطع فولادی با قیمت‌های پایه فعلی نشود و تجار و معامله‌گران، خرید از این بازار را به امید افت نرخ به تعویق بیندازند.